N Nerre skrev:
Då har du tydligen inte läst samma kommentarer i tråden som jag.
Det finns massor av inlägg i tråden som jag inte läst. Jag kan tänka mig att detsamma gäller många inklusive dig. Men jag noterar att du aldrig presenterat en enda länk till något belägg för att problemet är större på elbilar. Inte ens en länk till en anekdot ur tråden.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Så även om man parkerar i sitt garage måste man låsa bilen för att den ska ladda 12 V-batteriet?

Jag har aldrig låst nån av mina bilar hemma när jag parkerar i garaget (vilket jag i princip alltid gör, eftersom vi har fjärrstyrd garageport så det bara är att köra in och parkera).
Det är kanske där du har problemet
 
Tesla har ju sitt nya 16v Li batteri som verkar toppen, sitter i min bil och är nöjd hittills
 
J JohanLun skrev:
Jag är absolut för att inte fördyra att ha en gammal bil.
Men om man kör flera tusen mil per år så gör man av med så mycket i "driftskostnad" att man troligen kan räkna hem en elbil. Iallafall en billig sådan. Så egentligen är det hjälp till självhjälp att försöka få över dessa till elektrifiering.

Det man kan göra är att lägga en hög fordonsskatt på ALLA förbränningsfordon som tex är mellan 0-5 år gamla, lägga en kilometer-CO2-baserad skatt på alla som är äldre än 5 år. De som har råd att köpa ny bil får betala hög skatt oavsett miltal, övriga kan köra få mil billigt men med ökande miltal blir den bilen dyrare.

Elbilar skulle man kunna göra lättnader att köra, tex tullar osv. Men att ge bidrag för att köpa en ny bil är fel. Många elbilar försvinner utomlands när de säljs begagnade. Förvisso är vår atmosfär inte nationell så visst vinner vi på att andra länder kör mer elbil. Men det är orimligt att vi ska stå för elektrifiering i andra länder med våra skattemedel. Igen. Här är bättre med piska än morot sett till bidrag. Moroten kommer av att det är billigare köra elbil. Inte köpa den.
Och när alla förbränningsbilar är borttvingade och alla kör elbil, hur blir det med vägskatten då?

Förbränningsbilar kan konverteras till biobränslen och gasdrift men det är tydligen inte ett alternativ.

Hur blir det med elpriserna när det idiotprojektet grönt stål är igång. Det finns risk att elen kommer att bli jäkligt dyr när drygt 5 miljoner elbilar ska in i kalkylen.
 
G Guzzen1 skrev:
Och när alla förbränningsbilar är borttvingade och alla kör elbil, hur blir det med vägskatten då?

Förbränningsbilar kan konverteras till biobränslen och gasdrift men det är tydligen inte ett alternativ.

Hur blir det med elpriserna när det idiotprojektet grönt stål är igång. Det finns risk att elen kommer att bli jäkligt dyr när drygt 5 miljoner elbilar ska in i kalkylen.
Nu är du där med biobränsle igen.
Alla uträkningar jag sett visar på att det inte ens i glesbefolkade Sverige går att ersätta allt fossilt bränsle med biobränsle.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
G Guzzen1 skrev:
Och när alla förbränningsbilar är borttvingade och alla kör elbil, hur blir det med vägskatten då?

Förbränningsbilar kan konverteras till biobränslen och gasdrift men det är tydligen inte ett alternativ.

Hur blir det med elpriserna när det idiotprojektet grönt stål är igång. Det finns risk att elen kommer att bli jäkligt dyr när drygt 5 miljoner elbilar ska in i kalkylen.
Det är ingen som har lovat att det kommer vara kostnadsneutralt att rädda klimatet, men självklart vore det bra om det blir så billigt som möjligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Och när alla förbränningsbilar är borttvingade och alla kör elbil, hur blir det med vägskatten då?

Förbränningsbilar kan konverteras till biobränslen och gasdrift men det är tydligen inte ett alternativ.

Hur blir det med elpriserna när det idiotprojektet grönt stål är igång. Det finns risk att elen kommer att bli jäkligt dyr när drygt 5 miljoner elbilar ska in i kalkylen.
Idag: skatten på bensin och diesel består ju av två delar, dels energiskatt och dels koldioxidskatt.

Koldioxidskatt kan ju självklart inte läggas på ett koldixidfritt energislag som el (vid förbrukningen, inte alltid vid tillverkningen).

Kvarstår energiskatt.

En snål dieselbil (0,5l/mil) kostar under kronan i energiskatt. Många elbilar ligger i snitt runt 2KWh per mil och betalar då samma eller något mer i energiskatt per mil.

Så skatten är redan rimlig på elbilar.

Sen om du tycker att transportera sig med fordon(då alla fordon) skall beskattas (km skatt) så är det en annan fråga.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
S
Stefan N Stefan N skrev:
Dom gjorde ju test nu på den och kom 58,7 mil.
[länk]
Undrar hur stort batteriet är? Eller vad förbrukningen vid testat var.
 
G Guzzen1 skrev:
Och när alla förbränningsbilar är borttvingade och alla kör elbil, hur blir det med vägskatten då?

Förbränningsbilar kan konverteras till biobränslen och gasdrift men det är tydligen inte ett alternativ.

Hur blir det med elpriserna när det idiotprojektet grönt stål är igång. Det finns risk att elen kommer att bli jäkligt dyr när drygt 5 miljoner elbilar ska in i kalkylen.
Sen går ju vägskatten inte bara till vägar.
Så då får man kanske hitta andra lösningar, allt kan inte lösas med mer pengar.
Ibland räcker mindre om det används rätt
 
T TommyC skrev:
Det är gammal kunskap. På diverse mekarforum för bilar finns det massor av information (och även missuppfattningar) om blybatterier. Den bästa informationen brukar finnas hos batteritillverkare. Blybatterier är generellt ganska dåliga. De håller i bästa fall bara för runt 500 cykler. De har självurladdning. Bilar drar lite ström även när de är helt avstängda. En enda djupurladdning kan räcka för att förstöra eller kraftigt försämra ett blybatteri.
Blybatterier blir inte förstörda av en djupurladdning. Kapaciteten försämras men har det bara skett en eller ett fåtal gånger går drt atg rädda mycket av kapaciteten.
Ett blybatteri håller bra mycket längre än 500 cykler. Jag har jobbat i truckbranschen och där laddar man oftast varje dag ( eltruck) varje dag året runt. Sköttes batterierna på rätt sätt höll dom 5-7 år, alltså bra mycket mer än 500 cykler.

Ett Lion batteri däremot stendör efter bara en djupurkaddning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Blybatterier blir inte förstörda av en djupurladdning. Kapaciteten försämras men har det bara skett en eller ett fåtal gånger går drt atg rädda mycket av kapaciteten.
Ett blybatteri håller bra mycket längre än 500 cykler. Jag har jobbat i truckbranschen och där laddar man oftast varje dag ( eltruck) varje dag året runt. Sköttes batterierna på rätt sätt höll dom 5-7 år, alltså bra mycket mer än 500 cykler.

Ett Lion batteri däremot stendör efter bara en djupurkaddning.
Håller med dig helt, men många Li- batterier har inbyggt skydd mot djupurladdning så de klarar sig bra.
 
S sinuslinus skrev:
Undrar hur stort batteriet är? Eller vad förbrukningen vid testat var.
Jag förstår din fråga men spelar ju nästan ingen roll, så länge man kommer bekvämt långt.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
S
T Trevlig skrev:
Jag förstår din fråga men spelar ju nästan ingen roll, så länge man kommer bekvämt långt.
Jo, om de stoppar i batteri på 150 kWh och kommer 60 mil eller om det är på 75 kWh.

Om de kommit på ett sätt att bygga energieffektiva bilar så borde det spilla neråt på de billigare bilarna i koncernen.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Håller med dig helt, men många Li- batterier har inbyggt skydd mot djupurladdning så de klarar sig bra.
Jo rätt där men min poäng var att jämföra vad som händer under lika förutsättningar. Det går att sätta på skydd för djupurladdning på ett blydito också. På Lionbatterier är det mer eller mindre en nödvändighet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.