5 055 läst · 8 svar
5k läst
8 svar
Har en extern fläkt med filter
Vi bygger en spiskåpa till vårt gamla kök. Eftersom det blir vedspis och induktionshäll/ugn i bredd funderar vi på om vi behöver sätta två filter i bredd eller om det räcker med den externa takfläkt vi köpt via Blocket med en filterinsats. Om det behövs får vi komplettera med ytterligare en insats (isf kanske bara med ett filter) och sätta den i bredd med det andra. Eller räcker det med det vi har. Spiskåpan går runt hörnet på muren och vi ska ha vanlig bänk på den sidan. Ska det vara högre eller lägre där jämfört med filterinsatsen?
God Jul!
God Jul!
Sålänge kåpan räcker över spisen är väl allt frid och fröjd. Men ska fläkten suga en meter i sidled får man nog handla större kåpa.
Tyvärr vet man ju först detta efter att man satt upp det hela. Men vissa fläktar funkar ju ändå inte trots att de är flångnya. Finns bra och dåliga kombinationer och man vet bara då man provat.
Irriterande med matos i hela kåken är det iaf.
Tyvärr vet man ju först detta efter att man satt upp det hela. Men vissa fläktar funkar ju ändå inte trots att de är flångnya. Finns bra och dåliga kombinationer och man vet bara då man provat.
Irriterande med matos i hela kåken är det iaf.
Normalt finns ju flera olika hastigheter på köksfläktar och jag tror inte de flyttar sådär jättemycket luft.
Stort filter har ju fördelen att det inte sätter igen lika fort som ett litet. Men har man diskmaskin så är det ju ändå enkelt att bara ställa in det i maskinen så är det rent sen.
Du kan få ner ljudnivån med större filter då luften inte behöver gå lika snabbt som genom ett litet. Här har jag inga beräkningar e.dyl men det borde ju finnas någonstans att hitta vad som är lagomt. Just akustiken tycker jag är en viktig sak att tänka på.
Detta är ett antagande men jag vet inte om man får använda en vanlig "kanalfläkt" till sånt här då det sugs upp fett som ju är brännbart.
Sen har ni ju fördelen att om spiskåpan täcker större delen av spisen så kan ni trappa ner på fläkt genom att det inte behöver suga så långt i sidled. Normalt (dumt nog) sitter ju stekplattan längst ut på spisen medan fläkten sitter mot bakkant, bara därför måste man ju dra på när man steker rykande saker.
Summa summarum finge jag välja skulle jag köra på stora filter (inte så stora att de inte går in i diskmaskinen om sån finnes) om inte kostnaden och utseendet blir allt för lidande.
Stort filter har ju fördelen att det inte sätter igen lika fort som ett litet. Men har man diskmaskin så är det ju ändå enkelt att bara ställa in det i maskinen så är det rent sen.
Du kan få ner ljudnivån med större filter då luften inte behöver gå lika snabbt som genom ett litet. Här har jag inga beräkningar e.dyl men det borde ju finnas någonstans att hitta vad som är lagomt. Just akustiken tycker jag är en viktig sak att tänka på.
Detta är ett antagande men jag vet inte om man får använda en vanlig "kanalfläkt" till sånt här då det sugs upp fett som ju är brännbart.
Sen har ni ju fördelen att om spiskåpan täcker större delen av spisen så kan ni trappa ner på fläkt genom att det inte behöver suga så långt i sidled. Normalt (dumt nog) sitter ju stekplattan längst ut på spisen medan fläkten sitter mot bakkant, bara därför måste man ju dra på när man steker rykande saker.
Summa summarum finge jag välja skulle jag köra på stora filter (inte så stora att de inte går in i diskmaskinen om sån finnes) om inte kostnaden och utseendet blir allt för lidande.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Just att ha en extern fläkt med filtret i kåpan var det sotaren föreslog, jag hoppas vi köpt rätt.
Brännbart fick sitta över en meters höjd från vedspisen.
Det låter klokt att sätta flera filter i bredd. Vi har ju ett redan så det är bara att införskaffa ett till och sedan sätter vi ett över varje spis.
Såg en bild med rostfri plåt på insidan av fläkten, det verkar praktiskt och enkelt att hålla rent. Det såg ut som om allt satt i en enda nivå på den bilden.
Brännbart fick sitta över en meters höjd från vedspisen.
Det låter klokt att sätta flera filter i bredd. Vi har ju ett redan så det är bara att införskaffa ett till och sedan sätter vi ett över varje spis.
Såg en bild med rostfri plåt på insidan av fläkten, det verkar praktiskt och enkelt att hålla rent. Det såg ut som om allt satt i en enda nivå på den bilden.
jag funderar på liknande lösning, då jag skulle suga ut stekoset genom ytterväggen och ha fläkten på utsidan inbyggd i ett litet eget skåp/hus på väggen. på innerväggen skulle det innanför kökskåpet gå ner ett rör till ca 70cm höjd över spisen där skåpet slutar. i ändan av röret skulle jag sätta en sorts mini-tratt/kåpa med ett filter på.
vad är det för extern fläkt ni använder? var kan man köpa filter?
vad är det för extern fläkt ni använder? var kan man köpa filter?
Vi har ett filter med en extern fläkt i paket, köpt från Miele - men jag tror det finns hos flera tillverkare.
Har pratat med Miele som tydligen inte vill att man sätter filter ens en meter över en vedspis.
De tyckte vi skulle sätta filtret ovan men vid sidan om vedspisen, och bara ha ett filter.
Biliigare i den ändan men man "måste" ju istället göra en bra, välvd och avtorkbar yta vid sidan om filtret i kupan så där blir det ökade kostnader istället.
Lycka till.
Har pratat med Miele som tydligen inte vill att man sätter filter ens en meter över en vedspis.
De tyckte vi skulle sätta filtret ovan men vid sidan om vedspisen, och bara ha ett filter.
Biliigare i den ändan men man "måste" ju istället göra en bra, välvd och avtorkbar yta vid sidan om filtret i kupan så där blir det ökade kostnader istället.
Lycka till.
Inget filter över vedspisen om man ska tro vår sotare - kan droppa fett o ta eld. Klä in med plåt är inte så svårt. Behöver ju inte vara perfekt i alla vinklar o vrår. Popnitar o tätningsmassa.
Vi köpte i andra hand på Blocket en extern fläkt som vi nu fattat är fel.
Den ska sättas på utsidan av en vägg eller liknande med ett rör draget från filtret. Vi borde ha köpt en fläkt att sätta i skorstenskanalen.
Vet inte om vi kommer att hitta den typ av fläkt vi troddde vi köpt och har vi en fläkt över att sälja vidare... Någon intresserad...?
Ska leta efter en fläkt från Miele att sätta i skorstenskanalen.
Renoveringen fortsätter.
Den ska sättas på utsidan av en vägg eller liknande med ett rör draget från filtret. Vi borde ha köpt en fläkt att sätta i skorstenskanalen.
Vet inte om vi kommer att hitta den typ av fläkt vi troddde vi köpt och har vi en fläkt över att sälja vidare... Någon intresserad...?
Ska leta efter en fläkt från Miele att sätta i skorstenskanalen.
Renoveringen fortsätter.
Produkter som diskuteras i tråden