R
E erikjakan skrev:
Har ju självklart en dedikerad banbil för ändamålet, 7.14 BTG änsålänge 😁
Har du en GT 2?
 
R Rejäl skrev:
Har du en GT 2?
Nope, en Z06
 
  • Älska
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Har du bara läst halva tråden? Det är just det som orsakar att många elbilar får problem: 12 V-batteriet laddas bara när bilen körs.
Hur menar du att det fungerar?
Om du tittar på grafen jag lade upp så ser du att det laddar på med 4-6 tim mellanrum. Detta sker oavsett om man kör, eller bilen är parkerad. Jag är garanterat inte uppe på nätterna och kör bilen.
 
richardtenggren
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bara för att förtydliga skrev jag mitt inlägg med en viss ironi, men samtidigt tycker jag att den här hysterin med 0-100 som det har blivit just kring elbilar är lite löjlig. Det är kul att tekniken möjliggör det, men det är ju en feature man faktiskt kan klara sig utan. Ha kul är dock inte att underskatta, men som familjefar slutar oftast plattan i mattan med gråtande illamående barn.
Jag anade det och hakade på! 🤓
Har samma problem som du, om inte värre, då vår minsta till en början var väldigt liten när vi hämtade ut bilen. Så blir mest på väg till upphämtning på förskolan man kan glädjas :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så vad får dig att gång på gång hävda att det inte är färre problem med 12V-batteriet i en elbil?
Inläggen tidigare i tråden.

Hela diskussionen började ju med en massa länkar till artiklar om urladdade 12 V-batterier i elbilar och folks egna erfarenheter av det.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Om du tittar på grafen jag lade upp så ser du att det laddar på med 4-6 tim mellanrum. Detta sker oavsett om man kör, eller bilen är parkerad. Jag är garanterat inte uppe på nätterna och kör bilen.
Men detta gäller ju inte alla bilar? Vilket uppenbarligen är problemet.

Det finns ju flera inlägg i tråden just om elbilar som enbart laddar 12 V-batteriet när man kör.
 
N Nerre skrev:
Hela diskussionen började ju med en massa länkar till artiklar om urladdade 12 V-batterier i elbilar och folks egna erfarenheter av det.
Har alltså du precis som jag läst flertalet inlägg om att detta är ett förekommande problem med elbilar? I en tråd om elbilar är det ju inte så konstig att det är elbilar det skrivs om. Men jag har inte sett vare sig i tråden eller någon annanstans belägg för att problemet skulle vara mindre med bränsledrivna bilar. Mina arbetskamrater som haft problem med urladdade batterier har inte elbilar. Problemen är det många som skrivit om. Men jag har bara sett dig skriva att problemet skulle vara större på elbilar än bränslebilar. Och detta utan att presentera några belägg.
 
E erikjakan skrev:
Jag är mer intresserad av 100-200, kör banracing endel på sommaren och tycker att motorstarka bilar är kul, speciellt el då det inte "kostar" mer att ha mkt effekt i en elbil.

Skulle aldrig betala 600k för 220hk,
Hobbybil är en annan sak. Men klart kul när man kör själv.

Mina vanligaste passagerare klagar om jag gasar mer än hälften på en XC70 D4 (163hk) bta botten men saknas lite på toppen ibland
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Har du bara läst halva tråden? Det är just det som orsakar att många elbilar får problem: 12 V-batteriet laddas bara när bilen körs.
Ja du har så rätt.
Jag vet hur eländigt det är med elbil, jag måste ringa grannar och vänner varenda måndag morgon och tigga starthjälp.

Eller, nej inte varje vecka, många gånger kommer jag ihåg att köra en sväng på söndag morgon, och då är det nätt och jämt att den startar.

Men jag tycker det där lilla besväret är värt när man som idag kan tanka för halva kostnaden.
 
Mikael_L
lilytwig lilytwig skrev:
Hur menar du att det fungerar?
Om du tittar på grafen jag lade upp så ser du att det laddar på med 4-6 tim mellanrum. Detta sker oavsett om man kör, eller bilen är parkerad. Jag är garanterat inte uppe på nätterna och kör bilen.
Min laddar inte 12V batteriet det minsta efter jag stängt av "tändningen".
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min laddar inte 12V batteriet det minsta efter jag stängt av "tändningen".
Nej, visst alla märken fungerar inte lika. Det är väl a och b-lag i den världen också.
Det är nog inte självklart heller att man måste se till att dörrar och fönster är helt stängda, och att bilen är låst. Annars startar inte laddning. Som tur är går det att fjärrstyra. Utom fönstren då, men det sägs komma i nästa uppdatering.
Bilen har ofta stått parkerad i både en och två veckor och laddning har gått fint.
 
A Avemo skrev:
Men jag har inte sett vare sig i tråden eller någon annanstans belägg för att problemet skulle vara mindre med bränsledrivna bilar.
Då har du tydligen inte läst samma kommentarer i tråden som jag.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är nog inte självklart heller att man måste se till att dörrar och fönster är helt stängda, och att bilen är låst. Annars startar inte laddning.
Så även om man parkerar i sitt garage måste man låsa bilen för att den ska ladda 12 V-batteriet?

Jag har aldrig låst nån av mina bilar hemma när jag parkerar i garaget (vilket jag i princip alltid gör, eftersom vi har fjärrstyrd garageport så det bara är att köra in och parkera).
 
N Nerre skrev:
Ja, och det menar jag är konstigt. För elbilen har ju som sagt var inte dippen från startmotorn, alltså borde den kunna vara okänsligare, men det verkar ju tvärtom vara att många elbilar är känsligare för dåligt 12 V-batteri.

Jag har aldrig sett nån tillverkare av bränslebil säga att man måste köra bilen regelbundet för att inte få problem med 12 V-batteriet, men det verkar ju många elbilstillverkare säga.
Förutom avsaknad av startmotor så skiljer det inget i elsystemet och alla komponenter ska fungera 100% vid 9-16V, klara spikar på 80-150V, dippar enligt vissa profiler osv.

Elbilar är inte ett dugg känsligare för låg 12V-spänning.
Däremot har flera olika bilmodeller (även fossilbilar) haft problem att de inte "sover ordentligt", vaknar när ägaren pillar i appen mm vilket gjort att 12V-batteriet fått väldigt mycket fler laddcykler än normalt och därmed snabbt tappar kapacitet vilket då gör problemet ännu värre osv.

Men det är ingen större idé att skriva om detta då så extremt många (jag syftar inte specifikt på dig) som inte kan någonting om elsystem i bilar, inte är ingenjörer och inte gjort några egna mätningar alltid skriker "12v-batteriet" eller "ogynnsam körprofil" när det är nåt problem. Fast det bara är ett symptom på dålig bil att 12V-batteriet blir dåligt, nästa batteri kommer också att bli dåligt...

Mina föräldrar fick nyss ett bättre batteri (AGM) samt ny programvara i bilen så att den sover ordentligt samt att den nu aktivt styr laddspänningen snällare.
Förut kokade den batteriet med 15V konstant, nu går den upp över 14V vid start och sjunker sedan till lite över 13V om batteriet redan var fullt (det är det alltid eftersom det laddas när högspänningsbatteriet laddas). Funkar "sömnen" bra nu kommer batteriet att hålla många år, som det ska vara.

Man kan också göra som VW och införa automatisk laddning av 12V batteriet från stora batteriet (flera andra märken har det också) även när bilen är i vila. Det förhindrar förstås tomt 12V-batteri men det kommer fortfarande behöva bytas vartannat år om man inte också ser till att bilen sover ordentligt.
 
Redigerat:
Under mina snart 45 år som bilägare så har jag bytat 1 bilbatteri och det var dåligt när jag köpte bilen.
Har haft 50 plus bilar under åren (ibland flera i taget) och alltid varit noga med underhållsladdning.
Bästa investeringen om man vill en bil ska starta oavsett drivmedel är en bra laddare.
Är väl inget konstigt att man måste sköta om sina bilar, finns ingenting som klarar sig utan underhåll:)
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.