E erikjakan skrev:
Här är Renaults senaste tillskott.

Hur den ska konkurrera med en tesla med den prestandan och priset är högst oklart. Speciellt nu när tesla erbjuder 1.99% ränta 😅

[länk]
Long range varianten är ju billigare än Model Y long range så helt tokigt är det inte.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Long range varianten är ju billigare än Model Y long range så helt tokigt är det inte.
Med noll prestanda och utan 4wd ja. Även om Y också är klen med 345hk.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Med noll prestanda och utan 4wd ja. Även om Y också är klen med 345hk.
Absolut,fast för de flesta (som kan köra bil vettigt) är allt över 150hk i stort sett värdelöst överflöd.
 
  • Gilla
  • Wow
Styrman_jansson och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jo men alla alfahanar här i tråden vill ju ha en kul bil! Och omkörningarna blir ju så mycket säkrare om man kan accelerera snabbt!
 
  • Haha
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det är gammal kunskap. På diverse mekarforum för bilar finns det massor av information (och även missuppfattningar) om blybatterier. Den bästa informationen brukar finnas hos batteritillverkare. Blybatterier är generellt ganska dåliga. De håller i bästa fall bara för runt 500 cykler. De har självurladdning. Bilar drar lite ström även när de är helt avstängda. En enda djupurladdning kan räcka för att förstöra eller kraftigt försänmra ett blybatteri.
Det är därför man underhållsladdar det 2-3 ggr under vintersäsongen då man också kör bränslevärmaren.
Brukar hålla i 7-8 år, inga problem att starta men "bilen" tycker att nivån är för låg för att förvärma med bränslevärmaren efter ett tag.
 
N Nerre skrev:
I ICE-bilen funkar det mesta även med dåligt batteri, utom startmotorn. Så tar man bort startmotorn borde problemen bli färre, men det verkar ju tyvärr inte så.
Men nu gör du samma sak igen. Det vore rimligt att anta att ett batteri som är bra nog att driva det mesta utom startmotorn i en bensinbil inte skulle ställa till problem alls i en elbil. Och omvänt att ett batteri som inte klarar att väcka en elbil från sin dvala saknar förutsättningar att starta en bensinbil. Därom är vi ju helt överens. Så vad får dig att gång på gång hävda att det inte är färre problem med 12V-batteriet i en elbil?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jo men alla alfahanar här i tråden vill ju ha en kul bil! Och omkörningarna blir ju så mycket säkrare om man kan accelerera snabbt!
Är nog de med stort bilintresse som skriver om elbilar och oftast kör elbil i tråden. Jag tillhör de på frågan om tillbehör först säger dragkrok och stänkskydd, men visst har jag visst intresse av funktioner.
Acceleration är i princip ointressant om det tar 8 eller 10 sekunder, men den ska orka hästsläp utan att behöva ladda efter 25-30 mil. Och en kombi så hunden (stor) får plats med fyra personer och helst runt 600".😎
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
richardtenggren
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jo men alla alfahanar här i tråden vill ju ha en kul bil! Och omkörningarna blir ju så mycket säkrare om man kan accelerera snabbt!
Får man bara köra skyltad hastighet så får man ju försöka glädjas av accelerationen dit. 🤓

Accelerationen är bra när man ska om mopedbilar, epor och söndagsåkare och vägen är slingrig. Vår D2a lämnar en del att önska där 😂
 
JanneJanne123
richardtenggren richardtenggren skrev:
Får man bara köra skyltad hastighet så får man ju försöka glädjas av accelerationen dit. 🤓

Accelerationen är bra när man ska om mopedbilar, epor och söndagsåkare och vägen är slingrig. Vår D2a lämnar en del att önska där 😂
Bara för att förtydliga skrev jag mitt inlägg med en viss ironi, men samtidigt tycker jag att den här hysterin med 0-100 som det har blivit just kring elbilar är lite löjlig. Det är kul att tekniken möjliggör det, men det är ju en feature man faktiskt kan klara sig utan. Ha kul är dock inte att underskatta, men som familjefar slutar oftast plattan i mattan med gråtande illamående barn.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Absolut,fast för de flesta (som kan köra bil vettigt) är allt över 150hk i stort sett värdelöst överflöd.
Jag är mer intresserad av 100-200, kör banracing endel på sommaren och tycker att motorstarka bilar är kul, speciellt el då det inte "kostar" mer att ha mkt effekt i en elbil.

Skulle aldrig betala 600k för 220hk,
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Jag är mer intresserad av 100-200, kör banracing endel på sommaren och tycker att motorstarka bilar är kul, speciellt el då det inte "kostar" mer att ha mkt effekt i en elbil.

Skulle aldrig betala 600k för 220hk,
Du tillhör en liten minoritet, även jag fuskade i ungdomen med bilsport och som du skriver ska det göras på bana eller avlyst väg. De som tävlar i acceleration på allmän väg vill nog påvisa något annat...... 😉
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du tillhör en liten minoritet, även jag fuskade i ungdomen med bilsport och som du skriver ska det göras på bana eller avlyst väg. De som tävlar i acceleration på allmän väg vill nog påvisa något annat...... 😉
Fast alla killar gilar bilar med drag i, hur mycket man än försöker lura sig själv 😉
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
E erikjakan skrev:
Jag är mer intresserad av 100-200, kör banracing endel på sommaren och tycker att motorstarka bilar är kul, speciellt el då det inte "kostar" mer att ha mkt effekt i en elbil.

Skulle aldrig betala 600k för 220hk,
Elbilar är ganska dåliga banbilar, dom är endast bra raktfram😉
 
R Rejäl skrev:
Elbilar är ganska dåliga banbilar, dom är endast bra raktfram😉
Jotack, men jag uppskattar acceleration i vardagen också, skulle gärna ha en Plaid!
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Har ju självklart en dedikerad banbil för ändamålet, 7.14 BTG änsålänge 😁
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.