Delar av vägen in till stan (Ekerövägen) har blivit enfilig i snöandet. Folk har åkt i ett spår och fortsätter med det nu fast det var en vecka sen det snöade.
En buss lackade ur på en bil igår som låg 50 i spåret, alltså mitt över mittsträcket som inte syns.
Bussen både blinkade och tutade, men det blev ingen reaktion.
En bil bakom bussen lackade ur ännu mer och körde om i mötande filer över heldraget.
Jag passade på att glida förbi på insidan när spåret i en kurva gick över i vänsterfilen.
 
Isakare Isakare skrev:
Delar av vägen in till stan (Ekerövägen) har blivit enfilig i snöandet. Folk har åkt i ett spår och fortsätter med det nu fast det var en vecka sen det snöade.
En buss lackade ur på en bil igår som låg 50 i spåret, alltså mitt över mittsträcket som inte syns.
Bussen både blinkade och tutade, men det blev ingen reaktion.
En bil bakom bussen lackade ur ännu mer och körde om i mötande filer över heldraget.
Jag passade på att glida förbi på insidan när spåret i en kurva gick över i vänsterfilen.
Dock inte helt enkelt för förare som inte kan vägen med underlag där inte markeringar syns
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tex trafikapparaten strax norr om Norrköping tror jag har det, åt båda hålll tror jag det är 3 eller 4 filigt
Nja, väg 55/56 tangerar E4 och båda är tvåfiliga, så det är ju fyra filer i bredd, där den vänstra på 55/56 också är på-/avfart från E4. Samma sak åt båda håll.

En lite lustig och för mig i övrigt okänd lösning. Samma sak finns förstås med påfart-som-blir-avfart på fler ställen, men det här med att det finns ytterligare en fil utanför som hänger med är lite speciellt.
Satellitbild över trafikplatser, vägar och fält nära Norrköping, Sverige, med trafikskyltikoner och vägnamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorväg med skyltar för E4 mot Stockholm och vägar mot Strängnäs, Västerås, Katrineholm, Aby.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag känner mig kränkt.
Samma. Jag vill med bestämdhet och väl underbyggd fakta, påstå att förare just från Älvsjö är helt fantastiska i hur skickligt och föredömligt de framför sina fordon. 😂😋
 
  • Haha
  • Gilla
dilemma och 5 till
  • Laddar…
Igår körde en granne i diket utanför mitt hus igen, denna granne kör i diket nästan varje vinter. När jag tittade på spåren så har hen försökt ta sig upp för den hala backen i alldeles för hög hastighet och fått sladd i modden. Jag har ytterligare ett par grannar som brukar köra av vägen i denna backen också.

Jag har (med de flesta grannarnas goda minne, vi har ingen vägförening) fyllt igen diket utanför huset med grus (och dränrör) för att bli av med problemet, men nu låg grannen i det andra diket istället.

Det finns ett 20-tal fastigheter ovanför mig, men det är samma tre grannar som ligger i diket år efter år.(vissa oftare än andra). Det verkar inte spela någon större roll vilken bilmodell de har heller. Det är bakom ratten som felet finns.

Men de är inte värst ändå, budbilarna (ICA, Bring, osv) och Taxi ställer till det ännu mer för sig själva, men sedan jag fyllde igen diket så har ingen av dessa kört av. Antagligen för att de är bättre på att häva sladd då de kör mer bil. De kör inte långsammare...
 
  • Gilla
  • Haha
Isakare och 1 till
  • Laddar…
För några dagar sedan var det i princip dimma i Skåne. Ca 25 % av alla bilister hade släckt bakljus. Det var mitt på dagen, men sikten var 100 -150 meter. Var är kunskapen om att man måste slå på ljuset. Kan inte EU ta tag i detta och återgå till reglerna innan 2011.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
För några dagar sedan var det i princip dimma i Skåne. Ca 25 % av alla bilister hade släckt bakljus. Det var mitt på dagen, men sikten var 100 -150 meter. Var är kunskapen om att man måste slå på ljuset. Kan inte EU ta tag i detta och återgå till reglerna innan 2011.
Jag reagerade också på det, tät dimma och många hade enbart varselljus fram tända.

Sen hade vägverket oturen att dom bestämt sig för att laga potthål på E65 samma dag så det stod still ibland.
 
Fairlane
Jag tror inte halvljusautomatiken fungerar särskilt välni situationer som dimma. Här i Stockholm ser jag dagligen (eller nattligen?) De som kör nedsläckt långt efter solen gått ner. Där tror jag det är för att vredet inte står i auto utan i off/noll, i kombination med att folk är okunniga om sina bilar. Jag hade en gång för länge sen en VW Golf, första modellen. Där var belysning av instrument avstängd om halvljuset inte var på. Så enkelt räcker nog för att folk ska upptäcka att något är fel, men i moderna bilar ska bilen lysa som en julgran inne i bilen...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte halvljusautomatiken fungerar särskilt välni situationer som dimma. Här i Stockholm ser jag dagligen (eller nattligen?) De som kör nedsläckt långt efter solen gått ner. Där tror jag det är för att vredet inte står i auto utan i off/noll, i kombination med att folk är okunniga om sina bilar. Jag hade en gång för länge sen en VW Golf, första modellen. Där var belysning av instrument avstängd om halvljuset inte var på. Så enkelt räcker nog för att folk ska upptäcka att något är fel, men i moderna bilar ska bilen lysa som en julgran inne i bilen...
Om vredet står på 0 i min Passat -21 så släcks instrumentbelysningen när det blir mörkt. En bra påminnelse om man av någon outgrundlig anledning skulle ställa det i 0.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E Edlunn skrev:
Om vredet står på 0 i min Passat -21 så släcks instrumentbelysningen när det blir mörkt. En bra påminnelse om man av någon outgrundlig anledning skulle ställa det i 0.
Det är bra. Jag har väl mest reagerat på bilar från Japan och Korea som har mer belysning på insidan än utsidan. Minns för några år sen när jag kom ifatt en bil på motorvägen, ingen belysning bak, ficklampor fram, ingen gatubelysning, men instrumentpanelen lyste ordentligt såg jag när jag passerade. Jag försökte uppmärksamma personen men det var lönlöst. Det här var kanske omkring 21-tiden vid jul så det var mörkt ute, ordentligt mörkt.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Jag hade en hyrbil i Tyskland en gång som lyste på instrumentpanelen som om halvljuset var igång och jag såg att det var ljus framför bilen också, så jag var nöjd. När jag svängde ut på autobahn och gatljusen försvann så blev allt svart, både framför mig och på instrumentpanelen, fick snabbt igång varningsblinkersen och kunde glida ut i vägrenen. Den bilen hade så fluorescerande instrumentpanel så att den uppfattades som tänd i dimmat läge bara av gatljusen. Och eftersom bara P-ljusen var igång så såg jag ingenting när jag kom ut på motorvägen.

Det var sista gången jag inte gick igenom belysningsknapparna ordentligt innan jag körde iväg med en ovan bil. Det gick inte hitta halvljuset, reglaget satt på instrumentbrädan, inte på blinkersspaken. Och med nya bilar som har knappar till blinkersen eller alla möjliga automatiker av olika slag så måste man ju testa allt innan avfärd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det gick inte hitta halvljuset, reglaget satt på instrumentbrädan, inte på blinkersspaken.
Som Svensk är du väl uppvuxen med volvo 240?

Bilinstrumentpanel närbild: ratt, kontrollknappar, parkeringsljus symbol, bränslemätare, varvräknare, röd indikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagHam och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som Svensk är du väl uppvuxen med volvo 240?

[bild]
Jo, men vem f-n rör reglaget?
 
En svensksåld 240 hade väl halvljus på även på nollan. Ja, alla svensksålda bilar på den tiden. Gick väl inte att fysiskt helt slå av ljuset, utan max dra ner/upp till parkeringsljus. Var väl så fram till -95 när vi gick med i EG.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nej, i 0 läge var det varseljus på 240
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.