Vad har era köksrenoveringar kostat?
Jag är framförallt nyfiken på er som försökt hålla ner priserna med tex ikea-kök!

mvh,
Sanna

Exklusive vitvaror gick mitt IKEA-kök (Abstrakt vit) på 20 000:-. För detta fick jag 5 underskåp (+ front till diskmaskin) samt 6 väggskåp.

Vårt Kök gick på 75 000kr, IKEA Tidaholm inkl allt. Golv, tapet, färg, bänkskiva, kakel, Vitavaror Husqvarna (vita). Fläkt m. kåpa m.m.
Ett parallellkök i radhus. 6 väggskåp och 6 bänksåp med lådor och 1 bänkskåp med dörrar

Vårt kök är beställt och kostar ca 100 000 kr med applåd-luckor, vitvaror, bänkskiva, väggmosaik mm. Till detta kommer kostnader för monteringen och omdragning av rör och el. Kostnaden för golvet är heller inte inräknat i detta.

För detta får vi: 4 högskåp, två väggskåp, 13 bänkskåp, applåd-luckor, L-formad bänkskiva i granit + en rätt stor köksö, mosaik på väggen och vitvaror.

Men efter att ha läst kommentarer om IKEAs diskhoar här på forumet så funderar jag nästan på att leta reda på en annan ho och lämna tillbaka IKEA-hon när den kommer. IKEA har ju 30 dagars returrätt har jag för mig.

I vårt fall blev det stor pris-skillnad beroende på vilken lucka vi valde eftersom att vi ska ha så många. Hade vi haft ett mindre kök hade vi kanske kostat på oss en dyrare. Det som drar upp kostnaden mest för oss är att vi har valt att ha bänkytan i sten.

Det beror ju precis på vad ni tänk att göra. Nya Vitvaror? Bara luckor? Nytt golv? Kakel? Hur mycket jobb av hantverkare krävs? ( el, flytt av vatten mm )
Titta runt lite här på forumet så får du en uppskattning om vad som har gjorts, och vad det kostat.

Vårat kostade 55000 på ikea exklusive kyl/frys (15000) och x bänkskivor (granit 33000)
Vi gjorde om allt,byggde om ett vardagsrum 30kvm la i golvvärme satte i dubbel helglasad altandörr Har gjort det mesta själv utom elistallationen.
Det är många faktorer som påverkar priset, vad man kan/har tid att göra själv
Vi har försökt snåla förutom bänkskivorna men det slutade på 170.000.
Man får försöka räkna lite sedan lägga på kankse 15% eller nåt själv missbedömde jag helt elmatrialet, det går åt ganska mycket kabel när man drar nytt ,och uttag ,spottar dimmrar etc.

Hej!

Det beror ju lite på hur mycket man har tänkt att byta förutom själva stommarna osv.

Vårt kök är byggt som ett vinkelkök som mäter 4 x 5,5 meter. Vi gillar matlagning och satte rätt mycket resurser på detta köket men valde IKEA Abstrakt för att hålla nere kostnaden. Nedan är listan, allt är exklusive arbetskostnad:

Golvvärme vattenburen: 8.000 SEK
Ftyspackel: 5.000 SEK
Granitgolv: 7000 SEK
Nytt innertak med regelverk: 2.000 SEK
Belysning och elmateriel: 8.000 SEK
Ikea Abstrakt med lådor, inredning, diskmaskin, dubbel frys och dubbel kyl: 55.000 SEK
Induktionshäll Siemens: 10.000 SEK
Espressonmaskin inbyggd: AEG 5.000 SEK (tokrea)
Fläkt Termex: 5.000 SEK (tokrea)
Ugn AEG: 8.000 SEK
Micro AEG: 6.000 SEK
Bänskivor granit 8 löpmeter: 27.000 SEK
Disklåda fyrkantig 40x50cm: 2.000 SEK (tokrea)
Blandare: 2000 SEK (tokrea)
Mosaik rostfri: 5.000 SEK
Subtotal: drygt 150.000 SEK

Sedan tillkommer färg, spackel, fix och fog, ljudsystem och några 100 timmars arbete. Men jisses vad det är värt pengarna.Min erfarenhet är att tidsbrist är värsta kostnaden... Det här är nog det renoveringsprojekt jag är mest nöjd med. Lycka till!

/Carl

CarlSthlm - jag blir nyfiken, var hittade du "tokrean"?
Det skulle vara mycket intressant att hitta rea på en del av dom saker du skriver om.

Nytt kök i nybygge. Valde IKEAs Lidingö enligt nedan:

2 st 80-skåp
1 st ovan med vitrinlucka
1 st skafferiskåp med två luckor
1 st inbyggnad ugn
7 blandade underskåp (två för diskbänk)
2 st överskåp k/f
bänkskiva stenmönster folie

tillkommer i grovkök
1 städskåp tvådelat
1 st Udden med ekskiva
1 st Udden m diskbänk
2 st Udden överskåp

ja, sen var det ben, sockel o ljusrampslist

totalt 41 000 (vilket gav 4 000 att handla matmöbler för)

Kan väl säga att jag är nöjd med deras grejer så här långt :) även om det var lite strul kring just själva rabatten, fick åka två resor till Jönköping för att jag glömt en av deras följesedlar.

Kjell G

Vårt Kvikkök gick på runt 100 000 men då kostade bara diskbänken 25 och dessutom valde vi inte de billigaste vitvarorna. I det ingick även ca 50 kvadrat golv och all färg, spackel, belysning mm. Nästa kök vi köper blir nog också ett Kvik, bättre grejer än IKEA (äkta blum-beslag bland annatI) och mycket snyggare tillbehör att välja på. Nöjdast är vi med diskbänken och diskhon från decco steel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.