Scania bygger batterier med komponenter från Northvolt. Northvolt bygger väl inga färdiga batteripack vad jag vet?
 
useless useless skrev:
Scania bygger batterier med komponenter från Nortvolt. Northvolt bygger väl inga färdiga batteripack vad jag vet?
aha, ok! Jag vet väldig lite om Northvolt, läste nått om att de producerade en promille av deras kapacitet eller nått liknande, det låter ju dumt
 
A Alexn72 skrev:
Vem betalade din bil när den var ny och vad har du betalat i flytande bränsle den dagen du säljer/skrotar...
Enkelt räknat 1liter milen a 18kr
10000mil=180k+15k(inköp)
20000mil= 360k...


Om din bil kostade 200k i inköp som ny och nu har 20k mil på mätaren så har den förbrukat minst 560k kronor....
Du som kan.

Gör samma jämförelse på en elbil.
Ska vi tro på 300 000 i värdeminskning till att börja med. Gissningsvis en omgång med däck?
Är väl inga 600 kronors däck på en sådan?
Räkna även in ett halvsletet batteri. Alltså halva kostnaden för ett nytt.


Min bil har f ö just slagit över till 15000 mil.
Kört 6000 på 6 år. Mindre än 100 000 kr i bränslekostnader.
Och ta då även med värdeminskningen. Jag får 15 000 om jag säljer Renaulten.
Då återstår 3 oljebyten, 1 kamremsbyte och lite annat service.

Det gäller att ligga på topp!
 
Redigerat:
Bygga Hus var tråden.

Vad kostar ett sprak nytt hus ute på bygda?
Ca 4 miljoner.

Det ska vara nytt om man är med i svängen.

Jag gav 550 000 -95.
I dag värd 1.6 M

Ännu ingen som hajpar elbilar och menar att de ökar i kronvärde på samma sätt?

Om en elbil kom ned i nypris till
200 000 kr, så vore jag och många andra intresserade.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Om en elbil kom ned i nypris till 200 000 kr, så vore jag och många andra intresserade.
Är det inte månadskostnaden som är intressantast? Du kan äga en MG för lägre månadskostnad än en bensindriven Dacia Sandero trots att MG'n är mycket dyrare. Är det då bättre att köpa Dacian eftersom den har ett mycket lägre inköpspris??
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
Får se vad rena elbilar faller tillbaka på 2024..
Alla hatar inte elbilar lika mycket som du och många av oss ser det nog som framtiden. Just nu befinner vi oss i ett oroligt ekonomiskt läge med höga räntor, då är kanske inte en bil för 500K+ det folk kastar sig över oavsett drivmedel.

Försäljningen av fritidshus rasar förövrigt också jämfört med tidigare, innebär det att fritidshus också är något man inte ska satsa på?
 
  • Gilla
enoch85 och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Försäljningen av fritidshus rasar förövrigt också jämfört med tidigare, innebär det att fritidshus också är något man inte ska satsa på?
Framförallt sammanfaller raset med den slopade elbilsbonusen. Det måste finnas ett samband?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Framförallt sammanfaller raset med den slopade elbilsbonusen. Det måste finnas ett samband?
Slopad elbilsbonus och högre ränta. Klart försäljningen av dyra elbilar minskar då.

Totalekonomin är ju en stor bidragande parameter till vilken bil man väljer
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Slopad elbilsbonus och högre ränta. Klart försäljningen av dyra elbilar minskar då.

Totalekonomin är ju en stor bidragande parameter till vilken bil man väljer
Högre ränta påverkar nog mer än elbilsbonusen som bara var ett engångsbelopp.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Alla hatar inte elbilar lika mycket som du och många av oss ser det nog som framtiden. Just nu befinner vi oss i ett oroligt ekonomiskt läge med höga räntor, då är kanske inte en bil för 500K+ det folk kastar sig över oavsett drivmedel.

Försäljningen av fritidshus rasar förövrigt också jämfört med tidigare, innebär det att fritidshus också är något man inte ska satsa på?
Tror nog den slopade elbilsbonusen bidrar. Man får också som du säger betala väldigt mycket mer för en elbil med högst oklar uppsida.

Solceller tappar fö också väldigt mycket nu. Hade man tagit bort alla subventioner kring det hade nog den sista solcellspanelen sålts för många år framöver
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte månadskostnaden som är intressantast? Du kan äga en MG för lägre månadskostnad än en bensindriven Dacia Sandero trots att MG'n är mycket dyrare. Är det då bättre att köpa Dacian eftersom den har ett mycket lägre inköpspris??
Värdeminskningen är också en månadskostnad, även om du inte ser den i plånboken varje månad.

Du kan förmodligen köpa och köra Dacian i 4-5 år för samma kostnad som en MG som bara överlämnas i din ägo på din uppfart.
 
Clarken37 skrev:
Tror nog den slopade elbilsbonusen bidrar.
Bidrar till vad? Att det såldes fler elbilar i januari i år jämfört med januari förra året?
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
Tror nog den slopade elbilsbonusen bidrar. Man får också som du säger betala väldigt mycket mer för en elbil med högst oklar uppsida.

Solceller tappar fö också väldigt mycket nu. Hade man tagit bort alla subventioner kring det hade nog den sista solcellspanelen sålts för många år framöver
Fast alla på byggahus har ju redan gått plus på sin solcellsinstallation om man räknar bort investeringskostnaden 😅

Edit: jag skämtar alltså
 
  • Haha
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Bidrar till vad? Att det såldes fler elbilar i januari i år jämfört med januari förra året?
För att Januari 2023 var extremt låg.

"den långsiktiga trenden med en iskall privatmarknad för elbilar håller i sig. Här behövs styrmedel från regeringen för att återigen få fart på marknaden, säger Sofia Linder som är chefsekonom på Mobility Sweden."

Mao, få vill ha elbil om inte staten kommer in och gödslar med subventioner. Själv hade jag aldrig skaffat elbil om det inte vore för halverat förmånsvärde från staten.

https://elbilen.se/nyheter/mobility-sweden-iskall-privatmarknad-for-elbilar-i-januari/
 
Clarken37 skrev:
[länk]

Elbilsförsäljningen sjunker som en sten. Utan en massa subventioner var det inte så kul. 7 av 10 är företagsbilar (där folk sannolikt ofta får en bra milersättning om de laddar hemma).

Full förståelse för detta. Folk vill inte betala mycket mer för en bil som är betydligt mindre praktisk än en fossilbil.

Om staten slutade straffbeskatta fossilbilar kontra elbilar och gav slutade halvera förmånsvärden för elbilar, hur många hade då köpt en elbil idag? 5%? 2%?
Du läser artikeln och feltolkar den på precis det sättet de vill att den ska uppfattas.

Mobility sweden mullrar även i DI i dag.

De plockar för femtielfte gången i rad en svag månad och med listiga formuleringar så säger de egentligen inte så mycket men gör att det lätt tolkas som att nu har elbilsmarknaden kraschat igen.

Du är skeptisk till elbilar och går igång på såna här artiklar utan att fundera djupare på vad det EGENTLIGEN står.

Enligt mobility sweden så vet jag inte hur många gånger marknaden var död för elbilar förra året, men när facit kom hade det sålts fler än 2022. Det kommer på samma sätt att säljas fler 2024 än 2023 då vi är i ett tekniksskifte som följer S-kurvan.

Givetvis fiskar mobility sweden efter statsbidrag.
 
Redigerat:
  • Gilla
useless och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.