P PHPersson skrev:
Kollade nu på mig. En Tesla model y awd kostar 2412kr per år extra mot en ID4 pro. (2000mil) Tror du fortfarande att det är en summa som för de som köper en ny bil för 500’ har som argument?
Den summan sparar man in på servicen redan första året.
 
  • Gilla
PHPersson och 1 till
  • Laddar…
Såg denna tråden och blev intresserad eftersom det är dags för bilbyte till sommaren. Tyvärr så har även denna tråd utvecklat sig till en "för eller emot elbil"-tråd. 😞
Tänka sig att drivmedel kan skapa så starka känslor!😲

Ni som tycker elbilar är skit kan väl diskutera fossilbilar att välja bland i en annan tråd.

Själv har vi två elbilar i familjen, en MG ZS EV och en Tesla MYLR, och ska till sommaren byta ut MG'n. Därför är jag intressant av ämnet som TS tog upp.

I mitt fall handlar det om en mindre bil som alltid laddas hemma och bör klara minst 20mil vintertid. Vid långresor, behov av mycket lastkapacitet eller om jag ska dra släp så blir det Teslan. MG känns inte aktuellt en gång till, om de inte har blivit ljusår bättre... Helst vill jag ha en bil som är utvecklad som elbil från början och inte en konverterad fossilbil, som bl.a. vår MG eller E-niro etc. Någon som har input kring detta?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Såg denna tråden och blev intresserad eftersom det är dags för bilbyte till sommaren. Tyvärr så har även denna tråd utvecklat sig till en "för eller emot elbil"-tråd. 😞
Tänka sig att drivmedel kan skapa så starka känslor!😲

Ni som tycker elbilar är skit kan väl diskutera fossilbilar att välja bland i en annan tråd.

Själv har vi två elbilar i familjen, en MG ZS EV och en Tesla MYLR, och ska till sommaren byta ut MG'n. Därför är jag intressant av ämnet som TS tog upp.

I mitt fall handlar det om en mindre bil som alltid laddas hemma och bör klara minst 20mil vintertid. Vid långresor, behov av mycket lastkapacitet eller om jag ska dra släp så blir det Teslan. MG känns inte aktuellt en gång till, om de inte har blivit ljusår bättre... Helst vill jag ha en bil som är utvecklad som elbil från början och inte en konverterad fossilbil, som bl.a. vår MG eller E-niro etc. Någon som har input kring detta?
Vi är nog många i tråden som har en kluven känsla, har som sagt själv kört elbil sedan 2014 och i början var det gratis att ladda ”överallt”. Då kändes det motiverat att vänta men idag när det är ca samma kostnad känns det mindre motiverat.
Att någon äger en elbil men är missnöjd kanske inte per automatik gör att den personen vill diskutera fossilbilar så jag tycker det är sunt att människor med öppna ögon kan berätta vad som är bra / dåligt. Min erfarenhet är att det finns de som tycker elbilar är skit, ofta har de aldrig ägt en elbil men har den åsikten ändå. Sen finns det andra som säger att elbilar är perfekta, då är det ofta människor som köpt en dyr elbil och inte vill erkänna ens för sig själv problemen.
Verkligheten ligger nog mitt emellan och om en elbil är bra eller inte beror nog mer på hur man lever och hur mycket uppoffringar man är villig att göra.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Vi är nog många i tråden som har en kluven känsla, har som sagt själv kört elbil sedan 2014 och i början var det gratis att ladda ”överallt”. Då kändes det motiverat att vänta men idag när det är ca samma kostnad känns det mindre motiverat.
Att någon äger en elbil men är missnöjd kanske inte per automatik gör att den personen vill diskutera fossilbilar så jag tycker det är sunt att människor med öppna ögon kan berätta vad som är bra / dåligt. Min erfarenhet är att det finns de som tycker elbilar är skit, ofta har de aldrig ägt en elbil men har den åsikten ändå. Sen finns det andra som säger att elbilar är perfekta, då är det ofta människor som köpt en dyr elbil och inte vill erkänna ens för sig själv problemen.
Verkligheten ligger nog mitt emellan och om en elbil är bra eller inte beror nog mer på hur man lever och hur mycket uppoffringar man är villig att göra.
Jag har inga problem med att folk har olika åsikter kring fossil- eller elbil och håller med om att den diskussionen bör föras.
Det jag tycker är märkligt att det alltid verkar bli den diskussionen oavsett vinkel på frågan. I detta fallet handlade ursprungsfrågan kring vilken elbil man ska satsa på 2024, vilket jag är intresserad av.
Själv har jag kört elbil i 2,5 år och det funkar toppen för mig, så jag har inga tankar på att gå tillbaka till fossildrivet. Det är därför jag är intresserad av frågeställningen som TS tar upp.
 
pjodden pjodden skrev:
Såg denna tråden och blev intresserad eftersom det är dags för bilbyte till sommaren. Tyvärr så har även denna tråd utvecklat sig till en "för eller emot elbil"-tråd. 😞
Tänka sig att drivmedel kan skapa så starka känslor!😲

Ni som tycker elbilar är skit kan väl diskutera fossilbilar att välja bland i en annan tråd.

Själv har vi två elbilar i familjen, en MG ZS EV och en Tesla MYLR, och ska till sommaren byta ut MG'n. Därför är jag intressant av ämnet som TS tog upp.

I mitt fall handlar det om en mindre bil som alltid laddas hemma och bör klara minst 20mil vintertid. Vid långresor, behov av mycket lastkapacitet eller om jag ska dra släp så blir det Teslan. MG känns inte aktuellt en gång till, om de inte har blivit ljusår bättre... Helst vill jag ha en bil som är utvecklad som elbil från början och inte en konverterad fossilbil, som bl.a. vår MG eller E-niro etc. Någon som har input kring detta?
Om andrabilen kan vara riktigt liten, så finns det några småbilar som kan vara prisvärda, åtminstone på leasing. Titta exempelvis på Fiat 500e.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Såg denna tråden och blev intresserad eftersom det är dags för bilbyte till sommaren. Tyvärr så har även denna tråd utvecklat sig till en "för eller emot elbil"-tråd. 😞
Tänka sig att drivmedel kan skapa så starka känslor!😲

Ni som tycker elbilar är skit kan väl diskutera fossilbilar att välja bland i en annan tråd.

Själv har vi två elbilar i familjen, en MG ZS EV och en Tesla MYLR, och ska till sommaren byta ut MG'n. Därför är jag intressant av ämnet som TS tog upp.

I mitt fall handlar det om en mindre bil som alltid laddas hemma och bör klara minst 20mil vintertid. Vid långresor, behov av mycket lastkapacitet eller om jag ska dra släp så blir det Teslan. MG känns inte aktuellt en gång till, om de inte har blivit ljusår bättre... Helst vill jag ha en bil som är utvecklad som elbil från början och inte en konverterad fossilbil, som bl.a. vår MG eller E-niro etc. Någon som har input kring detta?
Citroen ë-C3? Kommer i Q2 2024

Känns ändå som du skulle vilja ha värmepump och kanske 45-50kWh
Corsa-e
E208
Megane e-tech
ID3/Born?

Går lätt upp i pris och vips är man uppe i en Tesla model 3 basmodell.
 
  • Gilla
pjodden och 1 till
  • Laddar…
R
P PHPersson skrev:
Man kan ju alltid köpa en e-tron, tex denna:

[länk]

Har väl inte kostat mer än ca 100kr / mil. Det är billigt att köra elbil!
Läste en artikel i Aftonbladet att e-tron 50 begagnad kunde ha så dålig räckvidd som 20 mil…

”Dålig räckvidd​

Just nämnda Audi e-tron tycker Marcin Stepman är en bil att spana in. Men se upp för e-tron 50 quattro som tillhör de billigaste exemplaren. Som ny hade den bara en räckvidd på 28 mil. Då angiven enligt NEDC-körcykeln som var mer tillåtande än nya WLTP-körcykeln. Inräknat en viss batteridegradering och att bilen är törstigare i verkligheten än i körcykeln lär en praktisk räckvidd i dag ligga på 20 mil som bäst, skriver Vi Bilägare.

– Just den modellen ska man kanske undvika, beroende på vilka behov man har. Men om du ska ha en 55:a får du vara mer på hugget. Jag har sett att de försvinner relativt snabbt.”
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Om den är testad med NEDC-cykeln så måste det vara en minst 7-8 år gammal bil? Hur många elbilar hade särskilt lång räckvidd 2016?
 
useless useless skrev:
Om den är testad med NEDC-cykeln så måste det vara en minst 7-8 år gammal bil? Hur många elbilar hade särskilt lång räckvidd 2016?
Tesla hade det iaf men de var väl rätt så ensamma.
 
P PHPersson skrev:
Man kan ju alltid köpa en e-tron, tex denna:

[länk]

Har väl inte kostat mer än ca 100kr / mil. Det är billigt att köra elbil!
Normalt prisfall för bilar i den prisklassen.
 
R
useless useless skrev:
Om den är testad med NEDC-cykeln så måste det vara en minst 7-8 år gammal bil? Hur många elbilar hade särskilt lång räckvidd 2016?
Enligt artikeln:

”Audi e-tron​

Årsmodeller från 2019 till 2021 som gått 3 000 mil eller något mer hade ett utpris i annons i januari 2023 på cirka 628 000 kronor. I januari 2024 kostar likvärdiga exemplar cirka 490 000 kronor.”
Värdetapp: 22 procent.”

Plus artikel:

https://www.aftonbladet.se/bil/a/15EK6l/elbilar-rasar-i-pris-suvarna-som-blivit-billigare
 
R Rejäl skrev:
Enligt artikeln:

”Audi e-tron​

Årsmodeller från 2019 till 2021 som gått 3 000 mil eller något mer hade ett utpris i annons i januari 2023 på cirka 628 000 kronor. I januari 2024 kostar likvärdiga exemplar cirka 490 000 kronor.”
Värdetapp: 22 procent.”

Plus artikel:

[länk]
Inte så konstigt med prispressen från nya Teslor.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
A
https://www.dagensps.se/motor/tungt-fall-for-svensk-elbilsforsaljning/

Elbilsförsäljningen sjunker som en sten. Utan en massa subventioner var det inte så kul. 7 av 10 är företagsbilar (där folk sannolikt ofta får en bra milersättning om de laddar hemma).

Full förståelse för detta. Folk vill inte betala mycket mer för en bil som är betydligt mindre praktisk än en fossilbil.

Om staten slutade straffbeskatta fossilbilar kontra elbilar och gav slutade halvera förmånsvärden för elbilar, hur många hade då köpt en elbil idag? 5%? 2%?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.