P paralun skrev:
Jo vi får nog sluta med tvättmaskiner och torktumlare enligt den senaste miljöreligiösa dogmen 😂
Icke att förglömma tvättmedel och tvättvatten. Tvättmedel förgiftar miljön och en,int miljötalibanerna förstörs säkert vattnet också. De gillar ju att lista hur mycket vatten som ”förbrukas” när man odlar olika sorters grödor. Som att vatten förbrukas.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Ja, det var väl en sådan jag länkade till antar jag (av priset att döma). Tror Miele professional säljer denna under eget varumärke också. Frågan är om de är bra?

Kina-FTX:erna jag kikat på har inbyggda fläktar (och filter). Har inte kollat om de klarar att driva luftvolymen, men jag antar det om de kan ventilera ett helt (mindre) hus.
bilden tyder inte på någon fläkt men det måste du ha
 
A
J JohanLun skrev:
Jag har hört / läst de som säger att förvisso är Miele lite bättre, men eftersom delar och service är så dyra och försäkringen inte längre gäller när maskinerna är gamla så om man har otur kostar mielen efter 8 år lika mycket som en Bosch att laga när det är nåt ganska trivialt fel.

Vi hade redan en ganska ny bosch maskin när vi flyttade in i huset som hade en 80-tals miele tvättmaskin. Jag kastade mielen (som funkade bra och nog fortfarande gjort det) och bytte nyligen ut boschen för en liten pump trasslade. Kostade iofs inte mkt som reservdel, men under maskinen låg en liten hög med svart pulver som verkade vara motorns kol. Kolen och pumpen tillsammans kostade ungefär som en halv ny boschmaskin som då hade borstlös motor, högre "serie", rymde mer tvätt osv. Jag tror jag kommer fortsätta byta Boschmaskiner med 8-15 års intervall... Jag tror en ny miele skulle i snitt hålla ett par tre år längre än en bosch. Jag tror mielen som jag slängde hade överlevt både nya miele och bosch.

Tyvärr tror jag det inte är nån större mening att köpa jättedyra maskiner, de kommer också gå sönder. Men man ska nog undvika de allra billigaste och mest okända märkena...

Om man har nån sån där gammal maskin som vissa lagt bild på i tråden och kan leva med att den drar lite mer, låter lite mer och är lite "fulare" är det bästa nog att behålla den...
miele maskiner som är äldre an 20 år går fortfarande och lär göra det lika länge till, det är inte utseendet som tvättar, men den tvättar snabbare och renare än dagens.
 
A
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Nyfiken undrar nu ifall också han är vitvarureparatör och åker runt i stugorna och gör "service"? 😉
Nå det är vaktmästarna som står för den uppgiften...
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
A
A Anders Holmstrom skrev:
Köp Miele :) liiite dyrare men fn så mycket bättre
skitdyra att reparera efter 2 år när motorerna för 7tkr rasar i parti och minut
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har en tumlare från LG. Den är drygt 12 år. Inga problem.
vissa har då tur...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
Icke att förglömma tvättmedel och tvättvatten. Tvättmedel förgiftar miljön och en,int miljötalibanerna förstörs säkert vattnet också. De gillar ju att lista hur mycket vatten som ”förbrukas” när man odlar olika sorters grödor. Som att vatten förbrukas.
Tvättmedel?... man använder ju aska!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Pottaska!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Pottaska!
Ja Ja
 
Mats-S
C cpalm skrev:
När nu ändå tråden kom in på detta ämne...
Någon som har erfarenhet av frånluftstumlare kombinerad med extern luftvärmeväxlare?
Typ en sådan här: [länk]

Är lite sugen på att koppla vår frånluftstumlare till en billig Kina-FTX...
Se mitt inlägg #200
https://www.byggahus.se/forum/threa...ration-foer-oever-5000-kr.510151/post-5605306

Fungerar utmärkt att låta frånluften gå in till FTX:en, men se till att du har ett extra filter där frånluftsröret slutar innan det går in i tvättstugans frånluftsventilation till din FTX (eller separat FTX som du funderar på).
 
J jonaserik skrev:
Så är det med kondenstummlare, dyra att reparera, sen det med livslängd är en annan sak. Har ingen tummlare, utan torkar på ställning och fungerar bra. Torrt över natten.
Det är en Värmepumpstumlare
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
U Uffe12 skrev:
Det är en Värmepumpstumlare
Det är oxå en kondenstumlare fast den saknar elektriskt värmeelement och mycket dyrare att reparera
 
electroluxaren skrev:
Tvättmedel?... man använder ju aska!
Nej!!! Aska får du från förbränning av kolhaltiga material och då släpps det ut koldioxid, som är ett starkt miljögift.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
Nej!!! Aska får du från förbränning av kolhaltiga material och då släpps det ut koldioxid, som är ett starkt miljögift.
Ja det kommer att gå åt he--e när fjärrvärmen förbjuds och utegrillar
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jo så är det. Lite som när man jämför bilar.

Bor man i lägenhet ingår oftast värmen och då kan det vara värt spara på externa eldrivna element. Samma sak gäller vid andra värmesystem som är billigare än el.

T ex det här att koppla in diskmaskinen till varmvatten 😉 har man vvb som går på el är det ju en förlust, men bor man i brf/hyres som har inklusive varmvatten blir det ju billigare.

Bil som man laddar billigt i eget hus eller för dyra pengar "på macken" osv när man bor i brf/hyres.
Om man får varmvattnet till diskmaskinen från en värmepump så är extrakostnaden marginell. Och med bara varmvatten blir sköljningarna effektivare och förhoppningsvis kommer maskinens livslängd också att förbättras pga. mindre avlagringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.