C cpalm skrev:
När nu ändå tråden kom in på detta ämne...
Någon som har erfarenhet av frånluftstumlare kombinerad med extern luftvärmeväxlare?
Typ en sådan här: [länk]

Är lite sugen på att koppla vår frånluftstumlare till en billig Kina-FTX...
Jo kineserna blir nog glada 😇
Men i sak funkar det nog alldeles utmärkt!
 
A
C cpalm skrev:
När nu ändå tråden kom in på detta ämne...
Någon som har erfarenhet av frånluftstumlare kombinerad med extern luftvärmeväxlare?
Typ en sådan här: [länk]

Är lite sugen på att koppla vår frånluftstumlare till en billig Kina-FTX...
det finns färdiga sådana lösningar för stortorkarna
det du i kina fallet måste kompletera med är två fläktar och ett filter för torken orkar inte trycka ut luften genom korsvärmeväxlaren och kommer då troligen att bli överhettad ideligen
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jo kineserna blir nog glada 😇
Men i sak funkar det nog alldeles utmärkt!
Jo men det är ju vår stora uppgift numera, bara titta på alla batteribilarna som kommer därifrån. inga handelstullar utan istället subventioneringar för att PRC anses vara ett U-land
 
C
electroluxaren skrev:
det finns färdiga sådana lösningar för stortorkarna
Ja, det var väl en sådan jag länkade till antar jag (av priset att döma). Tror Miele professional säljer denna under eget varumärke också. Frågan är om de är bra?

Kina-FTX:erna jag kikat på har inbyggda fläktar (och filter). Har inte kollat om de klarar att driva luftvolymen, men jag antar det om de kan ventilera ett helt (mindre) hus.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Inte köpa vitvaror från Samsung är ett bra första steg i alla fall.
Är väl lite överdrivet men när Samsung nämns på Redditsidan "BuyItForLife" så skriker folk i princip att man inte ska röra det märket.

Jag tänkte på skämt att tråden gällde en Samsung för det känns lite uttjatat. Men så var det en Samsung.

Miele och Bosch/Siemens ska generellt vara bra, men priset är förstås en faktor också.
Apropå dyr ”kvalitet”
Tror inte att Samsung är unik i frågan..
Köpte en Miele tumlare för 14 månader sedan. Den har full garanti och försäkring. Tumlaren gick sönder efter 4 månader, vilket kostade mig 3500.- att reparera. Miele ville ha det till ett handhavandefel. Frågan är vad man kan göra fel med en ren, tömd maskin med två tunna kuddar i. Efter ytterligare 3 månader gick den sönder igen. Frustrerande! Fick en annan reparatör som hittade det verkliga felet - hoppas jag.

Roblind Roblind skrev:
Fråga? Vem betalar 3500 för att dem enbart säger handhavande fel? Du måste väl få en förklaring på vad du gjort? Och vad som gått sönder?
Ja, maskinen luktade bränt.
Drivremmen hade gått av i några stycken och 1000 tals småbitar. Reparatören bytte drivremmen och gick. Han menade att något fastnat i trumman. Det stämmer att displayen visade ett meddelande på att något fastnat, men det låg bara två flata kuddar i Det har aldrig funnits några lösa smådelar i maskinen och det finns inget skav eller andra synliga märken i trumman. Maskinen har heller inte varit överlastad. ’Maskinen ser fin ut’, var reparatörens första intryck. Ja självklart den var ju ny🤷‍♀️.
Vid det andra tillfället som maskinen gick sönder, var det en annan reparatör som kom. Han öppnade direkt torktumlaren och såg att en annan liten trumma nere till höger(vet inte vad delen heter) satt snett. Han sade: inte undra på att maskinen inte fungerar, den lilla trumman klämmer. Han rättade till problemet och noterade detta i protokollet till Miele. Jag meddelade också detta till försäljaren som också skrev till Miele. Men de 3500.- är jag tyvärr nog kvitt.
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
S
P Pia1 skrev:
Apropå dyr ”kvalitet”
Tror inte att Samsung är unik i frågan..
Köpte en Miele tumlare för 14 månader sedan. Den har full garanti och försäkring. Tumlaren gick sönder efter 4 månader, vilket kostade mig 3500.- att reparera. Miele ville ha det till ett handhavandefel. Frågan är vad man kan göra fel med en ren, tömd maskin med två tunna kuddar i. Efter ytterligare 3 månader gick den sönder igen. Frustrerande! Fick en annan reparatör som hittade det verkliga felet - hoppas jag.


Ja, maskinen luktade bränt.
Drivremmen hade gått av i några stycken och 1000 tals småbitar. Reparatören bytte drivremmen och gick. Han menade att något fastnat i trumman. Det stämmer att displayen visade ett meddelande på att något fastnat, men det låg bara två flata kuddar i Det har aldrig funnits några lösa smådelar i maskinen och det finns inget skav eller andra synliga märken i trumman. Maskinen har heller inte varit överlastad. ’Maskinen ser fin ut’, var reparatörens första intryck. Ja självklart den var ju ny🤷‍♀️.
Vid det andra tillfället som maskinen gick sönder, var det en annan reparatör som kom. Han öppnade direkt torktumlaren och såg att en annan liten trumma nere till höger(vet inte vad delen heter) satt snett. Han sade: inte undra på att maskinen inte fungerar, den lilla trumman klämmer. Han rättade till problemet och noterade detta i protokollet till Miele. Jag meddelade också detta till försäljaren som också skrev till Miele. Men de 3500.- är jag tyvärr nog kvitt.
Skit i Miele och gå till butiken där du köpte varan och hänvisa till Konsumentköplagen och kräv tillbaka 3500kr.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag har hört / läst de som säger att förvisso är Miele lite bättre, men eftersom delar och service är så dyra och försäkringen inte längre gäller när maskinerna är gamla så om man har otur kostar mielen efter 8 år lika mycket som en Bosch att laga när det är nåt ganska trivialt fel.

Vi hade redan en ganska ny bosch maskin när vi flyttade in i huset som hade en 80-tals miele tvättmaskin. Jag kastade mielen (som funkade bra och nog fortfarande gjort det) och bytte nyligen ut boschen för en liten pump trasslade. Kostade iofs inte mkt som reservdel, men under maskinen låg en liten hög med svart pulver som verkade vara motorns kol. Kolen och pumpen tillsammans kostade ungefär som en halv ny boschmaskin som då hade borstlös motor, högre "serie", rymde mer tvätt osv. Jag tror jag kommer fortsätta byta Boschmaskiner med 8-15 års intervall... Jag tror en ny miele skulle i snitt hålla ett par tre år längre än en bosch. Jag tror mielen som jag slängde hade överlevt både nya miele och bosch.

Tyvärr tror jag det inte är nån större mening att köpa jättedyra maskiner, de kommer också gå sönder. Men man ska nog undvika de allra billigaste och mest okända märkena...

Om man har nån sån där gammal maskin som vissa lagt bild på i tråden och kan leva med att den drar lite mer, låter lite mer och är lite "fulare" är det bästa nog att behålla den...
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
För egen del kan jag bara slå ett slag för Bosch eller Siemens. Aldrig besviken på deras vitvaror.
När vi sålde huset hade vi haft vår Siemens i 10 år och den bara funkade
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ibland glömmer fabriken i ett fd öststat att sätta dit tätningarna
Ja, så var det. "Ta bort luddet när du använt torktummlaren!!!" fick en till dimension... :-D
 
Hjälper inte dig. Men reagerar på att de bara ska hålla 5-10 år. Vår Electrolux är väl sisådär 15 år. Bytte nån startkondensator när den fick svårt att dra igång, i övrigt funkar den bara.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Eriksgatan
S seniorkonsult skrev:
Varför har du torktumlare? Vi har bott 40 år i hus. Vi hänger upp tvätten på ställning el linor. Inga problem.
Tvättlinor?!
Den som ändå hade haft tvättlinor...
Vi har fått lägga ut tvätten att torka direkt på jordgolven, vi.
Som tur är har gumman äntligen hamnat i klimakteriet, så nu turas jag och de nio barfotabarnen om med att klä på och av henne den fuktiga tvätten.
 
Redigerat:
  • Haha
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
electroluxaren skrev:
tänk då på min kompis som har 8st egentillverkade
Nyfiken undrar nu ifall också han är vitvarureparatör och åker runt i stugorna och gör "service"? 😉
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Vi har en värmepumpstumlare som är ca 15 år. Används kanske till 10% av tvätten. Är mer eller mindre ett måste för att torka kuddar, täcken, dunjackor mm.
Även bra att få bort katthår från textiler.

Hängtorkar annars det mesta och kör luftavfuktare. Av någon orsak håller våra avfuktare sällan mer än 2-3 år.
Har också haft några billiga avfuktare som gått ett par år. Köpte en Mitsubishi som har nu gått i 13 år klanderfritt.
 
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Köp Miele :) liiite dyrare men fn så mycket bättre
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
TRJBerg
Har en tumlare från LG. Den är drygt 12 år. Inga problem.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.