B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Varför har du torktumlare? Vi har bott 40 år i hus inkl 2 barn de sista 15 åren och aldrig behövt torktumlare. Vi hänger upp tvätten på ställning el linor. Inga problem.
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Mc Tommy och 2 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Varför har du torktumlare? Vi har bott 40 år i hus inkl 2 barn de sista 15 åren och aldrig behövt torktumlare. Vi hänger upp tvätten på ställning el linor. Inga problem.
Torktumlare är nödvändigt om dunplagg skall torka på rimlig tid, t ex duntäcken. Annars håller jag med dig, jag torkar nästan allt på torkställning. Jag bor i Kungsbacka där det är rätt fuktigt.
 
  • Gilla
Mc Tommy och 1 till
  • Laddar…
Vi har också dunkuddar och täcken. Skaka och klappa!
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Inte särskilt konstruktivt. Alla har olika förutsärtningar. Då är olika lösningar bäst för respektive förutsättning.

Är klädvårdsuteymmet 3kvm så fungerar inte kondenstumlare om man stänger dörren.
Har man en tvättstuga på 50 kvm så kan man göra annorlunda.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
D Daniel 109 skrev:
Jo 20% är en rimlig uppskattning. Att din frys är välisolerad medför att det är 20% av en mindre förbrukning. Men ökningen borde ändå vara i den häraden.
Men om den välisolerade frysen rymmer 20 % mindre pga tjockare väggar, så är det väl ingen besparing?
Kvoten Liter/kWh årsförbrukning kanske vore ett rimligare jämförelsemått?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
A Anders_Nilsson skrev:
jag torkar nästan allt på torkställning. Jag bor i Kungsbacka där det är rätt fuktigt.
Vi bor i Göteborg och när det blåser söderifrån blir det fuktigt här också. Så det är alltså på grund av din jvla tvätt som hänger och självtorkar! 😄
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
A
S seniorkonsult skrev:
Varför har du torktumlare? Vi har bott 40 år i hus inkl 2 barn de sista 15 åren och aldrig behövt torktumlare. Vi hänger upp tvätten på ställning el linor. Inga problem.
Precis torktumlare och för den delen tvättmaskiner är ett rent i-landsproblem
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Precis torktumlare och för den delen tvättmaskiner är ett rent i-landsproblem
Jo vi får nog sluta med tvättmaskiner och torktumlare enligt den senaste miljöreligiösa dogmen 😂
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S SifVerT skrev:
Helt sjukt att 4-6 år anses som en normal livslängd. En maskin bör förväntas tuffa på i 10-15 år innan den kastar in handduken vid regelbunden användning med barnfamilj bör noteras, håller den längre är det en bonus och ett tecken på bra kvalitet. Självklart beror det på mängden av användning och skötseln av maskinen.
Håller helt och hållet med dig-
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A
L Lena Lugn skrev:
Köp en avfuktare och häng kläderna i badrummet!
Ja det funkar nog bra med en eller två personer i hushållet 😅, får vi som är sex personer varav fyra ungar med aktiviteter låna ditt badrum när vi ska hänga tvätt 😂. skämt åsido så är det hopplöst vi har haft kläder överallt på tork nu när vi väntat på den nya men på måndag är väntan slut 🥳
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
G Grizzlynalle skrev:
Håller helt och hållet med dig-
Njau jag håller nog inte riktigt med som det ser ut.
En mer rimlig tid är nog att en maskin håller minst 5 år.
Annars blir det för dyrt som det ser ut.
 
Inte bra att ha någon slags klockarkärlek till vissa märken som var bra förr och att man kanske har någon dylik i drift fortsatt.

Kyl/frys: ja vi har en kyl/frys kombination från Husqvarna från tidigt 00-tal när de gjordes i Mariestad, electrolux. Nofrost, frostfree, rätt dyra grejer på sin tid. Funkar bra än idag. Detta betyder inte att jag kan räkna med motsvarande livslängd om jag köper nytt idag från samma märke.

En Husqvarna (electrolux) inbyggnadsugn från samma tidiga 00-tal visade sig vara rena skräpet trots att det inte var i det billigaste segmentet. Byttes efter ca 8 år till Siemens som funkar klockrent fortsatt.

Ska jag försöka dra några slutsatser om vad som är bra grejer så är det att de är tillverkade i Tyskland eller Sverige, de som håller länge och bara levererar. Spelar nästan ingen roll vad det är, tvätt/diskmaskiner, torktumlare, köksfläktar spisar hällar ugnar, luftavfuktare.

I stort sett alla de "bra" gamla märkena som AEG, Miele, Wood's hade verkligen fina produkter på marknaden för ett par decennier sedan. En del har fortfarande bra produktserier men idag låter man varumärkena förfalla genom att ha budgetserier som tillverkas i andra länder och med andra standards. Med väntad livslängd strax utanför garantin typ 3-5 år i bästa fall.
 
  • Gilla
Vonelffors och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Inte bra att ha någon slags klockarkärlek till vissa märken som var bra förr och att man kanske har någon dylik i drift fortsatt.

Kyl/frys: ja vi har en kyl/frys kombination från Husqvarna från tidigt 00-tal när de gjordes i Mariestad, electrolux. Nofrost, frostfree, rätt dyra grekjer på sin tid. Funkar bra än idag. Detta betyder inte att jag kan räkna med motsvarande livslängd om jag köper nytt idag från samma märke.

En Husqvarna (electrolux) inbyggnadsugn från samma tidiga 00-tal visade sig vara rena skräpet trots att det inte var i det billigaste segmentet. Byttes efter ca 8 år till Siemens som funkar klockrent fortsatt.

Ska jag försöka dra några slutsatser om vad som är bra grejer så är det att de är tillverkade i Tyskland eller Sverige, de som håller länge och bara levererar. Spelar nästan ingen roll vad det är, tvätt/diskmaskiner, torktumlare, köksfläktar spisar hällar ugnar, luftavfuktare.

I stort sett alla de "bra" gamla märkena som AEG, Miele, Wood's hade verkligen fina produkter på marknaden för ett par decennier sedan. En del har fortfarande bra produktserier men idag låter man varumärkena förfalla genom att ha budgetserier som tillverkas i andra länder och med andra standards. Med väntad livslängd strax utanför garantin typ 3-5 år i bästa fall.
Jo men det här med "gamla märken" är rent nonsens, imho.
Vi måste nog inse att man måste budgetera ett utbyte minst vart 5e år. Har man tur så går maskinen längre och skötseln enligt manual är mycket viktig inkl installation. det mest usla är nog alla "vandrande maskiner" som inte sitter fast och inte står i våg.
 
A
mickesundström skrev:
Ja det funkar nog bra med en eller två personer i hushållet 😅, får vi som är sex personer varav fyra ungar med aktiviteter låna ditt badrum när vi ska hänga tvätt 😂. skämt åsido så är det hopplöst vi har haft kläder överallt på tork nu när vi väntat på den nya men på måndag är väntan slut 🥳
tänk då på min kompis som har 8st egentillverkade
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 128745 och 2 till
  • Laddar…
C
electroluxaren skrev:
inte mycket (inget) som går sönder på en frånluftare.
När nu ändå tråden kom in på detta ämne...
Någon som har erfarenhet av frånluftstumlare kombinerad med extern luftvärmeväxlare?
Typ en sådan här: https://www.tectoflow.se/produkter/varmevaxlare/959-hx-300

Är lite sugen på att koppla vår frånluftstumlare till en billig Kina-FTX...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.