B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Vi har en Husqvarna Minitork QW250T från 1996. Bytte själv drivrem en gång. Annars funkat bra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Vi köpte en Samsung tvättmaskin. Efter tre år hade ett kretskort skakat sönder som de bytte på garantin. Ett par år senare hade det skakar sönder igen och då fick vi betala själva. Nästa gång slänger vi maskin och köper en ny, INTE Samsung. De ska hålla sig till saker utan rörliga delar som tv-apparater och mobiltelefoner.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Hej
Jag hade nog satsat på en ny. Såg nu på tretti.se en Elektrolux under 5 lappar. Annars den vi har i 8 år har jag bara bytt rem och rensat lite luftkanaler och en ventil längst ner som blev täppt av blöt ludd i en behållare.. men det klart - allt det krävde lite YT sökningar, men principen är nog samma👍🏼Lycka till
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det lär inte bli en ny Samsung i alla fall. Electrolux kanske? 😙😀
Neeej! Inte Electrolux.. Det är rena skräpet idag liksom Cylinda nu för tiden. Köp Miele, Siemens eller Bosch. Eller lär dig meka själv. Kolla på Youtube👍 Det är väldigt intressant faktiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe12 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det viktiga är ju att inte köpa något utan 5 års garanti.
Vem lämnar fem års garanti??? Eller är det en "försäkring" du menar? Man sparar oerhört mycket på att inte köpa sådana. Räcker garanterat till alla ersättningsmaskiner.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi har en Bosch som är drygt 10 år gammal. Används i stort sett varje dag.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Vem lämnar fem års garanti??? Eller är det en "försäkring" du menar? Man sparar oerhört mycket på att inte köpa sådana. Räcker garanterat till alla ersättningsmaskiner.
Det är garantier på 5 år men inköpspriset blir därefter
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Vem lämnar fem års garanti??? Eller är det en "försäkring" du menar? Man sparar oerhört mycket på att inte köpa sådana. Räcker garanterat till alla ersättningsmaskiner.
Tex Elon på utvalda modeller.
https://www.elon.se/5-ars-garanti-produkter

Sen kollade jag även Elgiganten men de verkar ha minskat sitt utbud med 5 års garanti.
Man kan även hitta vitvaror hos respektive tillverkare som har 5 års garanti.
 
P paralun skrev:
Tex Elon på utvalda modeller.
[länk]

Sen kollade jag även Elgiganten men de verkar ha minskat sitt utbud med 5 års garanti.
Man kan även hitta vitvaror hos respektive tillverkare som har 5 års garanti.
Det var som attan😮 Hoppas det funkar. Smart att baka in "försäkringen" i priset så att det inte "syns". De måste vara hyggligt säkra på att prylarna håller i 5 år.
 
B Boek skrev:
Det lär inte bli en ny Samsung i alla fall. Electrolux kanske? 😙😀
För guds skull INTE elektrofusk. Vår tumlare blev så igenbegad med damm/ludd i kondensorn (värmepumps tumlare) att den inte kunde tömma vatten ordentligt / torkade inte efter 2 år , maskin med 5 års garanti , tekniker kommer ut och konstaterar att den är igensatt med skit = ingen garanti (vi slapp iaf betala felsökningen) men man har som konsument INGEN chans att rengöra den då allt är ihopbyggt som ett paket och kondensorn går inte att plocka ut , jag fick backspola den själv och får göra detta varje år , men inga fler elfusk produkter kommer någonsin köpas av oss
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det var som attan😮 Hoppas det funkar. Smart att baka in "försäkringen" i priset så att det inte "syns". De måste vara hyggligt säkra på att prylarna håller i 5 år.
Det är dom inte därför är priserna höjda på 5-åringarna
 
A
G Getsome skrev:
För guds skull INTE elektrofusk. Vår tumlare blev så igenbegad med damm/ludd i kondensorn (värmepumps tumlare) att den inte kunde tömma vatten ordentligt / torkade inte efter 2 år , maskin med 5 års garanti , tekniker kommer ut och konstaterar att den är igensatt med skit = ingen garanti (vi slapp iaf betala felsökningen) men man har som konsument INGEN chans att rengöra den då allt är ihopbyggt som ett paket och kondensorn går inte att plocka ut , jag fick backspola den själv och får göra detta varje år , men inga fler elfusk produkter kommer någonsin köpas av oss
Det som är så tråkigt, alla luras att köpa den senaste tekniken fast den inte ens är mogen för betatestet
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är dom inte därför är priserna höjda på 5-åringarna
Jo givetvist blir maskinerna dyrare med 5 års garanti eftersom man väljer komponenter med mer omsorg.

Men det är ju upp till varje kund att lägga ner lite möda på tex Prisjakt och sedan bedöma om det är värt det.
 
G Getsome skrev:
För guds skull INTE elektrofusk. Vår tumlare blev så igenbegad med damm/ludd i kondensorn (värmepumps tumlare) att den inte kunde tömma vatten ordentligt / torkade inte efter 2 år , maskin med 5 års garanti , tekniker kommer ut och konstaterar att den är igensatt med skit = ingen garanti (vi slapp iaf betala felsökningen) men man har som konsument INGEN chans att rengöra den då allt är ihopbyggt som ett paket och kondensorn går inte att plocka ut , jag fick backspola den själv och får göra detta varje år , men inga fler elfusk produkter kommer någonsin köpas av oss
Kollade vad E-lux själv skriver och det är ju ett "måste" att rengöra.
Se under punkt 2.
https://www.electrolux.se/support/s...rk/torktumlare/hur-du-rengor-din-torktumlare/
Sen har jag själv då en kondenstumlare och det är enkelt, punkt 3.
Man kan då sedan ha "otur" och tumla kläder av olika slag som släpper mycket ludd och då måste man rengöra oftare eller undvika att torktumla vissa plagg.
 
A
P paralun skrev:
Jo givetvist blir maskinerna dyrare med 5 års garanti eftersom man väljer komponenter med mer omsorg.

Men det är ju upp till varje kund att lägga ner lite möda på tex Prisjakt och sedan bedöma om det är värt det.
jag har förklarat detta för dig alldeles för många ggr nu men det är samma komponenter i en maskin som har 5års garanti resp 2 års.

man ser det tydligt om man jämför tex elons med 2 års garanti mot electrolux med 5 års garanti samma maskin olika priser
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.