electroluxaren skrev:
jag har förklarat detta för dig alldeles för många ggr nu men det är samma komponenter i en maskin som har 5års garanti resp 2 års.

man ser det tydligt om man jämför tex elons med 2 års garanti mot electrolux med 5 års garanti samma maskin olika priser
Nej du har inte förklarat det många gånger. Hursomhelst så köper vi aldrig en maskin utan 5-års garanti.
MEN man måste ju kolla med tex Prisjakt och lägga ner lite tid på att jämföra priser innan man slår till.
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Inte köpa vitvaror från Samsung är ett bra första steg i alla fall.
Är väl lite överdrivet men när Samsung nämns på Redditsidan "BuyItForLife" så skriker folk i princip att man inte ska röra det märket.

Jag tänkte på skämt att tråden gällde en Samsung för det känns lite uttjatat. Men så var det en Samsung.

Miele och Bosch/Siemens ska generellt vara bra, men priset är förstås en faktor också.
Jag tror att det sista du skriver här är nog en kvarleva av deras producerande på 1900-talet. Speciellt med hänsyn till att producenterna själva inte ens försöker göra produkter med lång livslängd.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vi-koper-allt-mer-och-dyrare-vitvaror

Kvalitet i tyska producenters begrepp är alltså saker som att maskinen går tyst, att den drar lite ström och har många balla funktioner. KValitet i bemärkelsen längre livslängd är endast något naiva konsumenter beskriver för att de vill verka klokare än andra. Det finns absolut ingenting som antyder att tyska producenter skulle ha längre genomsnittslivslängd. Skulle de ha det, och det skulle vara ett argument, så skulle de självklart förlänga garantitiderna på de delar i maskinen som kan förväntas gå sönder (slitagedelar).
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B Boek skrev:
Det lär inte bli en ny Samsung i alla fall. Electrolux kanske? 😙😀
Själv kör jag Miele både tvätt och tork, dock inte värmepumpstumlare. De är dyrare men de är gjorda att hålla i minst 20 år, och det verkar de göra. Mina föräldrar har en tvätt + tork som är 24 år och min tvättmaskin är nu 10 år utan några som helt problem.

Miele är dyrare i inköp men oj va skönt när det bara fungerar!
Billig skit har jag fått nog av.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kollade vad E-lux själv skriver och det är ju ett "måste" att rengöra.
Se under punkt 2.
[länk]
Sen har jag själv då en kondenstumlare och det är enkelt, punkt 3.
Man kan då sedan ha "otur" och tumla kläder av olika slag som släpper mycket ludd och då måste man rengöra oftare eller undvika att torktumla vissa plagg.
Jo det är jag medveten om , men när regelbunden dammsugning inte har hjälpt och det står vatten i hela det utrymmet pga proppen i kondensorn som gör att du inte kan dammsuga upp det utan att ta sönder dammsugaren , hur ska man göra då ??
 
G Getsome skrev:
Jo det är jag medveten om , men när regelbunden dammsugning inte har hjälpt och det står vatten i hela det utrymmet pga proppen i kondensorn som gör att du inte kan dammsuga upp det utan att ta sönder dammsugaren , hur ska man göra då ??
Som de skriver så kan det behövas en rengöringsborste plus en blötläggning innan.
Men hela konstruktionen ser väl inte särskilt trovärdig ut. Jämför man med en kondenstumlare så är det bara att dra ut hela värmeväxlarpaketet.

Citat:
Dammsug värmeväxlaren och rummet runt den väl med jämna mellanrum. Det kan vara nödvändigt att först blöda gammalt ludd med lite vatten, vänta ca. 10-30 min och ta sedan bort luddet med en mjuk borste i riktning mot metallribborna så att de inte böjs. Rengöringsborste finns att köpa via vår webshop
 
B Boek skrev:
Det började med att vår jordfelsbrytare löste ut i huset. Efter lite undersökande så kom vi fram till att det berodde på vår torktumlare (Samsung DV80M5010KW)

Vi ringde Samsung och de skickade över en servicetekniker som konstaterade att felet berodde på kompressorn.

Efter någon dag så får jag ett mail att en reparation skulle gå på 5217 kr.

Jag skriver väl bara av mig lite, men är detta fel vanligt? Jag pratade sen med mitt försäkringsbolag och vi skulle få ca 3400 kr i ersättning inklusive undersökningskostnaden på 1100 kr. De sa då att torktumlare håller 4-6 år. Så i deras ögon var det inget onormalt.

Känns som det är ganska meningslöst att reparera maskinen för så mycket pengar, (går väl ändå sönder om nåt år).

Bättre att köpa en ny med garanti och tre års reklamationsrätt .

Hade vi bara otur med Samsung eller spelar det ingen större roll med vilket märke man köper?
Tänk alla dessa maskiner som inte håller längre än kanske 4 år..! Det är en väldigt kort tid. Slit och släng-samhälle i ett nötskal. Så sorgligt.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
U UrbanPersson skrev:
Själv kör jag Miele både tvätt och tork, dock inte värmepumpstumlare. De är dyrare men de är gjorda att hålla i minst 20 år, och det verkar de göra. Mina föräldrar har en tvätt + tork som är 24 år och min tvättmaskin är nu 10 år utan några som helt problem.

Miele är dyrare i inköp men oj va skönt när det bara fungerar!
Billig skit har jag fått nog av.
För 24 år sen tror jag också att Miele var riktigt bra. Men det var ju även cylinda och elektrolux, iallafall för 35 år sen... Frågan är vad en Miele tillverkad idag har för kvalitet?
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
För 24 år sen tror jag också att Miele var riktigt bra. Men det var ju även cylinda och elektrolux, iallafall för 35 år sen... Frågan är vad en Miele tillverkad idag har för kvalitet?
Det beror på om du köper en tjeckisk modell eller en Tysk,10tkr eller 25tkr
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det beror på om du köper en tjeckisk modell eller en Tysk,10tkr eller 25tkr
OK det finns alltså kvar bra Miele. Men även skräp?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
OK det finns alltså kvar bra Miele. Men även skräp?
Näe kvaliteten från förr är borta
 
  • Gilla
DonClemente
  • Laddar…
P paralun skrev:
Som de skriver så kan det behövas en rengöringsborste plus en blötläggning innan.
Men hela konstruktionen ser väl inte särskilt trovärdig ut. Jämför man med en kondenstumlare så är det bara att dra ut hela värmeväxlarpaketet.

Citat:
Dammsug värmeväxlaren och rummet runt den väl med jämna mellanrum. Det kan vara nödvändigt att först blöda gammalt ludd med lite vatten, vänta ca. 10-30 min och ta sedan bort luddet med en mjuk borste i riktning mot metallribborna så att de inte böjs. Rengöringsborste finns att köpa via vår webshop
Och vilken dammsugare tåler vatten ? Man ska väl inte behöva en grovdammsugare för detta jobbet ? det framgår inte iaf i manualen som ett krav. Nej denna konstruktionen är kiss kass och inget annat.
 
G Getsome skrev:
Och vilken dammsugare tåler vatten ? Man ska väl inte behöva en grovdammsugare för detta jobbet ? det framgår inte iaf i manualen som ett krav. Nej denna konstruktionen är kiss kass och inget annat.
Nej du ska ju använda en rengöringsborste precis som de skriver. Sen kanske en grovdammsugare är att rekommendera för en sådan här konstruktion?
 
A
G Getsome skrev:
Och vilken dammsugare tåler vatten ? Man ska väl inte behöva en grovdammsugare för detta jobbet ? det framgår inte iaf i manualen som ett krav. Nej denna konstruktionen är kiss kass och inget annat.
Jag håller med det låter som en efterkonstruktion.
hela felet är ett det inte finns några rengöringsbara filter innan kondensorn vilket ELX hade för 25 år sedan och flera andra fabrikat har idag tex arcelik med kloner
 
electroluxaren skrev:
Jag håller med det låter som en efterkonstruktion.
hela felet är ett det inte finns några rengöringsbara filter innan kondensorn vilket ELX hade för 25 år sedan och flera andra fabrikat har idag tex arcelik med kloner
Jo men nu skriver då Electrolux exakt hur man ska göra om man äger en sådan här torktumlare.

Punkt 2.
https://www.electrolux.se/support/s...rk/torktumlare/hur-du-rengor-din-torktumlare/

Punkt 3 om man äger en kondenstumlare.

Men det är ju helt frivilligt för en ägare oavsett om det är en dålig konstruktion eller ej.
 
A
P paralun skrev:
Jo men nu skriver då Electrolux exakt hur man ska göra om man äger en sådan här torktumlare.

Punkt 2.
[länk]

Punkt 3 om man äger en kondenstumlare.

Men det är ju helt frivilligt för en ägare oavsett om det är en dålig konstruktion eller ej.
Detta gäller ju för maskiner som producerats efter dokumentets upprättande dvs. 2023-03-22
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.