J JohanLun skrev:
Behövs WiFI för att ersätta tvättmedel med en surfplatta? :D ;)

Jag är ganska mycket för teknik och hemautomation, men har funderat hur effektivt det är med WiFi på brödrostar och tvättmaskiner... Är det att se om den är klar om man har maskinen långt bort från där man befinner sig? För att ställa in tvättprogrammet via telefonen måste ju vara bökigare än att vrida till "MIX 40" och trycka start, vilket jag gör på 90% av alla tvättar...

Min mamma har flyttat till lägenhet och där stod en rätt ny tvättmaskin, hon vill köpa en torktumlare, men då "passar" det inte såklart. Tvätten är cylinda och det verkar oklart om ens en annan cylinda passar på.... Är de så pass vibrationsfria att man bara kan ställa den ovanpå? Tidigare ägare har byggt en rätt ranglig "hylla" ovanpå tvättmaskinen, funderar på om jag ska mäta avståndet till tvättmaskinen och lägga in två reglar som stöd så hylla inte kan svikta och bara ställa tumlaren ovanpå?
Nej det behövs inte WiFi men det är informativt, det poppar upp i mobilen/iPad att tvätten är klar eller torktumlaren är klar. Även i Samsung teven kommer det upp en notis, ligger kvar 30 sekunder om man inte klickar på Stäng! Det är mycket som man inte behöver eller är effektivt men roligt och informativt.
 
  • TV-skärm som visar en streamingtjänst med filmer och serier, popup-fönster med meddelanden, vid en vägg dekorerad med tallrik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Den dagen då du får effekttaxa så kommer du att sakna styrningsmöjlighet. Om det kostar dig 75:- extra för att du tvättade "fel" tid så får du fundera. Det går ju att hålla reda på bästa tid att tvätta "manuellt", men sen har du TT, VVB, billaddning, spis, ugn, kanske spa mm. Då blir det krångligt.
Jag tycker det är bra att man kan välja tid, det är gratis att välja billigaste tiden….

Enbart Tvättmaskin så sparar man inte så mycket men det mesta hemma drivs ju elektriskt: Tvättmaskin, Torktumlare, Diskmaskin, Spis, Ugn. Kyl/Frys kan man inte göra så mycket åt men resten är bra att spara in lite på.
 
  • Mobilapp visar historisk och nuvarande elpris per timme, snittpriset anges. Graph illustrerar förändringar över två dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilapp visar elpriser över tid, aktuellt pris 81 öre, prisgraf, inkluderar skatter och avgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Den dagen då du får effekttaxa så kommer du att sakna styrningsmöjlighet. Om det kostar dig 75:- extra för att du tvättade "fel" tid så får du fundera. Det går ju att hålla reda på bästa tid att tvätta "manuellt", men sen har du TT, VVB, billaddning, spis, ugn, kanske spa mm. Då blir det krångligt.
jag har effekttaxa, lägger in tvätten på kvällen. Då är det ingen effekttaxa. Min fru lägger in tvätt hela tiden sålänge jag inte säger elpriset är skitdyrt. Jag tror inte WiFi skulle ändra hennes beteende, hon skulle bara bli förbannad om det inte gick att starta. Jag kör dock inte elbilsladdning och minimerar varmvattentillverkning på dagtid. Ska försöka få igång min effektmätare med HA så jag kan göra nån varning eller åtgärd om det är för många förbrukare igång...
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
jag har effekttaxa, lägger in tvätten på kvällen. Då är det ingen effekttaxa. Min fru lägger in tvätt hela tiden sålänge jag inte säger elpriset är skitdyrt. Jag tror inte WiFi skulle ändra hennes beteende, hon skulle bara bli förbannad om det inte gick att starta. Jag kör dock inte elbilsladdning och minimerar varmvattentillverkning på dagtid. Ska försöka få igång min effektmätare med HA så jag kan göra nån varning eller åtgärd om det är för många förbrukare igång...
Betala inte i affären nästa gång ni går ut och handlar, säg att du nyss betalat elfakturan
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
jag har effekttaxa, lägger in tvätten på kvällen. Då är det ingen effekttaxa. Min fru lägger in tvätt hela tiden sålänge jag inte säger elpriset är skitdyrt. Jag tror inte WiFi skulle ändra hennes beteende, hon skulle bara bli förbannad om det inte gick att starta. Jag kör dock inte elbilsladdning och minimerar varmvattentillverkning på dagtid. Ska försöka få igång min effektmätare med HA så jag kan göra nån varning eller åtgärd om det är för många förbrukare igång...
Då är du lyckligt lottad. Jag får inte effekttaxa förrän 2025 (inte långt bort). Enligt nätbolaget är den 44:-/kWh, 24/7. Dagtid på vintern blir det högre. Har inte fått någon siffra på det, men det mumlas om ca 100:-/kWh. Jag får inget svar från dem, så jag ställer samma fråga typ varannan månad.
De är nog skitsura på mig, då jag påpekat att deras förklaring (på weben) på hur effektaxa fungerar är närmast obegriplig. Nu har jag talat om för dem att en anmälan om vilseledande reklam kan komma att skickas till konsumentverket. Jag tänkte bifoga en bild på deras information, men nu har de faktiskt ändrat! Fortfarande berättar de inte vad det kostar under höglasttid. En nyhet de infört är att nu är det medelvärdet av toppeffekten, två olika dagar, som räknas. Tidigare var det de två högsta timmarna. Hur det påverkar mig har jag inte hunnit fundera över, förutom att min algoritm, för att beräkna och styra, måste göras om.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
En nyhet de infört är att nu är det medelvärdet av toppeffekten, två olika dagar, som räknas. Tidigare var det de två högsta timmarna. Hur det påverkar mig har jag inte hunnit fundera över, förutom att min algoritm, för att beräkna och styra, måste göras om.
Lyckligt... vet jag inte...

https://www.seom.se/el/elnat/priser-och-villkor/

Effektavgift​

Effekt motsvarar hur mycket el du använder på en och samma gång. Om du har många elapparater igång samtidigt och dessutom kanske laddar elbilen eller tappar upp ett varmt bad vid samma tidpunkt blir effekten hög. Om du istället ser till att ha en jämnare elanvändning under en längre period blir effekten lägre.

Avgift för effekten tas bara ut helgfria vardagar klockan 7-19. Effektavgiften beräknas i snitt på de tre högsta effekttimmarna under vardagar, per månad. Det betyder att du själv har möjlighet att påverka hur stor den blir. Till exempel: Om du av misstag laddar din elbil med full effekt från kl. 11 till kl. 14 en vardag så blir det troligtvis dessa timmar som effektavgiften beräknas på.

Under helger och röda dagar räknas inte toppar alls.

Effektavgiften varierar över året. Under sommaren då belastningen på elnätet minskar sänks den. Under vinterhalvåret då belastningen är högre återgår den till normal nivå vilket innebär att elnätskostnaden ökar.

Tid på åretInkl. momsExkl. moms
April – oktober 61,46 kr/kW49,17 kr/kW
November – mars 122,92 kr/kW 98,33 kr/kW

Så här räknar vi ut effektavgiften​

Med hjälp av timavläsning av din elmätare tar vi fram de tre högsta värdena helgfri vardag mellan klockan 7-19 under en månad. Genomsnittet använder vi som underlag för att räkna fram effektavgiften. Om genomsnittet till exempel är 5,7 kW under perioden april-oktober då avgiften är 61,46 kr/kW och månad, blir effektavgiften 61,46x5,7=350,32 kronor. Under perioden november-mars blir effektavgiften istället 122,92x5,7=700 kronor.
 
Mc Tommy Mc Tommy skrev:
Betala inte i affären nästa gång ni går ut och handlar, säg att du nyss betalat elfakturan
???
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Lyckligt... vet jag inte...

[länk]
Helgfria vardagar 7-19, är kanske ingen hit.
Värre för oss som drabbas 24/7, året om.
Grundavgiften ser förnämligt låg ut, jag betalar över 5 000:-
 
J JohanLun skrev:
???
Man måste någon gång lära hustrun hur man spar pengar på att välja tvättid eller andra maskin tider, delat ansvar dubbel glädje (!)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Mc Tommy Mc Tommy skrev:
Man måste någon gång lära hustrun hur man spar pengar på att välja tvättid eller andra maskin tider, delat ansvar dubbel glädje (!)
Jag har inte behövt lära hustrun, hon fattar av sig själv hur det fungerar. Fördomsfullhet är inget snyggt drag. Låt elräkningen hamna på hennes ansvarsområde annars.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Mc Tommy Mc Tommy skrev:
Man måste någon gång lära hustrun hur man spar pengar på att välja tvättid eller andra maskin tider, delat ansvar dubbel glädje (!)
Hon får tvätten gjord. Går inte alltid att tvätta nattetid, vi kör ofta två eller ibland tre maskiner per dag. Hon frågar om det är höga elpriser, om inte så tvättar hon så maskinen glöder. Jag får hålla med att man ibland får prioritera att få saker gjort mot kostnad. Dock har jag svårt att värdera påverkan på effektavgiften. Enda sättet att helt säkra sig från den är att tvätta nattetid.

Jag skulle nog tvätta mer sällan / använda kläder längre samt nöja mig med ljus/mörk och 60 grader och med det kunna få färre och större maskiner om jag var ensam i hushållet.
 
  • Gilla
Mc Tommy
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hon får tvätten gjord. Går inte alltid att tvätta nattetid, vi kör ofta två eller ibland tre maskiner per dag. Hon frågar om det är höga elpriser, om inte så tvättar hon så maskinen glöder. Jag får hålla med att man ibland får prioritera att få saker gjort mot kostnad. Dock har jag svårt att värdera påverkan på effektavgiften. Enda sättet att helt säkra sig från den är att tvätta nattetid.

Jag skulle nog tvätta mer sällan / använda kläder längre samt nöja mig med ljus/mörk och 60 grader och med det kunna få färre och större maskiner om jag var ensam i hushållet.
Absolut är det så, men att behöva betala en hundring extra för att tvätta "fel" tid är onödigt. Det finns så klart sätt att komma runt detta. Att hålla allt i huvet är inte bara helt enkelt, så jag välkomnar alla möjligheter att styra automatiskt. Dammsugaren t ex tar pyttelitet el, men om den kör när ingen är hemma och priset är förmånligt så tycker jag det är coolt.
Per i dag har jag automatiserat VVB, 2*LVP, radiatorer, nästan alla lampor och en hel del annat. Inte alltid för att spara el utan för att jag tycker det är litet 1800-tal att trycka på knappar.
Till bilen har jag smartladdning så klart. Solceller ser till att elräkningen (energi) är noll under 9 månader av året.
Nästa gång det blir aktuellt att byta vitvaror, så ska de kunna kommunicera med min styrning.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hon får tvätten gjord. Går inte alltid att tvätta nattetid, vi kör ofta två eller ibland tre maskiner per dag. Hon frågar om det är höga elpriser, om inte så tvättar hon så maskinen glöder. Jag får hålla med att man ibland får prioritera att få saker gjort mot kostnad. Dock har jag svårt att värdera påverkan på effektavgiften. Enda sättet att helt säkra sig från den är att tvätta nattetid.

Jag skulle nog tvätta mer sällan / använda kläder längre samt nöja mig med ljus/mörk och 60 grader och med det kunna få färre och större maskiner om jag var ensam i hushållet.
Känner igen det där, jag kallar min hustru för ”Tvättbjörnen” ibland…
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Absolut är det så, men att behöva betala en hundring extra för att tvätta "fel" tid är onödigt. Det finns så klart sätt att komma runt detta. Att hålla allt i huvet är inte bara helt enkelt, så jag välkomnar alla möjligheter att styra automatiskt.
Jag är helt för det. Vet bara inte hur WiFi till maskinerna skulle göra det lättare. Jo, att man laddar och den startar när det är billigt elpris. Men som med dusch och matlagning så finns det ofta en tidslucka när tvätten ska hängas och vara torr igen.

Kommer jag imål med att styra både VVB och värme ut till radiatorer, och min Tuya integration vaknar igen så kan jag iallafall styra bort värmen. Då måste jag även ha igång en effektmätare. Även billaddningen borde jag kunna tillämpa detta på, men idag går den bara på timer så den laddar mellan 23-06. Jag har ställt ned laddeffekten för att inte det ska bli en för hög förbrukning om man nån gång måste ladda dagtid. Tror faktiskt det är största risken. Det kan bli rejält dyrt tror jag...
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
lilytwig lilytwig skrev:
Den dagen då du får effekttaxa så kommer du att sakna styrningsmöjlighet. Om det kostar dig 75:- extra för att du tvättade "fel" tid så får du fundera. Det går ju att hålla reda på bästa tid att tvätta "manuellt", men sen har du TT, VVB, billaddning, spis, ugn, kanske spa mm. Då blir det krångligt.
jo risken är ju att det blir så mycket på årsbasis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.