Hej! Jag har fått offert på dessa två pumparna med i360 panna till CTCn och EHPT20X-YM9D till Mitsubishin och det skiljer 30 000kr mellan dem till Mitsubishins fördel.
Jag bor i Skåne och har ett DVUT på -11,4. Tror ni att CTCn är så pass mer effektiv så man kan räkna hem prisskillnaden? Finns det något annat som talar till CTCns fördel? Annars verkar det vara samma teknik, det finns uppkoppling i båda och ytterdelarna låter ungefär lika mycket.
Tacksam för att höra vad ni har för åsikter.
Jag bor i Skåne och har ett DVUT på -11,4. Tror ni att CTCn är så pass mer effektiv så man kan räkna hem prisskillnaden? Finns det något annat som talar till CTCns fördel? Annars verkar det vara samma teknik, det finns uppkoppling i båda och ytterdelarna låter ungefär lika mycket.
Tacksam för att höra vad ni har för åsikter.
Tack för tipset. Jag har fått energiberäkning av två olika företag som lämnat offert och båda rekommenderar 610M, men ska göra lite egen undersökning.J Josth skrev:
Ser det nu, tack.A Arnodt skrev:
Men bara 35 graders framledning. Det utesluter alla med radiatorer som dom flesta hus i Sverige har att inte veta vad dom köper och kan förvänta sig i från IVT & Bosch luft vattenvärmepumpar.
Måste ju rimligen kunna leverera högre temp fast till annan effekt, eller tänker jag fel?H H-Thomasson skrev:
En annan grej jag funderar över, hur ser man på att köpa en ny pump med r407c idag? Har läst lite om att den förbjuds i nya maskiner from. 2025 men blir inte klok på hur det påverkar befintliga maskiner? Hur funkar det vid service osv? Skjuter man sig själv i foten genom att inte köpa en maskin som kör med R32?
600-serien klarar ge upp till 55 grader framledningstemperatur ner till ca -18 grader ute och 52 grader ner till -22 grader då kompressorn stannar och el-patronen helt får ta över om det behövs.
De beprövade kylmedia som används idag kommer att finnas kvar ganska länge för servicebehov på installerade aggregat men de kommer att bli successivt dyrare med åren.
De beprövade kylmedia som används idag kommer att finnas kvar ganska länge för servicebehov på installerade aggregat men de kommer att bli successivt dyrare med åren.
Vad är det för skillnad på CTC Eco Air 610M och 614M?
Det står ju i stort precis samma data för dem.
Samma köldmediemängd 2,2 kg och samma vikt. Man får alltså inte fler kg värmepump om man väljer 614M jämfört 610M.
Där krävs en förklaring.
Riktpris CTC hemsida april 2022
610M 81750 kr
614M 94250 kr
622M 106125 kr
Är det det att de trimmat upp 614M genom varvtalsökning?
Se bifogat urklipp från produktbladet.
Det står ju i stort precis samma data för dem.
Samma köldmediemängd 2,2 kg och samma vikt. Man får alltså inte fler kg värmepump om man väljer 614M jämfört 610M.
Där krävs en förklaring.
Riktpris CTC hemsida april 2022
610M 81750 kr
614M 94250 kr
622M 106125 kr
Är det det att de trimmat upp 614M genom varvtalsökning?
Se bifogat urklipp från produktbladet.
Redigerat:
Medlem
· stockholm
· 2 188 inlägg
Brukar kunna vara ”samma” maskin som är lite trimmad men 614 som uppger högre effekter har lägre ljudnivå/ljudtryck med samma luftflöde så kan nog vara annat innehåll.
man behöver en reservdelslista på dom båda för att se om det bara är mjukvara eller om hårdvaran är olika.
man behöver en reservdelslista på dom båda för att se om det bara är mjukvara eller om hårdvaran är olika.