D
A AndersS skrev:
Så länge man får uppdateringar de första 3-4 åren får man vara nöjd gällande bilens funktioner för en ny bilmodell. Sedan kanske lite andra appar hålls vid "liv, ungefär som en mobil i bästa fall.
Att ta bort är bara dumheter eller visar på att de är så dåligt utvecklade att det inte kan åtgärdas.
Fast det där är vanligt och en pågående konsumenträttsdiskussion, i takt med att apparater uppdateras så är det inte ovanligt att det för några få användare försvinner något som de antingen gillade bättre eller använde på ett ovanligt sätt. Då har tillverkaren, teoretiskt för diskussionen, förstört den produkt konsumenten köpt, inte helt enkelt det där.
 
D djac skrev:
Fast det där är vanligt och en pågående konsumenträttsdiskussion, i takt med att apparater uppdateras så är det inte ovanligt att det för några få användare försvinner något som de antingen gillade bättre eller använde på ett ovanligt sätt. Då har tillverkaren, teoretiskt för diskussionen, förstört den produkt konsumenten köpt, inte helt enkelt det där.
Är så knepigt att man måste se till varje produkt och funktion. Är det relaterat till operativ om det finns, leverantörsfunktion, tillägg annan levererantör, etc. Men även ålder och hårdvara. Samma sak gäller för bilar.
Vi har t.ex. andra generation självstyrande och nu finns gen. 3. Den integrerar navigator, mjukvara, men har även en mera tätstegad servostyrning, hårdvara.
 
J JohanLun skrev:
jag tror det är individuellt. Men gigacasts, högfasthetsstål, limmade plåt/komposit/aluminium etc kombinerat med försämrat rostskydd tror jag gör att vissa reparationer blir svårare. Samtidigt tror jag att komplexiteten gör att få kommer hålla liv i exempelvis en tesla model y när den börjar bli uppåt 15 år gammal...

Men jag delar Engs syn att försäkringspremie och reparerbarhet blir viktigare när produkten optimeras för billig produktion om man inte samtidigt jobbar med reparations och underhållsmetoder...
Tvärt om skulle jag säga. Tesla Model Y är ett under av klok ingenjörskonst så bilen är faktiskt anmärkningsvärt enkel om man kollar på vad som sitter under skalet. Snygg och prydlig design som är lätt att överskåda och fixa om något strular. Allt verkar duktigt organiserat även på mjukvaran. Rost, kanske blir ett reellt problem men det återstår att se

En V90 T8 eller Passat GTE däremot är jag rädd för
 
  • Gilla
AmbiJens
  • Laddar…
En återkoppling från ett ensligt hus i norrland.
Har inte läst alla inlägg, det verkar vara ett "hett ämne" i alla fall.
Så jag försöker att svar på trådämnet - för tidigt?
Som tidigare beskrivits en Audi Q8 E-tron och vinter, alltså riktig vinter.
Termometern strax under 30 minusgrader och bilen "startar" inte, hur är det möjligt?
Ja, det visar sig att det 12 V batteri som finns i bilen, och måste vara i hyggligt skick, inte uppfyller spänningsnivån.
Detta batteri laddas endast när bilden körs, och då vet vi hur bra ett batteri tar laddning när det är 20-30 grader kallt.
Så bärgare till verkstad, och en utbildning i att man måste lyfta på huven, och ladda detta batteri via separata poler vid kall väderlek, jösses!
Frid och fröjd och avfärd mot aktiviterter nästa helg.
18 minusgrader, och körsträckan är 11 mil enkel väg, så 22 mil ska avverkas.
Vi kommer inte hem......med en bil som ska gå 55 mil, och enligt en fabricerad spec ta 2kWh/mil normalt, och 2,5kWh/mil i "extremta fall".
Ja, inte fan vet jag om det var så extremt.......
Så, för mig personligen är det för tidigt, och även reflektionen att en "premiumbil" för en miljon har en jäkligt märklig konstruktion (detta ska inte belasta andra märken, dom kan vara "bättre")
Ska jag ladda på publika stationer med någorlunda effekt, då kan jag ekonomiskt sett lika gärna köra fossilt, och slippa bli stående i en halvtimme eller mer, för att "fylla på".
Men sammanfattningsvis så....det här funkar inte alls för mig.
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
En återkoppling från ett ensligt hus i norrland.
Har inte läst alla inlägg, det verkar vara ett "hett ämne" i alla fall.
Så jag försöker att svar på trådämnet - för tidigt?
Som tidigare beskrivits en Audi Q8 E-tron och vinter, alltså riktig vinter.
Termometern strax under 30 minusgrader och bilen "startar" inte, hur är det möjligt?
Ja, det visar sig att det 12 V batteri som finns i bilen, och måste vara i hyggligt skick, inte uppfyller spänningsnivån.
Detta batteri laddas endast när bilden körs, och då vet vi hur bra ett batteri tar laddning när det är 20-30 grader kallt.
Så bärgare till verkstad, och en utbildning i att man måste lyfta på huven, och ladda detta batteri via separata poler vid kall väderlek, jösses!
Frid och fröjd och avfärd mot aktiviterter nästa helg.
18 minusgrader, och körsträckan är 11 mil enkel väg, så 22 mil ska avverkas.
Vi kommer inte hem......med en bil som ska gå 55 mil, och enligt en fabricerad spec ta 2kWh/mil normalt, och 2,5kWh/mil i "extremta fall".
Ja, inte fan vet jag om det var så extremt.......
Så, för mig personligen är det för tidigt, och även reflektionen att en "premiumbil" för en miljon har en jäkligt märklig konstruktion (detta ska inte belasta andra märken, dom kan vara "bättre")
Ska jag ladda på publika stationer med någorlunda effekt, då kan jag ekonomiskt sett lika gärna köra fossilt, och slippa bli stående i en halvtimme eller mer, för att "fylla på".
Men sammanfattningsvis så....det här funkar inte alls för mig.
Tyvärr ett konstaterande att Audi totalt misslyckats med att göra en bra bil.

Kanske en Model X gjort det bättre, men man ska inte behöva vara osäker på om det kommer funka
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
En återkoppling från ett ensligt hus i norrland.
Har inte läst alla inlägg, det verkar vara ett "hett ämne" i alla fall.
Så jag försöker att svar på trådämnet - för tidigt?
Som tidigare beskrivits en Audi Q8 E-tron och vinter, alltså riktig vinter.
Termometern strax under 30 minusgrader och bilen "startar" inte, hur är det möjligt?
Ja, det visar sig att det 12 V batteri som finns i bilen, och måste vara i hyggligt skick, inte uppfyller spänningsnivån.
Detta batteri laddas endast när bilden körs, och då vet vi hur bra ett batteri tar laddning när det är 20-30 grader kallt.
Så bärgare till verkstad, och en utbildning i att man måste lyfta på huven, och ladda detta batteri via separata poler vid kall väderlek, jösses!
Frid och fröjd och avfärd mot aktiviterter nästa helg.
18 minusgrader, och körsträckan är 11 mil enkel väg, så 22 mil ska avverkas.
Vi kommer inte hem......med en bil som ska gå 55 mil, och enligt en fabricerad spec ta 2kWh/mil normalt, och 2,5kWh/mil i "extremta fall".
Ja, inte fan vet jag om det var så extremt.......
Så, för mig personligen är det för tidigt, och även reflektionen att en "premiumbil" för en miljon har en jäkligt märklig konstruktion (detta ska inte belasta andra märken, dom kan vara "bättre")
Ska jag ladda på publika stationer med någorlunda effekt, då kan jag ekonomiskt sett lika gärna köra fossilt, och slippa bli stående i en halvtimme eller mer, för att "fylla på".
Men sammanfattningsvis så....det här funkar inte alls för mig.
Jo ett kort inspel... det är ju mycket märkligt att när det blev elbilar så testar man inte längre i Arjeplog eller Arvidsjaur. För avslöjande test för elbilsindustrin??
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/osakra-tider-for-biltestarna-i-norr
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo ett kort inspel... det är ju mycket märkligt att när det blev elbilar så testar man inte längre i Arjeplog eller Arvidsjaur. För avslöjande test för elbilsindustrin??
[länk]
Har du någon artikel som inte är två och ett halvt år gammal som visar hur det gick sen?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo ett kort inspel... det är ju mycket märkligt att när det blev elbilar så testar man inte längre i Arjeplog eller Arvidsjaur. För avslöjande test för elbilsindustrin??
[länk]
Ja, och det kanske är dags att förstå att man måste testa även bilen, inte bara däcken.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du någon artikel som inte är två och ett halvt år gammal som visar hur det gick sen?
Nej men kan leta, hursomhelst så var testbanan i Arjeplog helt avgörande för nya bensin och dieselbilar.
Klarade man inte vintertestet så var det stora problem med en modell.
 
S
Hannuse Hannuse skrev:
En återkoppling från ett ensligt hus i norrland.
Har inte läst alla inlägg, det verkar vara ett "hett ämne" i alla fall.
Så jag försöker att svar på trådämnet - för tidigt?
Som tidigare beskrivits en Audi Q8 E-tron och vinter, alltså riktig vinter.
Termometern strax under 30 minusgrader och bilen "startar" inte, hur är det möjligt?
Ja, det visar sig att det 12 V batteri som finns i bilen, och måste vara i hyggligt skick, inte uppfyller spänningsnivån.
Detta batteri laddas endast när bilden körs, och då vet vi hur bra ett batteri tar laddning när det är 20-30 grader kallt.
Så bärgare till verkstad, och en utbildning i att man måste lyfta på huven, och ladda detta batteri via separata poler vid kall väderlek, jösses!
Frid och fröjd och avfärd mot aktiviterter nästa helg.
18 minusgrader, och körsträckan är 11 mil enkel väg, så 22 mil ska avverkas.
Vi kommer inte hem......med en bil som ska gå 55 mil, och enligt en fabricerad spec ta 2kWh/mil normalt, och 2,5kWh/mil i "extremta fall".
Ja, inte fan vet jag om det var så extremt.......
Så, för mig personligen är det för tidigt, och även reflektionen att en "premiumbil" för en miljon har en jäkligt märklig konstruktion (detta ska inte belasta andra märken, dom kan vara "bättre")
Ska jag ladda på publika stationer med någorlunda effekt, då kan jag ekonomiskt sett lika gärna köra fossilt, och slippa bli stående i en halvtimme eller mer, för att "fylla på".
Men sammanfattningsvis så....det här funkar inte alls för mig.
Fyfan, det där borde de ju kommit på på utvecklingsstadiet att det inte funkar.
Jag skulle ringa märkesassistansen varje gång det händer för man ska inte behöva stödladda en ny bil. Du borde åtminstone få en booster av säljaren gratis. Förresten, varför bärgades bilen till verkstad? Bilbärgarna brukar lösa 12 voltsproblem på plats.

Sen vet jag inte varför du köpte en E-tron? Första E-tronen är ju ökänd för att vara hightec och lyxig men väldigt ineffektiv som elbil med hög förbrukning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du någon artikel som inte är två och ett halvt år gammal som visar hur det gick sen?
Ja, skulle vara intressant.
Dock så är ju min upplevelse troligvis verkligheten för en ansenlig mängd bilägare i Sverige som kör helt elektriskt.
Men har inte upplevt att det är så mycket tumult kring det, är det för att man knyter handen i fickan, och försöker att acceptera sin tillvaro?
Har man lagt en miljon på en "premiumbil" så är det inte så roligt att att känna att den är sämre på att fylla kravbilden än någonting annat som man ägt.
 
P paralun skrev:
Nej men kan leta, hursomhelst så var testbanan i Arjeplog helt avgörande för nya bensin och dieselbilar.
Klarade man inte vintertestet så var det stora problem med en modell.
Ja, men det du lade upp länk om är ju i allt väsentligt en covidfråga.

Jag utesluter inte att Tesla och kineserna testar på andra ställen än i Sverige, men att Arjeplogtesterna skulle minska för att man inte törs tests elbilar tror jag inte alls på.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men det du lade upp länk om är ju i allt väsentligt en covidfråga.

Jag utesluter inte att Tesla och kineserna testar på andra ställen än i Sverige, men att Arjeplogtesterna skulle minska för att man inte törs tests elbilar tror jag inte alls på.
Jo diskuterar inget mer om detta men Hannuse's berättelse har jag hört några gånger.
Och vintertestar man riktigt i Arjeplog så ser man lätt sina brister.
 
S sinuslinus skrev:
Fyfan, det där borde de ju kommit på på utvecklingsstadiet att det inte funkar.
Jag skulle ringa märkesassistansen varje gång det händer för man ska inte behöva stödladda en ny bil. Du borde åtminstone få en booster av säljaren gratis. Förresten, varför bärgades bilen till verkstad? Bilbärgarna brukar lösa 12 voltsproblem på plats.

Sen vet jag inte varför du köpte en E-tron? Första E-tronen är ju ökänd för att vara hightec och lyxig men väldigt ineffektiv som elbil med hög förbrukning.
Det enda som kom var en faktura på 1200kr, och en anmodan om att 12V batteriet måste hållas laddat om det är kallt.
Det gick inte att få liv i den på plats, vare sig med startkablar eller med bärgarens booster, gissar att batteriet var "bottenfruset".
Hur fan kan man göra en elbil som behöver ett 12V batteri?
Den har ju ett gigantiskt batteri som måste gå att använda för att erhålla 12V till de funktioner som behöver det?
Men en spänningsomvandlare kostade väl troligvis mer än ett 12V batteri?
Frågan om "varför en E-tron" kommer jag inte att behöva besvara i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.