En diskmaskin drar ju inte hög effekt särskilt länge. Så med en effektvakt kan du både diska och ladda på natten.
 
K
G Guzzen1 skrev:
Det gröna stålets miljövänliga produktionsel spelar nog ingen roll var den kommer ifrån. Vindkraft är ju långt ifrån miljövänlig med tanke på miljöbelastning både under byggnation och under drift. Vingarna släpper ifrån sig mikroplast under drift och vingarna är i dagsläget inte återvinningsbara.

Enligt professorer (vissa) inom elkraft hävdas det att tranmissionsnäten bara är fyllda till ca 80% pga att det saknas balanskraft i södra Sverige.
Där finns ju en del att göra.

Tyvärr lever vi i en tid där paniken inom elförsörjning mer eller mindre tagit över och där icke genomtänkta beslut fattas på vaga grunder eller i fanatisk tro med klimatet som drivande motor.
De empiriska kunskaper som finns från forskning och observationer om klimatet är solens inverkan. Där finns det data sedan 1600- talet.
När det gäller CO2 handlar det om modeller där man försöker se in i framtiden, precis som med aktieanalys eller andra förutsägelser som oftast slår fel.
CO2, vattenånga, metan mfl gaser påverkar klimatet i kombination med ovanstående, men hur mycket? Det skulle jag vilja veta.
Ponera att solen står för 90% av klimatförändringen och CO2 för 10%. Då blir alla dyra satsningar ganska bortkastade?

Lite OT, men en fundering. Och nej jag är inte klmatförnekare. Klimat har vi haft och kommer att ha ett bra tag till.
Jag tillhör den kategori folk som hatar att "tro" att problem löses med en osäker metod, chansning.
Noggrann felsökning, fastställande av orsak och rätt åtgärd borde gälla även på klimat och
miljöområdet.
Aha, du är inte klimatförnekare, du bara använder deras argument?
 
engs engs skrev:
Kollade för januari och ser en topp på 8,8 kWh, kl. 3-4 på en helgnatt när det var lågt elpris.

Funderade på om verktygsparken kan orsaka någon peak men de flesta används väl ganska korta tider i stöten. Men kanske ändå bör synka så man inte kör en tralltvätt med högtrycken samtidigt man laddar eller gör annat inne. Har man elbil torde det överskugga det mesta.
Om man får effektavgift på natten borde man kanske köra tvätt / disk på dagtid istället. Sen låta elbilen ladda på natten.

Måste man ha bilen snart igen, kommer hem sent och sen iväg på morgonen, överväga snabbladda istället för hemma över natten, kanske lönar sig ladda 50 kWh på Tesla för 3-5 sek än åka på en straffavgift.

Blir snabbt ganska komplext med så många parametrar. Dvs rörligt elpris kontra effektavgift.

Hoppas tibber och liknande inför funktion för flytande gräns på laddning av elbil. T.ex. man sätter ett grund-tak först, men överskrider man taket av andra anledningar så flyttats gränsen dit till nästa månadsskifte då den återställs.
I praktiken så är det dessa saker (i en "vanlig" villa) som påverkar effekttariffen:
1) Laddning av elbil
2) bastubad
3) Uppvärmning av huset
4) Ugn/spis/
5) Torktumlare (mest för att den drar effekt under flera timmar och därmed påverkar toppeffekten ovanpå det övriga som görs dessa timmar, inte nödvändigtvis så jättehög effekt dock)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En diskmaskin drar ju inte hög effekt särskilt länge. Så med en effektvakt kan du både diska och ladda på natten.
Har du någon koll på hur effektavgiften troligtvis kommer att utformas?
 
engs
pacman42 pacman42 skrev:
I praktiken så är det dessa saker (i en "vanlig" villa) som påverkar effekttariffen:
1) Laddning av elbil
2) bastubad
3) Uppvärmning av huset
4) Ugn/spis/
5) Torktumlare (mest för att den drar effekt under flera timmar och därmed påverkar toppeffekten ovanpå det övriga som görs dessa timmar, inte nödvändigtvis så jättehög effekt dock)
Undrar om man kommer få se ännu längre program på hushållsmaskiner, de (auto / förvalda ivf) är ju redan idag ofta väldigt långa för att spara på energi och kvalificera sig för bättre ranking.

Men kanske kan man drar ut på det ännu mer för att få ner effekten? Ivf om detta är på EU-nivå så tillverkarna har incitament. Typ om man drar ut torktumlandet till 3h isf 2h för samma energimängd men till lägre effekt.

Edit: En nackdel med det är ju att det blir svårare att pussla ihop olika effektförbrukare så de tar vid efter varandra. I synnerhet om man vill köra de när elpriset är lågt.
 
Redigerat:
Någon som har erfarenhet av differentierad elkostnad i USA? Läste någonstans att elen för privathushåll i någon delstat var dyrare under dagtid - för atr kunna styra förbrukningen. Det låter väl ganska vettigt.
 
engs engs skrev:
Undrar om man kommer få se ännu längre program på hushållsmaskiner, de (auto / förvalda ivf) är ju redan idag ofta väldigt långa för att spara på energi och kvalificera sig för bättre ranking.

Men kanske kan man drar ut på det ännu mer för att få ner effekten? Ivf om detta är på EU-nivå så tillverkarna har incitament. Typ om man drar ut torktumlandet till 3h isf 2h för samma energimängd men till lägre effekt.

Edit: En nackdel med det är ju att det blir svårare att pussla ihop olika effektförbrukare så de tar vid efter varandra. I synnerhet om man vill köra de när elpriset är lågt.
Det spelar ingen roll om uppvärmningen görs under fem minuter eller 45 minuter om det ändå är under samma timme.

Ett enklare sätt att adressera detta är att istället skicka in varmare vatten i maskinerna. Jag har en gammal duschblandare liggande, jag funderar om "kallvattnet" till diskmaskin och tvättmaskin skall vara färdigblandat på ca 30 grader genom denna istället. Visserligen blir sista sköljningen i tvättmaskinen då i 30-graders vatten, men då det vattnet är "billigare" energimässigt (jag har FLVP värmepump och planerar för solvärmt vatten på sommarhalvåret). Men nu har jag inte effekttariff än, så jag vet inte hur mycket jag skulle tjäna på detta i praktiken.
 
Jag var väldigt förvånad blir jag letade diskmaskin, tvättmaskin osv häromåret och jag insåg att nästan inga har dubbla anslutningar, kallt + varmt vatten. För oss med värmepump skulle det väl i runda slängar kapa elanvändningen till en tredjedel
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag var väldigt förvånad blir jag letade diskmaskin, tvättmaskin osv häromåret och jag insåg att nästan inga har dubbla anslutningar, kallt + varmt vatten. För oss med värmepump skulle det väl i runda slängar kapa elanvändningen till en tredjedel
Detta kommer säkerligen att kravställas av EU inom några år...
 
pacman42 pacman42 skrev:
I praktiken så är det dessa saker (i en "vanlig" villa) som påverkar effekttariffen:
1) Laddning av elbil
2) bastubad
3) Uppvärmning av huset
4) Ugn/spis/
5) Torktumlare (mest för att den drar effekt under flera timmar och därmed påverkar toppeffekten ovanpå det övriga som görs dessa timmar, inte nödvändigtvis så jättehög effekt dock)
VVB?
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
VVB?
Det beror på vilken typ det är, men jag borde definitivt ha tagit med den på listan. Jag glömde det då den i mitt hus inte drar så mycket då jag har kompressor på 400W som tillverkar värmen och jag kan dessutom själv styra när jag vill att dessa timmar skall förläggas (ca fem timmar per dygn).

Men som sagt, i den vanliga villan så borde den inkluderas. Hade jag haft elpatronen inkopplad i min så hade den behövt inkluderas också.
 
A ajn82 skrev:
Jag var väldigt förvånad blir jag letade diskmaskin, tvättmaskin osv häromåret och jag insåg att nästan inga har dubbla anslutningar, kallt + varmt vatten. För oss med värmepump skulle det väl i runda slängar kapa elanvändningen till en tredjedel
litet sidospår, men hur får man det godkänt i Sverige med krav på synlig avstängning?
Köksblandare med avstängning går inte använda, så det skulle väl behövas separata saker monterade ovanför/i diskbänken?
 
B Byggmarodören skrev:
litet sidospår, men hur får man det godkänt i Sverige med krav på synlig avstängning?
Köksblandare med avstängning går inte använda, så det skulle väl behövas separata saker monterade ovanför/i diskbänken?
Rent teknisk kan väl någon ta fram en köksblandare med diskmaskinsavstängning som stänger av både det kalla och varma vattnet?
Sen är det ju godkänt med elektrisk ventil och fjärrkontroll på/vid diskbänken. Inte så svårt att bygga en sån med två parallella magnetventiler
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
engs engs skrev:
Undrar om man kommer få se ännu längre program på hushållsmaskiner, de (auto / förvalda ivf) är ju redan idag ofta väldigt långa för att spara på energi och kvalificera sig för bättre ranking.

Men kanske kan man drar ut på det ännu mer för att få ner effekten? Ivf om detta är på EU-nivå så tillverkarna har incitament. Typ om man drar ut torktumlandet till 3h isf 2h för samma energimängd men till lägre effekt.

Edit: En nackdel med det är ju att det blir svårare att pussla ihop olika effektförbrukare så de tar vid efter varandra. I synnerhet om man vill köra de när elpriset är lågt.
Tveksamt. Ekonomiprogrammet på vår tvättmaskin tar 4,5h. Kör man ekonomi 40C är det inte 40C man får. Blötläggningrn förlängs och temp sänks. Normalprog ca 2h och snabb 0,75-1h.
Vad är nästa steg?
Att lägga kläderna i blöt 48h och skölja en gång? Allt i 20C. :)
Tvättnaskinen bidrar väldigt lite till entimmesmaxeffekt då den bara värmer några minuter.

"Tyvärr" är ju elmätarna förberedda för 15-minutersmätning också!
Om det skulle användas för effektdebitering är vi lååångt ifrån verklig nytta och bara uträe efter att dra in pengar. Tänk att värma ugnen med 1000W istället för 3600W. Tar bara lång tid och det går åt MER energi totalt.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Sedan är det ju en sak till att väga in: de ökade problemen som kommer av att man kör ekonomiprogram på disk och tvätt - låga temperaturer ökar sannolikheten för kostsamma igensättningar av maskiner och avloppssystem.

Inga enkla ekvationer att få ihop en "optimal" elenergianvändning i ett typiskt hushåll:
- möjlighet att köra timdebitering för de som kan flytta till billiga timmar (vilket kan vara mitt på dagen under sommaren)
- behovet att minska maxeffekt mellan - som i vårt fall 07:00 -- 20:00 vardagar - för att hålla nere effekttaxan på 42 kr/ kWh per månad
- om man har solcellsinstallation, se till att maximera egenanvändningen, plus att nyttja "60-öringen" vettigt dvs att se till att köpa ungefär lika mycket el under året som man sålt.

För vår del har det visat sig vara fördelaktigt att köra värmepump så mycket som möjligt under uppvärmningssäsongen, istf att använda fjärrvärmen som blir betydligt dyrare mer inmatad värme-kWh i kåken. Ändå lyckas vi inte maxa "60-öringen" detta år, vi köpte bara tillbaka ca 2/3 av såld el under 2023. Detta beror mest på att solanläggningen kunde driftsättas först i mitten april och att vi körde mycket fjv under den kalla våren. Nästa år blir det bättre balans såld vs köpt el.

Sett att bla vår diskmaskin har möjlighet till vv-anslutning, kan ev vara ett alternativ framöver om vi skulle köpa mer el än vad vi säljer över året men inte annars.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.