Fulkemisten
En intressant detalj i sammanhanget är att jag faktiskt aldrig någonsin hört talas om någon som fått slut på bensin eller diesel.
 
S
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En intressant detalj i sammanhanget är att jag faktiskt aldrig någonsin hört talas om någon som fått slut på bensin eller diesel.
Du får nog ersätta intressant med anekdotisk.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En intressant detalj i sammanhanget är att jag faktiskt aldrig någonsin hört talas om någon som fått slut på bensin eller diesel.
Jag har kört slut på bensin några gånger i mitt liv men aldrig utan reservdunk i bagaget så det räknas kanske inte ...
 
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Det är det ju på diesel/bensin också.

Kanske inte lika radikalt, men drar mer bränsle kalla och diesel/bensinvärmare drar en hel del bränsle och för den delen motorvärmare går inte heller gratis.
Vet inte vad du har haft för bilar, men jag har inte märkt någon dramatisk skillnad på bränsleförbrukningen på bränslebilar vintertid. Eftersom det går så snabbt och enkelt att tanka dom så spelar det inte då stor roll ändå.

Elbilar tappar oerhört mycket energi i kyla. Är batterierna riktigt kalla så går de inte ens att ladda…
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du har haft för bilar, men jag har inte märkt någon dramatisk skillnad på bränsleförbrukningen på bränslebilar vintertid. Eftersom det går så snabbt och enkelt att tanka dom så spelar det inte då stor roll ändå.

Elbilar tappar oerhört mycket energi i kyla. Är batterierna riktigt kalla så går de inte ens att ladda…
Visst kan man göra det men skrev nu mest om pris och kostnad. Tänkte även lite på bekvämlighet.

Saknar nåt oerhört dock min dieselvärmare som jag hade i dieselbilen!
Tack o lov finns samma system inbyggt i elbilar! 👍

En vanlig Volvo v70 bensin.
Kia Ceed hybrid.

Båda bilarna blir helt isiga på vintertid! Kräver att bilen får stå i tomgång minst 10 minuter. Då fossilmotorn tar tid att bli varm.

Bild från bilinteriör, halvfrusen vindruta, vinterscen, svagt synligt landskap, dimmig sikt, säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ofta orkar man dock inte vänta. Inte så säkert köra med en sån här bil...

En elbil som är kopplad till laddboxen kör bilens förvärme från elen som finns i uttaget. Så har man en varm och skön bil när man åker iväg.

Dieselvärmare gör ju samma sak, men det är inget som är inbyggt i bilarna! Kostar 20-30k efterinstallera! Vet många som var negativa även mot dessa värmare att dessa tar slut på bilbatteriet mm...
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
En elbil som är kopplad till laddboxen kör bilens förvärme från elen som finns i uttaget.
Gör den verkligen det? Jag har läst minst 2 rapporter om bilar som hamnat i "moment-22" då det varit för lite ström i batteriet för att kunna värma det så att laddningen kunde starta.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Dieselvärmare gör ju samma sak, men det är inget som är inbyggt i bilarna! Kostar 20-30k efterinstallera! Vet många som var negativa även mot dessa värmare att dessa tar slut på bilbatteriet mm...
Jodå, finns en hel del nya dieslar som har det som standard då motorerna ger för lite värme för att värma kupen vintertid, däremot får man betala några tusen för "tillbehöret" parkeringsvärmare som innebär en aktiverad programvarusnutt.😉 Vår har även ett elektriskt kylarjalusi som standard.
Men visst får man underhållsladda 2-3 ggr/vinter, men det håller också batteriet friskt längre innan byte behövs.👍
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
useless useless skrev:
Gör den verkligen det? Jag har läst minst 2 rapporter om bilar som hamnat i "moment-22" då det varit för lite ström i batteriet för att kunna värma det så att laddningen kunde starta.
Min gör det. Jag kan se i laddboxens app att bilen drar drygt 2 kW ett bra tag innan den ens börjar ladda när det är minusgrader ute.

De rapporter jag sett har handlat om Teslor som haft fel på någon av kylvätskepumparna och därmed inte kunnat värma batteriet från laddbox eller laddare "på stan".
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Visst kan man göra det men skrev nu mest om pris och kostnad. Tänkte även lite på bekvämlighet.

Saknar nåt oerhört dock min dieselvärmare som jag hade i dieselbilen!
Tack o lov finns samma system inbyggt i elbilar! 👍

En vanlig Volvo v70 bensin.
Kia Ceed hybrid.

Båda bilarna blir helt isiga på vintertid! Kräver att bilen får stå i tomgång minst 10 minuter. Då fossilmotorn tar tid att bli varm.

[bild]

Ofta orkar man dock inte vänta. Inte så säkert köra med en sån här bil...

En elbil som är kopplad till laddboxen kör bilens förvärme från elen som finns i uttaget. Så har man en varm och skön bil när man åker iväg.

Dieselvärmare gör ju samma sak, men det är inget som är inbyggt i bilarna! Kostar 20-30k efterinstallera! Vet många som var negativa även mot dessa värmare att dessa tar slut på bilbatteriet mm...
Ja, jag saknar min bränslevärmare också, har haft både diesel och bensinvärmsre i tidigare bilar, även i en Volvo hybrid. Nyligen fick jag ut en ny Volvohybrid, tyvärr kan man inte välja bränslevärmare längre. Istället är det en elvärmare som tar kräm ur det stora batteriet. 🙄
Om det kniper kan man välja att starta bränslemotorn på fjärr istället för att värma kupén. Känns verkligen som en dålig lösning…
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Installeras inte traditionella motor- och kupévärmare längre? Elektriska. 230 V. Kabel från motorvärmarstolpen till bilen.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Installeras inte traditionella motor- och kupévärmare längre? Elektriska. 230 V. Kabel från motorvärmarstolpen till bilen.
Sällan nu mer då det inte funkar med doppvärmare i blocket och lättmetallblock. Några har kontaktvärmare som är en klump skruvad mot blocket och några har en isolerad värmare som sätts i någon kylslang.
 
Men kupévärmaruttag, då? Varför har ni inte det i era bilar?
 
kisumisu
S Skopan skrev:
Men kupévärmaruttag, då? Varför har ni inte det i era bilar?
Har kupevärmare men ger inte så mycket resultat. Måste vara på i timtals innan det ger nån resultat. Webasto dieselvärmare smälte isen från rutan inom 20 minuter.

Jag antar det är likadant med elbilar. Då värmen kommer direkt mot rutan.
 
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag saknar min bränslevärmare också, har haft både diesel och bensinvärmsre i tidigare bilar, även i en Volvo hybrid. Nyligen fick jag ut en ny Volvohybrid, tyvärr kan man inte välja bränslevärmare längre. Istället är det en elvärmare som tar kräm ur det stora batteriet. 🙄
Om det kniper kan man välja att starta bränslemotorn på fjärr istället för att värma kupén. Känns verkligen som en dålig lösning…
Funkar inte elvärme billigare dvs går ingen dyr bränsle?
 
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Funkar inte elvärme billigare dvs går ingen dyr bränsle?
Nja, jag tror att värmaren drog mindre bränsle än vad bensinmotorn gör. Jag startar ofta motorn nu istället på fjärr för att värma motor och kupé…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.