G
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Det var liksom lite sent att backa beslutet då.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu är det inget som kan ske storskaligt och många har inte tid att hantera ved.

Sen handlar det ju om att Europa inkl vi kan hålla igång våran industri och välfärd och det gör man inte via solceller, batterier och elverk, det göder bara Kina och ger inte EU någon konkurrenskraft.
Lagring av energi för uppvärmning kan mycket väl ske i vedform. Flis eller pellets kan vara lämpligare till kraftvärmeverk.
Om vi slutar att vara så elberoende för vår bostadsuppvärmning kan vi använda elen klokare, till belysning, fordonsdrift och industrins behov. Samhället och välfärden kan fortsätta att fungera trots att landet har brist på planerbar baskraft.
De flesta nya investeringar i elproduktion och eltransmission verkar ta lång tid och/eller bli orimligt kostsamma, att odla och lagra biobränsle är förhållandevis snabbt och billigt i jämförelse.
 
F fribygg skrev:
Lagring av energi för uppvärmning kan mycket väl ske i vedform. Flis eller pellets kan vara lämpligare till kraftvärmeverk.
Om vi slutar att vara så elberoende för vår bostadsuppvärmning kan vi använda elen klokare, till belysning, fordonsdrift och industrins behov. Samhället och välfärden kan fortsätta att fungera trots att landet har brist på planerbar baskraft.
De flesta nya investeringar i elproduktion och eltransmission verkar ta lång tid och/eller bli orimligt kostsamma, att odla och lagra biobränsle är förhållandevis snabbt och billigt i jämförelse.
Jovisst och flis passar utmärkt för fjärrvärmeverk. Men nu har vi ju en stor utmaning i att skogen även ska vara en koldioxidfälla i framtiden. Sen tror jag vi "trimmat" nog med den privata förbrukningen och måste inse att det behövs ny planerbar elproduktion i form av kärnkraft och det är även för att klara klimatmålen.
 
P paralun skrev:
Jovisst och flis passar utmärkt för fjärrvärmeverk. Men nu har vi ju en stor utmaning i att skogen även ska vara en koldioxidfälla i framtiden. Sen tror jag vi "trimmat" nog med den privata förbrukningen och måste inse att det behövs ny planerbar elproduktion i form av kärnkraft och det är även för att klara klimatmålen.
Att det behövs kärnkraft inser allt fler svenskar,men att ny kärnkraft ska kunna byggas och driftsätts innom de närmsta åren är det inte många som tror, därför bör vi öka antalet bostäder som värms med förnybart biobränsle och elda mer för värmen i det befintliga bostadsbeståndet om inte elprischocken ska slå till igen.
 
Jag tror det behövs mer fjärrvärme till villor här i landet för att minska ner på antalet elpatroner som kickar in vid vinterns kallaste dagar. Jag tänker på villor i tätorter, inte på landsbygd.

Låt det allmänna driva fjärrvärmenäten. Knyt fjärrvärmepriset till elpriset med en mekanism som gör att det alltid blir något billigare med fjärrvärme än med bergvärme.

Låt ev. förlustperioder för fjärrvärmen stödjas av elstabilitetsfonden, den som ska hålla kärnkraften levande under lågprisperioder.
 
Nej, när det blåser och elpriset rasar är det bättre att elen får vara billigare än fjärrvärmen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mm, visst, men på längre sikt vill jag att det inte ska vara en förlustaffär att välja fjärrvärme.
 
F fribygg skrev:
Att det behövs kärnkraft inser allt fler svenskar,men att ny kärnkraft ska kunna byggas och driftsätts innom de närmsta åren är det inte många som tror, därför bör vi öka antalet bostäder som värms med förnybart biobränsle och elda mer för värmen i det befintliga bostadsbeståndet om inte elprischocken ska slå till igen.
Jo men det är mer en patetisk "sista halmstået" debatt av de grön-röda att det skulle bli för dyrt.

Sen håller jag helt med de gröna att stora reaktorer är för dyra, serietillverkade SMR reaktorer blir perfekt.
Sen måste man då hitta en trovärdig "formel" hur många SMR reaktorer vi behöver och då får man se till hela energimixen inkl vätgas som diskuterats samt mycket viktigt prata ihop sig mellan länder i EU så att "bördan" delas.

EU reviderar det gemensamma elhandelsavtalet och inför sk CfD-avtal även för kärnkraft, ska inte vara några problem. Sen blir det ju ett snittpris av det vi har och vad som tillkommer. För vår del så är det nog en mycket bra deal.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var liksom lite sent att backa beslutet då.
R1 var i fullt dugligt skick att köra vidare vid beslutet.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Knyt fjärrvärmepriset till elpriset med en mekanism som gör att det alltid blir något billigare med fjärrvärme än med bergvärme.
Att införa planekonomi vore mycket olyckligt.
Att vi som medborgare framöver försöker styra vår bostadsuppvärmning mot biobränsle på frivillig väg då elen är för dyr är helt naturligt. Vårt land är till största delen täckt med skog som inte brukas och skördas fullt ut, den årliga tillväxten skördas inte.

I ungefär ett kvartssekel har nu politiker från de flesta partier försvårat för baskraftsproducenterna eller framdrivet nedläggning av planerbar kraft som vatten och kärnkraft. Vi ska nog inte önska att staten förstör även fjärrvärmen eller hindrar utveckling av värmepumpar med felriktade ekonomiska styrmedel.
 
F fribygg skrev:
Att det behövs kärnkraft inser allt fler svenskar,men att ny kärnkraft ska kunna byggas och driftsätts innom de närmsta åren är det inte många som tror, därför bör vi öka antalet bostäder som värms med förnybart biobränsle och elda mer för värmen i det befintliga bostadsbeståndet om inte elprischocken ska slå till igen.
Hur löser du det?
 
Nedläggningsbeslutet var taget långt vidare. Nej den var inte i skick att köra vidare. Allt underhåll sedan beslutet var baserat på att den skulle läggas ner. Man hade inte infört något för att leva upp till de nya kraven som kom straxt därpå.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur löser du det?
Jag löser det med ökad veduppvärmning i de fastigheter jag äger.
Hur löser du @Jonatan79 det?
 
P paralun skrev:
EU reviderar det gemensamma elhandelsavtalet och inför sk CfD-avtal även för kärnkraft, ska inte vara några problem. Sen blir det ju ett snittpris av det vi har och vad som tillkommer. För vår del så är det nog en mycket bra deal.
Nu mässar du om det där avtalet igen.

Det som du påstod radikalt skulle förändra elhandeln på Nordpool.

För alla oss i tråden som INTE ser nån sån koppling.
Kan du inte berätta hur…?

Jag hör till dem som tycker att slänger man ur sig fantasifulla påståenden, ja då ska man tamejf*n va beredd å på nåt sätt verifiera dessa. Det er så ett diskussionsforum funkar.

Tråden handlar ju ändå om elpris och elmarknaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.