Har hittat en riktigt trevlig lägenhet men förra ägaren har rökt inomhus. Man känner tydligt att det är inrökt men inte så där extremt mycket .. men vet ju inte hur mkt mäklaren vädrat innan.

Tapeter och tak behöver fixas så en helrenovering av nästan alla ytor är ändå på g och kör man med lite bra spärrfärg så ... men vågar man köpa en inrökt lägenhet. Har läst alla inlägg här på forumet och känner mig tveksam när några rekommenderar att man aktar sig. :confused:

En inrökt lägenhet bör ju betinga ett lägre pris.
DEls behöver du som sagt sanera och måla med spärrfärg i tex tak och ibland tom väggar.

Dels kanske det är svårt att få bort rök-/nikotinlukt från springor i köksinredning etc.

DEt beror nog på lite - har du ändå tänkt att totalrenovera så gör det nog inte så mkt, men hade du bara tänkt att måla och flytta in så beror det nog på hur kinkig du och dina nära är med lukten, det kan nog ta några år innan spåren börjar försvinna om man inte sanerar/renoverar....

/K

Jag har gjort det i en hyreslägenhet en gång och kommer inte att göra om det.
Ska du renovera så att du river alla ytskikt, inklusive inne i garderober och skåp, då kanske det inte har någon betydelse. Men annars skulle jag nog vara tveksam. Man måste minst måla alla ytor. Det går inte att tvätta bort.

Några exempel:

Målarna fick måla taken tre gånger med nikotinbindande färg för att de skulle bli vita igen.

Jag syr mycket. Flera år efter att jag hade flyttat från den lägenheten tog jag fram en tygbit och började stryka den. Då luktade den sur fimp. För den hade legat i garderoben på den rökskadade lägenheten.

Priset bör ju som sagt återspegla skicket.
En omfattande målningsbehandling, utbyte av viss inredning och ev. ozonbehandling av lägenheten måste ju tas med i beräkningen när man bedömer hur mycket man är villig att betala.,

Rökiga lägenheter ( och bilar ) är väl det värsta som finns.

Det sitter som skräck och tar år att bli av med som någon sa. Äckligt minst sagt.

Tur man inte är rökare! Borde vara tvärförbjudet och spöstraff för den som röker alternativt vid ett förbud smugglar skiten.

Nu blev det lite politik men lägg ett rejält lägre bud med hänvisning till omständigheterna. Inte nog med att rökaren i lägenheten bränt pengar under tiden han/hon rökt, nu kommer det surt efter med en massa tusingar i onödan. En bra läxa.

När det är inrökt, och inte bara utsatt för enstaka feströkningar, så kostar det c:a 2500kr/m2 att sanera enligt en god vän som arbetar i allmännyttigt bostadsföretag och ibland har en del att ta hand om. Köket är ofta hårt utsatt, och också dyrast att sanera eftersom röken kryper in bakom skåp och lådor. En del trädetaljer där bakom, i skåpstommarna, kan vara obehandladeoch trärena, och där har tobaksröken ofta krupit in.

De river ned alla tapeter etc, och slipar målade ytor innan de målas igen. Fönsterbågar och persienner får i många fall bytas ut, och inte sällan byter man också rören för ventilationen en bit där tobaksröken satt sig.

Priset är baserat på jobb med egen personal och mängdrabatterat material. För en privatperson är det troligen ännu dyrare eftersom man anlitar hantverkare på den öppna marknaden och troligen betalar mer för materialet.

YES!

250.000 kr för 100 kvm!

Rätt åt rökaren.

Pruta på som bara den. Ju mer , ju bättre!

Mikael_L
En annan rökare lägger kanske ett bättre bud då !??? :surprised:

Täääääääänkte inte på det.......:)

Å andra sidan, köper en annan rökare lägenheten så dröjer det väl inte så länge innan lägenheten är ute på marknaden igen....livslängden på rökare är ju kortare.

Avskyr jag rök-are?

Tack för alla svar!

Näe efter att ha läst här om hur svårt det KAN vara så skippar vi den ... plus framtida lägenheter med röklukt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.