268 952 läst · 5 439 svar
269k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Jo apropå det tyska sammanbrottet...D djac skrev:
Germany’s last solar panel producer prepares to close shop
https://www.euractiv.com/section/en...-solar-panel-producer-prepares-to-close-shop/
Utkonkurrerade av Kina och flyttar till USA... Robert Habeck, de gröna exploderar nog snart eller går han in i väggen?
Davinci: Men även om man räknar med dina råvarukostnader och nollar alla andra kostnader då kommer man inte ner i det lagringspriset.
Apropå, apropå. Du duckar fortfarande…P paralun skrev:
Är det så att du inte tål å bli synad ? Eller stå till svars för vad du påstår.
Varför skulle handeln på Nordpool påverkas radikalt om EU börjar subventionera KK?
Svara
Eller
Pudla, så släpper vi den.
Hur menar du då?D Daniel 109 skrev:
Råvarukostnaderna är intressant för CATL och liknande producenter. (Northvolt avser producera med snarlik batterikemi, BYD har någon annan har jag för mig).
Men CATL har ett estimat på att komma ned till 400 kr/kWh i sin andra generation (för det dom säljer). Om några år vill säga.
Med 400 kr/kWh och 5000 laddcykler landar man då på 8 öre/kWh i lagring. Sedan la jag på en del för övriga kostnader, och landade på 15 öre.
Hade varit bra om du redan på en gång hade pekat ut vad som du menar inte stämmer. Att komma med en tom invändning som du gör är inte särskilt seriöst.
När du pratar om långtidslagring så blir det väldigt få cykler, då blir det dyrt.
Det handlar om en producent av solpaneler. Sådana säljs världen över.P paralun skrev:
Så vad detta handlar om är att staten och facket trakasserar privat näringsliv så extremt att dom flyr.
Vad tänker tyska väljare att dom skall leva på i framtiden. Ska dom konvertera till Östtysk ekonomi och börja stå 15 år i kö för att få köpa en Trabant, i stället för att i dag köra BMW och Audi.
Pratet i artikeln om subventioner är helt hjärndött. Det förvärrar ju bara läget. Det man behöver är att ta bort skatter, reglerringar och arbetsmarknadslagar. Då kommer företag i Tyskland att kunna konkurrera på världsmarknaden.
Ska man lagra el från en vecka till nästa på vintern, från en vindstilla vecka till en vecka med mycket blåst, så blir det en vecka som är "cykeltiden". Dvs om vi ponerar att man kan göra så varje vecka pratar vi ändå kanske bara 50 cykler per år, dvs livstiden för lösningen blir närmre hundra år.
Det är väl bra att det håller längre, men för att täcka investeringskostnaden på så få affärer varje år krävs det såklart mycket intäkter per cykel bara för att betala t.ex räntekostnader.
Det är väl bra att det håller längre, men för att täcka investeringskostnaden på så få affärer varje år krävs det såklart mycket intäkter per cykel bara för att betala t.ex räntekostnader.
Vilket är ett ganska svårartat goddag yxskaft. Har du inte alls läst vad jag skrivit.D Daniel 109 skrev:
För lagring med batterier har jag talat om en till några dagar. Då är det inget problem att komma upp i 5000 laddcykler.
Davinci: Var det inte vad du skrev här? Vad menar du med sista meningen?
D daVinci skrev:Råvarukostnaden för Na-jon batterier är på ca 40 kr/kWh. Och det är inget underskott på råvarorna.
Om ett par år räknar CATL att man kan leverera för 400 kr/kWh (med ca 5000 laddcykler). Och volymerna sedan bestämmer hur mycket ytterligare privat sektor kan optimera ned kostnaden. Men då är man nere på kanske 15 öre/kWh i lagringskostnad.
Även om jag inte ser batterier som en lösning så ska man nog inte förringa hur mycket batterier kan göra. Kanske mest för lagring över ett till några dygn. För långtidslagring är nog vätgas billigast.
Med 35 öre/kWh i produktionskostnad för el och 15 öre i lagring så skulle elpriset på sommarhalvåret kunna snitta på 42 öre/kWh. Och ny kärnkraft så gå back med ca 50 öre/kWh.
Det skall då kärnkraften ta igen på vinterhalvåret. Dvs ett elpris på 150 öre i snitt.
Nog lär det gå att ordna säsongslagring för billigare än 110 öre/kWh.
Jo kineserna sitter nog har mycket roligt åt Väst, speciellt åt EU inkl Sverige.F fribygg skrev:
Solceller, batterier och reservkraftsaggregat... prima affärer.
Ska man som privatperson lagra energi för att värma bostaden är en vanlig vedtrave billigare, då har man energin långtidslagrad och lätttillgänglig när elpriset är för högt för att använda el till uppvärmningen.P paralun skrev:
På sikt kanske storskalig långtidslagring av el blir möjlig och ekonomiskt lönsam, men det är inget jag vill satsa mina penningar på.
Min sista mening där var: "Nog lär det gå att ordna säsongslagring för billigare än 110 öre/kWh."D Daniel 109 skrev:
Och det betyder att jag har förtroendet för att privat sektor kan ordna fram säsongslagring för lägre kostnad än 110 öre/kWh.
Det står exakt inget om vilken lösning som är den billigaste. Och jag har tidigare skrivit att det knappast handlar om batterier. (Även om man inte skall utesluta det. Kan ju komma fram snorbilliga batterier som bara klara att lagra några laddcykler).
LRC-lager med vätgas inkl dagens förluster i konvertering skulle klara 110 öre/kWh. Och givet att förlusterna kommer optimeras ned med stigande volymer på elektrolysörer och bränsleceller så lär prisskillnaden mellan sommar och vinter minska.
Jo men nu är det inget som kan ske storskaligt och många har inte tid att hantera ved.F fribygg skrev:Ska man som privatperson lagra energi för att värma bostaden är en vanlig vedtrave billigare, då har man energin långtidslagrad och lätttillgänglig när elpriset är för högt för att använda el till uppvärmningen.
På sikt kanske storskalig långtidslagring av el blir möjlig och ekonomiskt lönsam, men det är inget jag vill satsa mina penningar på.
Sen handlar det ju om att Europa inkl vi kan hålla igång våran industri och välfärd och det gör man inte via solceller, batterier och elverk, det göder bara Kina och ger inte EU någon konkurrenskraft.
Så Kina måste mycket roat se på "spektaklet" som sker och undra om man ska komma överens inom EU och bygga gemensamma lösningar via kraftbolag?
Davinici: Med tanke på att resten av inlägget handlade om batterier förutsatte jag att det var det du syftade på. Men även andra tekniker har problemet att stora investeringar slås ut på få cykler vid långtidslagring.