Mikael_L
K Kris1 skrev:
Gör om gör rätt! Tog bort hårdfogen som spruckit av rörelserna och mjukfogade.
Jag funderade över just detta problem i typ 12 år, sen slog jag till och mjukfogade direkt. :D
 
  • Haha
Kris1 och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Köpte två plankor i bergsalm som skall bli bänkskiva i köket. Skall bara hyvlas och kantas lite
Efter att dom hyvlat plankorna och jag fick hem allt så fick dom ligga i 1 vecka för att mysa till sig. Träbord under konstruktion i verkstad med verktyg omkring och utsikt mot snöig utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en vecka så kapade jag till plankorna med skenan så det vart raka snitt mot varandra Träplanka på arbetsbänk, cirkelsåg, skena, verktyg, byggprojekt inomhus, rörigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fram med dominon som fick jobba. En 10mm domino var 15cm fick duga. Slog ihop plankorna och satte tvingar på över och undersida. Tvingarna fick sig ingen bild. Träplankor staplade i ett verkstadsrum, klammer synliga, byggprocess, naturligt virkesmönster, inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där fick skivan ligga i 2 dagar innan. Jag rensade bort allt lim och slipade till den hyffsat fint. Träslipning, slipmaskin på askbräda, snickeriverkstad, sandslippapper, arbetsröra i bakgrunden, inomhus, dagsljus, vinter utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stort träbord under bearbetning i verkstad, med verktyg och rörigt arbetsbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde sedan en mall för att kunna föra över måttet till skivan på ett enkelt sätt. Omonterad köksbänk med synliga verktyg, sladdar och trävirke, under renovering eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träslöjd, snickeri, arbetsverkstad, verktyg, trämöbel, konstruktion, inomhus, oordning, byggmaterial, träbräda, snö utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det var det bara att kapa och vara glad. Träbänkskiva, akustikpaneler, fondvägg, skåp, lådor, handtag, genomföringshål, pågående installation, rör, kablar, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fram med det som skall monteras in. En häll samt en diskho och måtta ut allt. Arbetsyta med projektor, demonterad elektronik, verktyg och skuggspel på väggen. Möjlig renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte riktigt bestämt mig och dom skall vara toppmonterade eller fräsa och få planmonterade. Men hålen skall ändå göras. Markerade ut och borrade med fostnerborrar för att få fina hörn Träyta med gula tejpmarkeringar, hål för att installera ventilation i väggen under pågående byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick fint och monterade i båda för att kunna måtta ut för blandarna. Köksrenovering pågår, träbänkskiva, diskho installerad, spishäll saknas, byggarbetsmaterial spridda, vägg kaklas inte ännu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Både diskmakinsavstänging, blandare, utdragbar blandare för att göra rent diskho och fylla kastruller och på av för avfallskvarn blir ett par saker Kromad kran, sladd och monteringsdetaljer på träskiva, markerade mått, över en beigefärgad dukbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt kök med rostfri diskbänk, träbänkskiva, silverfärgad kran, verktyg och grön solglasögon på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är iaf allt monteras och känns bra. Imorgon blir det epoxi i sprickorna som får härda medans jag är i fjällen och kör skoter. Sedan var det med olja. Drog en provbit med Osmo. Men vill nog ha någon 2-komponents som håller bättre. Ett lager med Osmo gör dock att den nästan får exakt samma färg som teaken En hand håller ett träprov mot en matchande träklädd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under konstruktion, träbänkskiva, inbyggd spishäll, diskho, kran, skuggor på vägg, byggmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med träbänkskiva, diskho, kran, och spishäll, mot vågig beige vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 41 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Efter att dom hyvlat plankorna och jag fick hem allt så fick dom ligga i 1 vecka för att mysa till sig. [bild]

Efter en vecka så kapade jag till plankorna med skenan så det vart raka snitt mot varandra [bild]

Fram med dominon som fick jobba. En 10mm domino var 15cm fick duga. Slog ihop plankorna och satte tvingar på över och undersida. Tvingarna fick sig ingen bild. [bild]
Där fick skivan ligga i 2 dagar innan. Jag rensade bort allt lim och slipade till den hyffsat fint. [bild][bild]

Byggde sedan en mall för att kunna föra över måttet till skivan på ett enkelt sätt. [bild][bild]

Efter det var det bara att kapa och vara glad. [bild]

Fram med det som skall monteras in. En häll samt en diskho och måtta ut allt. [bild]

Inte riktigt bestämt mig och dom skall vara toppmonterade eller fräsa och få planmonterade. Men hålen skall ändå göras. Markerade ut och borrade med fostnerborrar för att få fina hörn [bild]

Gick fint och monterade i båda för att kunna måtta ut för blandarna. [bild]
Både diskmakinsavstänging, blandare, utdragbar blandare för att göra rent diskho och fylla kastruller och på av för avfallskvarn blir ett par saker [bild]

[bild]

Nu är iaf allt monteras och känns bra. Imorgon blir det epoxi i sprickorna som får härda medans jag är i fjällen och kör skoter. Sedan var det med olja. Drog en provbit med Osmo. Men vill nog ha någon 2-komponents som håller bättre. Ett lager med Osmo gör dock att den nästan får exakt samma färg som teaken [bild][bild]

[bild]
Förbannat fint! Du kanske har skrivit det någonstans, men den där hällen med separata vred, vad är det för trevlig modell?
 
pjgb pjgb skrev:
Förbannat fint! Du kanske har skrivit det någonstans, men den där hällen med separata vred, vad är det för trevlig modell?
Ja den är riktig trevlig. Har alltid haft en förkärlek till hällar med separata vred då jag inte tycker displayerna på "normala" riktigt håller måtten när det slabbas med fett och vätskor.

Det är en Gaggenau VI492115
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Efter att dom hyvlat plankorna och jag fick hem allt så fick dom ligga i 1 vecka för att mysa till sig. [bild]

Efter en vecka så kapade jag till plankorna med skenan så det vart raka snitt mot varandra [bild]

Fram med dominon som fick jobba. En 10mm domino var 15cm fick duga. Slog ihop plankorna och satte tvingar på över och undersida. Tvingarna fick sig ingen bild. [bild]
Där fick skivan ligga i 2 dagar innan. Jag rensade bort allt lim och slipade till den hyffsat fint. [bild][bild]

Byggde sedan en mall för att kunna föra över måttet till skivan på ett enkelt sätt. [bild][bild]

Efter det var det bara att kapa och vara glad. [bild]

Fram med det som skall monteras in. En häll samt en diskho och måtta ut allt. [bild]

Inte riktigt bestämt mig och dom skall vara toppmonterade eller fräsa och få planmonterade. Men hålen skall ändå göras. Markerade ut och borrade med fostnerborrar för att få fina hörn [bild]

Gick fint och monterade i båda för att kunna måtta ut för blandarna. [bild]
Både diskmakinsavstänging, blandare, utdragbar blandare för att göra rent diskho och fylla kastruller och på av för avfallskvarn blir ett par saker [bild]

[bild]

Nu är iaf allt monteras och känns bra. Imorgon blir det epoxi i sprickorna som får härda medans jag är i fjällen och kör skoter. Sedan var det med olja. Drog en provbit med Osmo. Men vill nog ha någon 2-komponents som håller bättre. Ett lager med Osmo gör dock att den nästan får exakt samma färg som teaken [bild][bild]

[bild]
Snyggt! Vad är det för material på väggen? Kakel utan fog!?
 
richardtenggren
Satt stänkskydd i köket;
Kök under renovering, omonterade skåp, verktyg, kvällsutsikt, snö utanför, arbetsbelysning, byggmaterial, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var inte så lätt som jag tänkte att gersåga marmorn, trots en Husqvarna TS60, kanske bör man slipa fasen istället?
Fick även problem med att skivan ”glasade” igen, ibland sprack stenen sista millimetrarna som var kvar på snittet osv…
Marmorkakel vid sågstation, vått, reflektion, verktygsdetaljer, industriell bearbetning eller kakelinstallation, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ordnade upp vattenförsörjning på övre planet, skåpet hamnar i badrummet.
Två elektriska fördelningsskåp monterade på vägg med träspånskivor och synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med avloppet:
Under konstruktion, trästomme, isolering, VVS-installation, verktyg, byggplatsinne, pågående arbete, rör och elverktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brunnen fixerades
Byggarbetsplats med verktyg, isolering, rörinstallation, laserlinje och person i arbetskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan gjöt jag in allt med EPS-betong.
Nybyggnadsprojekt, betonggolv hälls, isolering, träramar, byggmaterial, arbetsbelysning, ofärdigt rum, konstruktion inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att sedan börja med golvvärmen, tyvärr tog jag fel rulle först, så fick börja om!
Byggarbetsplats med golvvärmerör, OSB-skivor, verktyg och byggmaterial, någon bär vit arbetsklädsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även spacklat in detta men glömt att ta bild 😂

Idag så fixade jag lite vid ytterdörren istället, monterat en DC500, där skenan blir infälld. Ska bara isolera sen gipsa :)
En gul dörr med automatisk dörrstängare monterad i ett ofärdigt trä- och gipstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 15 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag funderade över just detta problem i typ 12 år, sen slog jag till och mjukfogade direkt. :D
Skönt att du slog till direkt 😆
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Gipsat och spacklat lite.
 
  • Ett rum under renovering med spacklade väggar, en brun dörr och fönster, städredskap synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Det som började med att jag hittade mögel bakom några garderober.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hittat-moegel-bakom-tapet.481295/
Det visade sig vara en gammal läcka i en skarv på avluftningsröret och det ledde sedan blev en total renovering av den hallen. Nu ett år senare börjar det komma till sin ände. Många mer akuta saker har kommit i mellan.

Nåväl nu är det målat och nästa helg ska innertaket på plats.
 
  • Omfattande renovering, grå kakelgolv, två gula dammsugare, vägg utan lister, ljus strömbrytare, renoveringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Saelen och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Satt stänkskydd i köket;
[bild]
Det var inte så lätt som jag tänkte att gersåga marmorn, trots en Husqvarna TS60, kanske bör man slipa fasen istället?
Fick även problem med att skivan ”glasade” igen, ibland sprack stenen sista millimetrarna som var kvar på snittet osv…
Har också haft mycket problem med ts60 då det känns som att huvudet hamnat snett på axeln. Då böjs kapskivan och knäpperloss sista biten pga spänn.

Är det en hyr maskin? Såfall skall du inte behöva betala hyra.
 
  • Wow
  • Gilla
PLO och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
A atomlab skrev:
Har också haft mycket problem med ts60 då det känns som att huvudet hamnat snett på axeln. Då böjs kapskivan och knäpperloss sista biten pga spänn.

Är det en hyr maskin? Såfall skall du inte behöva betala hyra.
Det där kanske förklarar en del av min problematik med sågen, då jag skulle gera plattorna så fick jag kompensera det genom att såga ”snett” då klingan böjdes och fasen blev ojämn annars. Jag trodde det var skivans stomme som var för klen.

Var omöjligt att såga en perfekt 45-fas, då kanten sprack då det saknades stöd då man var tvungen att ha fina sidan ner också :/
Så jag fick kapa rakt, sedan såga gerningen med någon millimeter kvar på tjockleken för att undvika urslag.

Man kanske får se sig om efter en rejälare såg till badrummet om man vågar ge sig på samma fasningar där 😂
Visst är det en TS73 på din film? Samma problem där alltså?
 
En liten smygtitt på mitt lilla sidoprojekt:

Sista väggöppningen klar, lite halvknepig avväxling för att ersätta den gamla plankväggen med ett lappverk av golvbjälkar ovanför som vilat på hjärtväggen - men inget som inte löses i dialog med en bra konstruktör.

Hann börja rikta lite golv också. Nu är det bara resten kvar!

Renoveringsarbete pågår i en byggnad med blottade träväggar, ojämnt golv och byggmaterial spridda omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stämp kvar för säkerhets skull tills lagningen av tegelmuren har brunnit tillräckligt.

Renoveringsarbete i hus, stödställningar, öppen konstruktion, utsikt mot snötäckt landskap genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 16 till
  • Laddar…
S
mexitegel mexitegel skrev:
En liten smygtitt på mitt lilla sidoprojekt:

Sista väggöppningen klar, lite halvknepig avväxling för att ersätta den gamla plankväggen med ett lappverk av golvbjälkar ovanför som vilat på hjärtväggen - men inget som inte löses i dialog med en bra konstruktör.

Hann börja rikta lite golv också. Nu är det bara resten kvar!

[bild]
En stämp kvar för säkerhets skull tills lagningen av tegelmuren har brunnit tillräckligt.

[bild]
Vad är ditt huvudprojekt?


Jag har dragit om några ventilationsrör i Alfons helikopter och fortsatt riva lite tapet.

Rörigt utrymme med timmer, plankor, byggmaterial. Oorganiserat. Renoveringsprojekt eller rivningsavfall. Inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavslutad, rörig byggarbetsplats med träplankor, fönster och rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhuskonstruktion under arbete, isoleringsmaterial, ventileringsrör, oskyddade väggar, träreglar, fönster, arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad är ditt huvudprojekt?
Renovera tvättstugan, badrum och bastu 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.