1 931 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Läckande säkerhetsventil och trött expansionskärl, bör vi byta akut eller kan vi vänta till i vår?
Sida 1 av 2
Hej!
Nyblivna husägare som går igenom den crash-course som första huset innebär.
Vårt värmesystem (bergvärme) har ett 40 år gammalt expansionskärl som verkar vara lite trött och är dåligt på att absorbera tryckförändringar när elpatronen går igång.
Vid expansionskärlet sitter även en säkerhetsventil som läcker (droppar ca 1 liter per dygn).
Bägge behöver såklart bytas, men i vår/sommar tänker vi även byta ut hela värmepumpen (som är inne på år 26 av 20) och göra andra ingrepp i systemet.
Frågan är alltså, bör vi byta expansionskärl och ventil akut eller kan vi vänta ett halvår och göra det i samband med allt annat?
Nyblivna husägare som går igenom den crash-course som första huset innebär.
Vårt värmesystem (bergvärme) har ett 40 år gammalt expansionskärl som verkar vara lite trött och är dåligt på att absorbera tryckförändringar när elpatronen går igång.
Vid expansionskärlet sitter även en säkerhetsventil som läcker (droppar ca 1 liter per dygn).
Bägge behöver såklart bytas, men i vår/sommar tänker vi även byta ut hela värmepumpen (som är inne på år 26 av 20) och göra andra ingrepp i systemet.
Frågan är alltså, bör vi byta expansionskärl och ventil akut eller kan vi vänta ett halvår och göra det i samband med allt annat?
Bästa svaret
Vill ni dagligen fylla på vatten i systemet och riskera att kallställa huset om ventilen skulle släppa allt vatten?
Eller:
Vill ni lägga 2000:- på ny ventil och expansionskärl, samt 4 timmars arbete för att byta byta ut dem själva?
Eller:
Vill ni lägga 5500:- på en röris som byter ut delarna?
Anläggningen fungerar sannolikt flera år till efter den getts lite kärlek, så kan ni planera bytet i lugn och ro.
Personligen hade jag bytt grejerna själv, det är inte svårt och en bra kompetens att besitta inför framtiden som husägare.
Ps.
Fullt möjligt att ventilen fungerar korrekt och läckaget beror på ett vattenfyllt expansionskärl.
Eller:
Vill ni lägga 2000:- på ny ventil och expansionskärl, samt 4 timmars arbete för att byta byta ut dem själva?
Eller:
Vill ni lägga 5500:- på en röris som byter ut delarna?
Anläggningen fungerar sannolikt flera år till efter den getts lite kärlek, så kan ni planera bytet i lugn och ro.
Personligen hade jag bytt grejerna själv, det är inte svårt och en bra kompetens att besitta inför framtiden som husägare.
Ps.
Fullt möjligt att ventilen fungerar korrekt och läckaget beror på ett vattenfyllt expansionskärl.
Vad är det för expansionskärl? Är det ett slutet kärl så ska det vara en viss mängd luft i det för att kunna ta upp tryckförändringar. Brukar sitta en bilventil för att blåsa in luft i så fall.
har ni mycket svajigt tryck så kanske säkerhetsventilen inte är trasig utan bara gör sitt jobb och släpper ut övertrycket när värmen går fullt.
har ni mycket svajigt tryck så kanske säkerhetsventilen inte är trasig utan bara gör sitt jobb och släpper ut övertrycket när värmen går fullt.
Hej och tack för svar.
Problemen med ventilen började med att den inte öppnade när den skulle. Systemet har ett arbetstryck på 1 - 1.5 Bar och sent i fredags kväll upptäckte jag att trycket stod på 2.5 Bar!
Jag fingrade lite på säkerhetsventilen och märkte att den satt väldigt hårt (den är inte av vridtypen, utan av typen som har en liten sprint som trycks upp). Efter att till slut ha fått upp den manuellt (med tillhörande vattenkaskad ur skvallerröret), så öppnar den nu betydligt lättare än innan.
Till en början med ville den inte stänga alls, men efter att ha motionerat den lite är läckaget till enstaka droppar.
Med nuvarande takt verkar det räcka med att fylla på ett par gånger i veckan.
Jag ska pysa luftventilen på expansionskärlet lite och se om det är fukt i luftblåsan, och om det inte är det ska jag testa att pumpa lite mer.
Gillar iden med att byta ventil själv, att lära sig är en av anledningarna till att vi köpte hus. Finns det någon bra guide för hur man ska göra? Vet att det existerar saker som gängtejp, men vet knappast hur man använder dem.
Problemen med ventilen började med att den inte öppnade när den skulle. Systemet har ett arbetstryck på 1 - 1.5 Bar och sent i fredags kväll upptäckte jag att trycket stod på 2.5 Bar!
Jag fingrade lite på säkerhetsventilen och märkte att den satt väldigt hårt (den är inte av vridtypen, utan av typen som har en liten sprint som trycks upp). Efter att till slut ha fått upp den manuellt (med tillhörande vattenkaskad ur skvallerröret), så öppnar den nu betydligt lättare än innan.
Till en början med ville den inte stänga alls, men efter att ha motionerat den lite är läckaget till enstaka droppar.
Med nuvarande takt verkar det räcka med att fylla på ett par gånger i veckan.
Jag ska pysa luftventilen på expansionskärlet lite och se om det är fukt i luftblåsan, och om det inte är det ska jag testa att pumpa lite mer.
Gillar iden med att byta ventil själv, att lära sig är en av anledningarna till att vi köpte hus. Finns det någon bra guide för hur man ska göra? Vet att det existerar saker som gängtejp, men vet knappast hur man använder dem.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Loctite har manualer på nätet för antal varv tejp beroende på rör/gäng dimension.
Man får även en enklare manual med exp. kärlet.
Vet inte exakt hur det ser ut hos dig såklart.
Men i stora drag preppar du nya kärlet med gängtejp, skruvar av det gamla och skruvar dit det nya.
Om du stänger alla tillgängliga ventiler i systemet och är lite snabb vid bytet så behöver man inte tappa så mycket vatten.
Jag gjorde det själv något år sedan och återfyllde inte med mer vatten än vad som krävdes för att nå rätt tryck.
Tänk igenom processen beroende på hur det ser ut hos dig innan du skruvar loss någonting.
Man vill som sagt inte lossa kärlet och komma på att man behöver vira 22 varv med gängtejp som man glömt köpa. 😆
Man får även en enklare manual med exp. kärlet.
Vet inte exakt hur det ser ut hos dig såklart.
Men i stora drag preppar du nya kärlet med gängtejp, skruvar av det gamla och skruvar dit det nya.
Om du stänger alla tillgängliga ventiler i systemet och är lite snabb vid bytet så behöver man inte tappa så mycket vatten.
Jag gjorde det själv något år sedan och återfyllde inte med mer vatten än vad som krävdes för att nå rätt tryck.
Tänk igenom processen beroende på hur det ser ut hos dig innan du skruvar loss någonting.
Man vill som sagt inte lossa kärlet och komma på att man behöver vira 22 varv med gängtejp som man glömt köpa. 😆
När jag bytte expansionskärl förra året i samband med att jag bytte alla radiatorer, ventiler och cirkulationspump så var Rinkabyrör billigast på expansionskärl. Jag valde expansionskärl Flamco Baseflex och Flamco armatursats Flexconsole. Det gamla expansionskärlet var en bättre variant från Flamco med membran av butylgummi, det var 42 år gammalt och membranet hade troligen varit trasigt ett par år utan att jag hade förstått det.
Det finns andra fabrikat och priserna varierar ständigt. Rinkaby är oftast billiga men inte alltid billigast, sök runt. En bra sak med Rinkaby är att om man beställer före kl 15 en vardag så har man prylarna nästa vardag om de finns i deras lager.
https://www.rinkabyror.se/artikel/flamco-armatursats-flexconsole-20-plus-2-5kg/
Flamco har utmärkt dokumentation att ladda ner.
Det finns andra fabrikat och priserna varierar ständigt. Rinkaby är oftast billiga men inte alltid billigast, sök runt. En bra sak med Rinkaby är att om man beställer före kl 15 en vardag så har man prylarna nästa vardag om de finns i deras lager.
https://www.rinkabyror.se/artikel/flamco-armatursats-flexconsole-20-plus-2-5kg/
Flamco har utmärkt dokumentation att ladda ner.
Jag kapar tråden lite. Finndms det något smart sätt att fylla på luft i ett expansionskärl där all luft läckt ut? Hur vet man hur mycket luft man pumpar in?
Köp en cykelpump med munstycke för bilventil och manometer.O Olf Oggler skrev:
T.ex.
https://www.bauhaus.se/pump-urban-d...5wXBt54dyElW4WCU-_27OSqrlRQT821UaAtpSEALw_wcB
Slangen är allt som oftast alldeles för kort att nå upp till taket, man får pumpa för hand.
Att få in luften i kärlet är väl inga problem. Problemet är väl snarast att veta hur mycket man ska pumpa i? Trycket korrelerar ju inte till volymen.
På mitt expansionskärl står det hur mycket det ska vara men om det sitter monterat är det ju svårt för då trycker det ju från andra sidan membranet och trycket blir fel. Gissar jag!O Olf Oggler skrev:
Det står väl vilket tryck det levereras med? Vilket tryck man ska ha beror på anläggningen och det kan ju inte tillverkaren av kärlet känna till.Farstatjej90 skrev:
på något fiffigt sätt skulle man ju vilja veta hur mkt luft man pumpar in. Om man känner till volymen vid atmosfärstryck och om trycket i radiatorsystemet är känt (det är det ju), så vet man ju också den totala volymen komprimerad luft som gått in i kärlet.
Det kan väl inte vara meningen att man ska behöva tömma hela systemet vare gång man ska kontrollera/fylla på luft i expansionskärlet?
Det kan väl inte vara meningen att man ska behöva tömma hela systemet vare gång man ska kontrollera/fylla på luft i expansionskärlet?
Säkraste sättet är att skruva bort kärlet och be en polare sätta tummen i hålet så inte vattnet rinner ur värmesystemet under tiden. Sen kan man sätta dit en ventil innan man skruvar tillbaks kärlet så blir det enklare att kontrollera/byta nästa gång...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Rekommenderar att man ser till att säkerhetsventilen hamnar på andra sidan ventilen bara.useless skrev: