H
Daniel_N Daniel_N skrev:
Njae, det kan ju verkligen diskuteras. Klart sidospår, men samtidigt behöver ju TS hjälp kring färgdiskussionen med tillverkaren. Då kan det väl vara till nytta att veta att det inte stämmer att kyla är dåligt för linoljefärg, så slipper han höra det argumentet från säljaren?
Jo, men TS frågor är om fönstren ska se ut så här efter 3år och om det är något som han kan göra. Svaret borde vara Ja eller Nej

Eftersom vi inte vi vet hur dom är målade så blir det gissningar i 12 sidor och många sidospår som inte tillför något. Bara en lång tråd

H hus520 skrev:
Jo, men TS frågor är om fönstren ska se ut så här efter 3år och om det är något som han kan göra. Svaret borde vara Ja eller Nej

Eftersom vi inte vi vet hur dom är målade så blir det gissningar i 12 sidor
Svaren är sällan så enkla som ja eller nej såklart. Men vi skippar denna sidodiskussion här.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
H hus520 skrev:

Eftersom vi inte vi vet hur dom är målade så blir det gissningar i 12 sidor och många sidospår som inte tillför något. Bara en lång tråd
Men hur kan jag får reda på om det är målningen eller färgen? Tillverkaren kommer såklart ger ett textbok svar angående målnings och torknings processen. Finns officiella sätt att får det utfört? Analys? Fackman? Nån besiktningsman som är expert på fönster? Var börjar man?

Skulle inte vara förvånade om de hr slarvat med tillverkning. 3 år sedan skulle alla köpa fönster för att de inte kunde resa. Tillverkaren hade mycket att göra sa de.

H
L lostinsweden skrev:
Men hur kan jag får reda på om det är målningen eller färgen? Tillverkaren kommer såklart ger ett textbok svar angående målnings och torknings processen. Finns officiella sätt att får det utfört? Analys? Fackman? Nån besiktningsman som är expert på fönster? Var börjar man?
Om du inte är nöjd så får du reklamera jobbet och be dom göra om och rätta till

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
G Ghytrdfserv skrev:
Men är det inte då nästan alltid alltför tjock påmålning eller alltför fuktigt underlag som orsakar problem? Är det inte just det som TS råkat ut för? Och till det en konstig kittning.
TS? Snarare fönsterleverantören och/eller fönstertillverkaren!

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Skulle inte vara förvånade om de hr slarvat med tillverkning. 3 år sedan skulle alla köpa fönster för att de inte kunde resa. Tillverkaren hade mycket att göra sa de.
Om inte jag missar så undrar jag två saker.

1. Vem har målat dem?
2. Hur många lager är de målade med och är alla målade av samma person/firma?

P PHPersson skrev:
Om inte jag missar så undrar jag två saker.

1. Vem har målat dem?
2. Hur många lager är de målade med och är alla målade av samma person/firma?
Tillverkaren har målat dem. De levererades målade.

L lostinsweden skrev:
Tillverkaren har målat dem. De levererades målade.
Du kanske har skrivit det tidigare men jag har missat isf. hur som helst är något felgjort och skall absolut inte acceptera det!

Vi hoppar diskussionen om kompositfönster i denna tråd. Starta gärna en egen tråd om så önskas /mod

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Jag har lite svårt för den här mytbildning kring hur man gjorde "förr". Jag har en känsla av att metoden blir krångligare och krångligare för varje sammankomst av män med randiga skjortor och hipsterskägg.

Mitt 200+ år timrade hus gjordes på lokal råvara vilket i denna delen var gran. Det var relativt grova stockar, men det var varken fetved, fur eller täta årsringar. Jag skall skicka ett SMS till snickarna som gjorde det och berätta för dem hur man gjorde förr.🙄

Grunden är sjunken, huset är gistet, väggarna snea. Charmigt!

Jag har även ett hus från 30-talet, med råvara från Gullringen. Där var det tall, men jag har sett årsringar på 1 cm i ytterväggens plank. Och på 1 mm. Man var inte så noga.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag har även ett hus från 30-talet, med råvara från Gullringen. Där var det tall, men jag har sett årsringar på 1 cm i ytterväggens plank. Och på 1 mm. Man var inte så noga.
Har du orginalfönstren kvar? Är de linoljemålade?
OT: Virke till plankväggar hade på många håll bara krav på sig att vara spikfast så det mesta virket dög och husen står ju oftast kvar än i dag.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N
F fribygg skrev:
OT: Virke till plankväggar hade på många håll bara krav på sig att vara spikfast så det mesta virket dög och husen står ju oftast kvar än i dag.
L lostinsweden skrev:
Sambon som gillar gammal stil valde att ha spröjsade träfönster med linoljefärg på vårt hus. Eftersom det skulle blir dyrt så bestämde vi oss att det skulle göras under 3 faser: framsidan, gavlarna sedan baksidan och det har vi gjort under en 3 års period.

Fönsterna på framsida som är mot havet har börjat på fler ställen se ut så här efter 3 år. Funktions garanti som gäller i 3 år har gått ut men vi kontaktade försäljaren ändå som erbjöd oss 15000kr för reperationskostnader. Han menade att de har ingen skyldighet att betala eftersom garantin inte gäller längre men erbjöd summan eftersom vi har varit bra kunder (vi har köpt fönster på över 300000kr totalt).

Tråkigt att de börjar blir slitna redan efter 3år. De har inte ens varit installerade i 3 år eftersom de var i källaren i 6 månader under tiden vi väntade på snickaren. Försäljaren menade också att vårt läge är utsatt men vår tidigare fönster har hållit i 40år. Klart de gamla har haft nytt kitt men inte redan efter 3 år.
Finns nåt man kan göra? Är det bara att gilla lägret och vara nöjd med dem 15000kr som inte kommer räcker långt med kostnader som blir om alla på framsidan blir likadana?
Förstår att garantin inte gäller men tycker att försäljaren kunde har varit lite mer seriös om de vill ha kvar sina bra ryckte om ’kvalitets’ fönster. Vi får vänta hur det blir med dem andra som är kvar under garantin. [bild][bild][bild][bild]
Ser ut som en kombination av alkydoljefärg och syntetkitt.

F fribygg skrev:
Ja, originalfönstren kvar. När jag renoverade var de helspacklade med något(invändigt) och sedan lackade med någon blank färg. Kanske gjordes på 60-talet. Virket friskt och väloljat, liiite grånat på något ställe. Efter behandling på 60-talet(?) har det målats utvändigt med olika färger. Har ägt det sen 2000, så lite gissningar är det såklart. Har några orenoverade fönster kvar, slog på lite alkydfärg på utsidan bara.

Och jag menar att krav på byggtimmer har varit låga genom alla tider. Fönster är ett undantag.

L lostinsweden skrev:
Sambon som gillar gammal stil valde att ha spröjsade träfönster med linoljefärg på vårt hus. Eftersom det skulle blir dyrt så bestämde vi oss att det skulle göras under 3 faser: framsidan, gavlarna sedan baksidan och det har vi gjort under en 3 års period.

Fönsterna på framsida som är mot havet har börjat på fler ställen se ut så här efter 3 år. Funktions garanti som gäller i 3 år har gått ut men vi kontaktade försäljaren ändå som erbjöd oss 15000kr för reperationskostnader. Han menade att de har ingen skyldighet att betala eftersom garantin inte gäller längre men erbjöd summan eftersom vi har varit bra kunder (vi har köpt fönster på över 300000kr totalt).

Tråkigt att de börjar blir slitna redan efter 3år. De har inte ens varit installerade i 3 år eftersom de var i källaren i 6 månader under tiden vi väntade på snickaren. Försäljaren menade också att vårt läge är utsatt men vår tidigare fönster har hållit i 40år. Klart de gamla har haft nytt kitt men inte redan efter 3 år.
Finns nåt man kan göra? Är det bara att gilla lägret och vara nöjd med dem 15000kr som inte kommer räcker långt med kostnader som blir om alla på framsidan blir likadana?
Förstår att garantin inte gäller men tycker att försäljaren kunde har varit lite mer seriös om de vill ha kvar sina bra ryckte om ’kvalitets’ fönster. Vi får vänta hur det blir med dem andra som är kvar under garantin. [bild][bild][bild][bild]
.
L lostinsweden skrev:
Jag tycker det ser ut som gamla fönster som har renoverats på ett undermåligt sätt.
Grundning och målning verkar ha gjorts på fuktigt trä.
Känn med en spetsig syl om träet är poröst eller hårt.
Sprickor i träet tyder på gammalt trävirke.
anlita en sakkunnig fönsterrenoverare och rådgör med honom.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.