68 289 läst · 296 svar
68k läst
296 svar
Fönsterna ser så här ut efter 3 år
Denna sidodiskussion handlar om att du skrev att du trodde att kittet var den största boven i dramat. Det skrev du i inlägg 4. Jag delar inte den uppfattningen.S Spikrätaren skrev:
I inlägg 6 skrev du att polymeraktigt kitt på tub inte var särskilt kompatibelt med linoljefärg. Det kan vara både rätt och fel, det finns de som är det och de som inte är det.
I inlägg 43 är du fortfarande inne på att kittningen till stor del är avgörande. Förmodligen då fortfarande med den felaktiga tanken att ett kitt på tub inte är särskilt kompatibelt med linoljefärg. Det har varit flera sådana felslutsatser från andra i tråden.
Angående ändträ i kittfalsen så har jag missförstått ditt inlägg, förstår nu att du inte är inne på det spåret.
Dock tror jag inte på att kittet eller kittningen är huvudproblemet. Notera till exempel att vi har precis samma problem med färgen där mittpost möter karmbottenstycke. Där är ju inget kitt eller hur?
Baserat på bilderna (vilket man såklart ska vara försiktigt att dra för stora växlar på) så tolkar jag det som mycket troligare att det är linoljefärg som täckfärg utanpå någon annan typ av färg som har gett problemen. Det kan också vara målat på för fuktigt virke, vilket dock inte verkar troligt om det är gjort under kontrollerade former på fabrik.
Slutligen så kan kittet absolut vara fel typ. Dessutom ser kittningen inte så vass ut. Men antagande att den är den största boven i dramat, (kanske delvis baserat på tanken att det måste vara fel kitt för att det är på tub?) delar jag inte.
Låter inte rätt, kyla tycks inte påverka färgen påtagligt. Men OM det målas alltför tjockt — eller OM träet inte är torrt — så kan kan färgen flagna.Cole123 skrev:
Vad gäller ’färska’ kvistar så kan man shellacka dem först innan påmålningen. Och olja ändträ innan målning med exempelvis Djupex. Kittning görs bäst med _blank_ kittkniv som dras längs kittfalsen typ 45 graders vinkel, skrapa sedan bort överskottet av kitt, men kleta _inte_ med fingrarna. Massera ihop kittet i burken till en jämn massa innan användning, talk och olja kan nämligen separera med lagring.
Talka gärna kittet lätt med en pensel efter färsk kittning så sugs eventuell överskottsolja från kittet ut på glaset upp. Där det sedan borstas bort väldigt lätt. Rätt påmålad linoljefärg mattas och pulvriseras (dvs färgpigmentet kvarstår medan oljan långsamt brutits ned) med tiden men behöver egentligen aldrig skrapas. Bara borstas lätt och sedan underhållsmålas. Mest underhåll behövs åt söderläge men _väldigt_ sällan om typ ens någonsin åt norr.
Delar inte alls dina erfarenheter.Cole123 skrev:
Däremot är det inte lätt att måla med linoljefärg. Det finns väldigt mycket som kan gå fel längs vägen och ge ett dåligt resultat. Det tycker inte jag ska göra att man undviker linoljefärg, men det kan lätt göra den som är ny besviken på hur klurigt det är när alla pratar om hur bra och lätt det är.
Nja håller inte riktigt med, olja med rå linolja. Varför kan man bara applicera shellack innan målning och inte efter? Min erfarenhet är snarare att det är bättre att mätta kvistarna med lite linolja först.G Ghytrdfserv skrev:Låter inte rätt, kyla tycks inte påverka färgen påtagligt. Men OM det målas alltför tjockt — eller OM träet inte är torrt — så kan kan färgen flagna.
Vad gäller ’färska’ kvistar så kan man shellacka dem först innan påmålningen. Och olja ändträ innan målning med exempelvis Djupex. Kittning görs bäst med _blank_ kittkniv som dras längs kittfalsen typ 45 graders vinkel, skrapa sedan bort överskottet av kitt, men kleta _inte_ med fingrarna. Massera ihop kittet i burken till en jämn massa innan användning, talk och olja kan nämligen separera med lagring.
Talka gärna kittet lätt med en pensel efter färsk kittning så sugs eventuell överskottsolja från kittet ut på glaset upp. Där det sedan borstas bort väldigt lätt. Rätt påmålad linoljefärg mattas och pulvriseras (dvs färgpigmentet kvarstår medan oljan långsamt brutits ned) med tiden men behöver egentligen aldrig skrapas. Bara borstas lätt och sedan underhållsmålas. Mest underhåll behövs åt söderläge men _väldigt_ sällan om typ ens någonsin åt norr.
Kvistar är svårt. Shellack stoppar effektivt kåda från att tränga ut - men leder gärna till färgsläpp efter något är. Att bara måla gör istället att harts kan tränga ut genom färgen. Det fördärvar förvisso ingenting och är bara att skrapa bort och måla över, men det ser tråkigt ut. Förvisso har vi alltid samma risk med fett virke, dvs hartsgenomslag. Men det är en risk jag gärna tar.P PHPersson skrev:
När det gäller kvistarna så undviker vi helt enkelt dem på utsidan.
Håller med och speciellt fönster så är det kvistfritt som gäller, den kostnaden är det lätt värt.Daniel_N skrev:Kvistar är svårt. Shellack stoppar effektivt kåda från att tränga ut - men leder gärna till färgsläpp efter något är. Att bara måla gör istället att harts kan tränga ut genom färgen. Det fördärvar förvisso ingenting och är bara att skrapa bort och måla över, men det ser tråkigt ut. Förvisso har vi alltid samma risk med fett virke, dvs hartsgenomslag. Men det är en risk jag gärna tar.
När det gäller kvistarna så undviker vi helt enkelt dem på utsidan.
Nackdelen med rå linolja (vid ’uppfräschning’) är att det kan bli påväxt av ’svartmögel’ efter en något år. Så det bör därför vara bättre med kokt linolja av den anledningen.P PHPersson skrev:
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
Linoljefärg är bland annat bra på så sätt att det inte flagnar (vid korrekt påmålning), samt att det därför knappt krävs något förarbete alls vid ommålning. Dessutom är det färg i ’hela burken’, dvs inget lösningsmedel, och tunn påmålning gör dessutom att en liter därför räcker till ganska många kvadratmeter. Penselrengöring görs med vanlig såpa och vatten och pensel kan förvaras hur länge som helst i såpa. Så på så vis är färgen både ’lätt’ och ’bra’. Men oljan behöver dras ut ordentligt med pensel (enklast med rund sådan) och det är kanske ’svårt’/’jobbigt’? Till fasad och fönster använder vi Wibo. Tre lager för utomhus. Har inte själv så mycket koll på andra tillverkare, CE etc.Daniel_N skrev:Delar inte alls dina erfarenheter.
Däremot är det inte lätt att måla med linoljefärg. Det finns väldigt mycket som kan gå fel längs vägen och ge ett dåligt resultat. Det tycker inte jag ska göra att man undviker linoljefärg, men det kan lätt göra den som är ny besviken på hur klurigt det är när alla pratar om hur bra och lätt det är.
Stämmer. Kvistar i fasaden behöver hanteras på lämpligt sätt, det är där färgen släpper först på en söder/västerfasad. Först efter många år dock.Daniel_N skrev:Kvistar är svårt. Shellack stoppar effektivt kåda från att tränga ut - men leder gärna till färgsläpp efter något är. Att bara måla gör istället att harts kan tränga ut genom färgen. Det fördärvar förvisso ingenting och är bara att skrapa bort och måla över, men det ser tråkigt ut. Förvisso har vi alltid samma risk med fett virke, dvs hartsgenomslag. Men det är en risk jag gärna tar.
När det gäller kvistarna så undviker vi helt enkelt dem på utsidan.
Följer du tex facebookgrupper som "fönster- renovering vs byte" så kommer du nog att kunna få fram 100 trådar där människor har haft problem med färg och eller kitt. Det är viktigt att vi som målar med linoljefärg tar de problemen på allvar för att inte få folk att ledsna på det när de provar och faller i en av många gropar på vägen.G Ghytrdfserv skrev:Linoljefärg är bland annat bra på så sätt att det inte flagnar (vid korrekt påmålning), samt att det därför knappt krävs något förarbete alls vid ommålning. Dessutom är det färg i ’hela burken’, dvs inget lösningsmedel, och tunn påmålning gör dessutom att en liter därför räcker till ganska många kvadratmeter. Penselrengöring görs med vanlig såpa och vatten och pensel kan förvaras hur länge som helst i såpa. Så på så vis är färgen både ’lätt’ och ’bra’. Men oljan behöver dras ut ordentligt med pensel (enklast med rund sådan) och det är kanske ’svårt’/’jobbigt’? Till fasad och fönster använder vi Wibo. Tre lager för utomhus. Har inte själv så mycket koll på andra tillverkare, CE etc.
Hjälper verkligen denna diskussion TS?Daniel_N skrev:Delar inte alls dina erfarenheter.
Däremot är det inte lätt att måla med linoljefärg. Det finns väldigt mycket som kan gå fel längs vägen och ge ett dåligt resultat. Det tycker inte jag ska göra att man undviker linoljefärg, men det kan lätt göra den som är ny besviken på hur klurigt det är när alla pratar om hur bra och lätt det är.
Njae, det kan ju verkligen diskuteras. Klart sidospår, men samtidigt behöver ju TS hjälp kring färgdiskussionen med tillverkaren. Då kan det väl vara till nytta att veta att det inte stämmer att kyla är dåligt för linoljefärg, så slipper han höra det argumentet från säljaren?H hus520 skrev:
Håller med, det kan säkert vara så. Men är det inte då nästan alltid alltför tjock påmålning eller alltför fuktigt underlag som orsakar problem? Är det inte just det som TS råkat ut för? Och till det en konstig kittning.Daniel_N skrev:Följer du tex facebookgrupper som "fönster- renovering vs byte" så kommer du nog att kunna få fram 100 trådar där människor har haft problem med färg och eller kitt. Det är viktigt att vi som målar med linoljefärg tar de problemen på allvar för att inte få folk att ledsna på det när de provar och faller i en av många gropar på vägen.