1 991 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Kall luft från källaren till vardagsrummet
Hej,
Det verkar så enkelt, men aldrig sett det så förmodligen finns det en anledning ...
Istället för att köpa en airco, varför inte bara blåsa kall luft från källaren in i vardagsrummet? en ventilationsrör genom golvet och en liten fläkt räcker.
//Tonny
Det verkar så enkelt, men aldrig sett det så förmodligen finns det en anledning ...
Istället för att köpa en airco, varför inte bara blåsa kall luft från källaren in i vardagsrummet? en ventilationsrör genom golvet och en liten fläkt räcker.
//Tonny
Bästa svaret
För att är det varmt och fuktigt ute, så kommer du ersätta den kalla luften i källaren med den varma.
Det som händer då är att fukten i varmluften kommer kondensera mot väggar.
Och vips så har du byggt dig en källar mögel pool.
Det som händer då är att fukten i varmluften kommer kondensera mot väggar.
Och vips så har du byggt dig en källar mögel pool.
Japp, stämmer. Då sugs den varma fuktiga luften in med massa fukt o mögel som följd. Värm istället upp källaren och håll en så jämn temp i hela fastigheten som möjligt. På sommaren får du nog dras med AC för att få ner tempen. Blir det riktigt varma dagar så kan du ju köra solcellsdriven AC för att nyttja solens energi i omvänd funktion!
Bara att testa, tror de blir för dålig effekt. Lär inte bli någon mögelbomb som folk skriver.
Kör frikyla från mitt borrhål bergvärme och får knappt någon kondens alls(trodde jag hade stopp i kondens slangen). Så att det skulle bli kondens i en källare för att man cirkulerar luft känns otroligt!
Kör frikyla från mitt borrhål bergvärme och får knappt någon kondens alls(trodde jag hade stopp i kondens slangen). Så att det skulle bli kondens i en källare för att man cirkulerar luft känns otroligt!
Liknande trådar
-
FTX - bara frånluft i källaren eller inte ventilera källaren alls?
Ventilation -
Hur påverkas klimatet i huset och i vår ouppvärmda källare om vi övergår från vedpanna till luft/vatten-värmepump?
Värme allmänt -
Skall jag välja frånluftsvärmepump eller luft vattenvärmepump?
Frågor och svar om värme -
Rasar in kall luft från ventilationsdon
Ventilation -
ventilation drar kalluft utifrån
Ventilation