Som många andra får vi ibland problem med isproppar i den inkommande vattenledningen när det blir riktigt kallt. Vi har krypgrund, och där vattenledning kommer in genom ytterväggen till grunden blir det ibland en ispropp. Jag vet inte om man lagt ledningen för grunt just där, eller om det är isolerat för dåligt eller om det bara ska vara så. Ispropparna går att få bort med en lång stunds blåsande med varmluft, men det hade ju varit trevligt att slippa åla ner i grunden alls.

Att installera en värmekabel är givetvis ett alternativ, men hade gärna hittat en lösning som fungerar även om det blir strömavbrott.

I sommar ska jag bygga en altan ocanför området där vattenledning ligger. Min plan är då att helt enkelt lägga ett tjockt lager markisolering under trallen på marken. Kan det tänkas räcka för att lösa mitt problem? Altanen kommer att vara lite upphöjd, så jag borde kunna få in 30-40cm isolering på höjden utan problem. Finns det några problem med att göra så, kan det förstöra något för vattenavrinning eller liknande?

Värmekabel är det som gäller - den kan tina även en fryst ledning om värmekabeln har varit avstängt innan om den får tid på sig (timmar kanske) och det börja droppa vatten efter en kanal precis efter värmekabeln och sedan dröjer det inte länge innan isproppen är borta när kallvattnet underifrån börja smälta isen..

isolering fungerar om du har något i slangen hela tiden producerar värme (som att ersättas med nytt varmare vatten då och då iom. användande, eller värmekabel...) men har det ingen konstant värmetillförsel (använder ej vatten för att det bara används på helger etc.) så är använda isolertjockleken bara en nivå av fördröjning till att det fryser förr eller senare vid långvariga minusgrader (och fortare ju kallare det är).

En slang med vatten i en mer eller mindre stor paket med mineralull har heller ingen större termisk massa som sakta kan sippra ut värme genom isoleringen utan att graderna går under 0 grader C utan det handlar om på sin höjd halvliter vatten per meter + lite plast vilket gör att det kyls ut ganska fort även om torpargrunden bara går ned några i enstaka minusgrader.

Man pratar om 1 -2 meter frostfri djup på mark beroende på var i sverige och där har man flera ton material per kvadratmeter som avger värme sakta uppåt medans 0-gradersgränsen sakta krymper nedåt i marken (frysningen av vattnet i sig i jorden avger också en massa värme som gör att 0-punktsvandringen nedåt går långsammare).

Den situationen med stor värmemagasin på flera ton har du inte med en vattenledningsrör som går upp från mark till trossbotten även om isolerpaketet runt slangen skulle vara 1 meter i diameter...

• Gilla
leversnitt
  • Laddar…
Tack så mycket för ett så utförligt svar!

Då får jag ta och införskaffa en värmekabel helt enkelt.

Skulle du säga att det är helt meningslöst att lägga isolering under altanen ändå? Det är ju inte någon jättekostnad eller stor arbetsinsats i det bygget tänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.