Clarken37 skrev:
Ska ju tillägga att jag har kollegor med både Enyaq och ID4 och de är helt ense med mig om problematiken.

Min känsla är att elbilsfantaster har en tendens att översläta och underdriva problemen. Typ ”det är ju så få dagar det är kallt” ”man behöver aldrig ladda ute” ”det är aldrig kö till laddare eller fel på dem”.

De som är lite anti-elbil är tvärtom.
Enyaq har ju varit törstig i kyla,skiljer det mellan årsmodellerna om dom uppgraderat värmepumpen?
 
K Krille4 skrev:
Har också funderat på id7 eller Model Y LR. Har haft flera Passat som tjänstebil och gillar VWs bilar - men tveksam till deras elbilar just för den höga förbrukningen.

Med senaste prissänkningen ligger dock Model Y LR lägre i pris än id7 utan fyrhjulsdrift. Är också lite fundersam på hur förbrukningen på id7 kommer att bli i verkligheten. Det enda som just nu talar mot Model Y i jämförelsen är väl i sådant fall att man "borde" vänta på den uppdaterade modellen av Y som kommer under året. Blir den lika lyckad som uppdateringen av Model 3 känns den som bästa valet.

/Krille
Värmepump-kylsystemet på Tesla är ju överlägset där dom både använder motorerna och värmepumpen för att värma både batteriet och cupen.
Ta en Model 3 så är du safe med räckvidd vintertid 😉

ID7 bör ju vara hyffsat i nivå med Enyaq cupe eller ID5. MEB är ju effektiv sommartid sett till drivlinan men lite "dåligt" luftmotstånd och sen då bristfällig förvärmning/kylsystem/värmepump
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tycker nog man ska vara försiktig att jämföra ID7 och ID3 rakt av, det är ju två olika generationer av bilar.
Absolut men å andra sidan kan man inte per automatik tro att den är bättre, av det jag kört id7 vilket inte är så mycket så verkar den precis lika dålig.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det brukar oftast finnas en liten * som förklarar att det är WLTP som avses och det är väl i stort sett underförstått? Hur ska annars siffran presenteras? Just med elbil är det ju så många faktorer som påverkar räckvidden. Är ju samma som med bränsleförbrukningen för ICE-bilar, den är ju också teoretisk och mätt på samma sätt för att man ska kunna jämföra.
Alltså jag tycker ju egentligen precis som du. Att lite får man läsa på och se igenom försäljningsspråket.

Ändå har ju @Clarken37 tolkat det som hur långt man kommer på en körning i sitt inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-elbil-skall-man-satsa-pa-2024.508549/post-5593454
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
E
Som vanligt spårar dessa trådar ur...

Nyfiken på vad valet landade på, TS? Själv hade jag nog satsat på en Modell Y AWD. Kör själv Model 3 AWD sedan 2022 och har aldrig haft anledning att titta på annat. Hela tjafset om elbilar grundar sig mycket i gamla nyheter. Klart att en Tesla från 2016 är rätt så kass i jämförelse med de som kommer idag. Samma sak gäller andra märken. Det som släpps nu 2024 håller hög standard överlag!

Har bara scrollat och skummat igenom tråden ner hit, men överlag så är det ju en klar fördel om du har laddning hemma. Utan det så måste jag medge att det blir svårt(are) att äga elbil. Sen är det ett annat tänk med elbilar. Med en fossilbil så tankar du när det är tomt - med en elbil vill du ligga så nära 50% som möjligt. Skulle kunna "ranta" en hel del men stannar där.

Elbilar är framtiden, så enkelt är det.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det brukar oftast finnas en liten * som förklarar att det är WLTP som avses och det är väl i stort sett underförstått? Hur ska annars siffran presenteras? Just med elbil är det ju så många faktorer som påverkar räckvidden. Är ju samma som med bränsleförbrukningen för ICE-bilar, den är ju också teoretisk och mätt på samma sätt för att man ska kunna jämföra.
Räckvidden borde presenteras i tex 70-90 120 kmh och i 20+ 0 grader och -20.

Då kan man bilda sig en bra uppfattning.

Polaren hyr en i4M50 då han vart påkörd,han vart måttligt imponerad när han skulle till Åre, 3 laddstopp, konstant köra sakta för att komma fram med juice kvar.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Som vanligt spårar dessa trådar ur...

Nyfiken på vad valet landade på, TS? Själv hade jag nog satsat på en Modell Y AWD. Kör själv Model 3 AWD sedan 2022 och har aldrig haft anledning att titta på annat. Hela tjafset om elbilar grundar sig mycket i gamla nyheter. Klart att en Tesla från 2016 är rätt så kass i jämförelse med de som kommer idag. Samma sak gäller andra märken. Det som släpps nu 2024 håller hög standard överlag!

Har bara scrollat och skummat igenom tråden ner hit, men överlag så är det ju en klar fördel om du har laddning hemma. Utan det så måste jag medge att det blir svårt(are) att äga elbil. Sen är det ett annat tänk med elbilar. Med en fossilbil så tankar du när det är tomt - med en elbil vill du ligga så nära 50% som möjligt. Skulle kunna "ranta" en hel del men stannar där.

Elbilar är framtiden, så enkelt är det.
Hade du satsat på Y även efter avslöjandet om deras obefintliga rostskydd?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Tror du nån bil idag har ett befintligt rostskydd?
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Tror du nån bil idag har ett befintligt rostskydd?
Ja, det vet jag att dem har.
 
Lägga på ett fint rostskydd är det ju många firmor som gör och kostar väl närmare 10.000kr för ett "fulltäckande" så inga stora pengar när det kommer till bilar.
Min fick just en påfyllning i somras så den börjar bli till åren (8år)

Fotografi under fordon visar delar av fjädringssystem, axlar och styrdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Som vanligt spårar dessa trådar ur...

Nyfiken på vad valet landade på, TS? Själv hade jag nog satsat på en Modell Y AWD. Kör själv Model 3 AWD sedan 2022 och har aldrig haft anledning att titta på annat. Hela tjafset om elbilar grundar sig mycket i gamla nyheter. Klart att en Tesla från 2016 är rätt så kass i jämförelse med de som kommer idag. Samma sak gäller andra märken. Det som släpps nu 2024 håller hög standard överlag!

Har bara scrollat och skummat igenom tråden ner hit, men överlag så är det ju en klar fördel om du har laddning hemma. Utan det så måste jag medge att det blir svårt(are) att äga elbil. Sen är det ett annat tänk med elbilar. Med en fossilbil så tankar du när det är tomt - med en elbil vill du ligga så nära 50% som möjligt. Skulle kunna "ranta" en hel del men stannar där.

Elbilar är framtiden, så enkelt är det.
Den slutsatsen har jag också landat i, det vettigaste valet gällande elbil för barnfamiljen under 700 000.

Jag får ut en MY RWD 1 februari som tillfällig "tjänstebil" tills vi kan teckna leasingavtal på MY LR efter faceliften.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Värmepump-kylsystemet på Tesla är ju överlägset där dom både använder motorerna och värmepumpen för att värma både batteriet och cupen.
Ta en Model 3 så är du safe med räckvidd vintertid 😉

ID7 bör ju vara hyffsat i nivå med Enyaq cupe eller ID5. MEB är ju effektiv sommartid sett till drivlinan men lite "dåligt" luftmotstånd och sen då bristfällig förvärmning/kylsystem/värmepump
Model 3 är tyvärr för liten när det gäller bagageutrymme. Har en Model S nu och vill inte gärna ha mindre bagageutrymme än så.

Just nu är också en Y LR med drag 10 kkr billigare än en M3 LR med drag. Kan dock tänka mig att det är tillfälligt och att det kommer prissänkningar på M3 under året och kanske även prishöjningar på Y när den kommer i uppdaterad version. Fast det är ju omöjligt att veta när det gäller Tesla.

/Krille
 
Visst skulle Tesla sänka vissa priser nu? eller snart?maken mumlade lite om att den var billigare än flera av de andra "normala märkena" nu (då..). Har själv inte hunnit kolla på saken än :)

Jag har aldrig varit Teslas största fan..(oavsett om jag hade pengarna el inte - men det är klart jag kan ge mitt utlåtande om dem.. om nu maken bad om min åsikt! fast då måste jag ju kolla upp dem först...).

Själv funderar jag på bandvagn just nu, finns de i elvariant måntro? ;)

Skämt å sido.. lite nyfiken (även om den är för dyr..) på
Enyaq 85x (fyrhjulsdrift och 286 hk)

Har varit smygförtjust i Opel Mokka e också.. och den finns ju i elvariant nu också..men vet väldigt lite om den egentligen. Inte hittat någon jag känner som har nått att säga om den (varken bu eller bä)

VW ID4 är en av få bilar vi är ganska överrens om att vi gillar bägge två :) köpte nästan en förra året.. med drragkrok :)

Området utvecklas hela tiden.. finns många nya och uppdaterade varianter att kolla på nu!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Vilken storlek på batteri har du, och hur ser räckvidden ut sommar/vinter om man håller hastigheten?
alltid intressant med verkliga exempel snarare än teoretiska
Jag har 77 kWh. Jag är rätt dålig på att hålla hastighetsgränser på sommaren, men under optimalt sommarväder kommer jag ca 35 mil om jag kör hastighetsgränser +moms, och då är det väl ca 15 mil 110-väg och 7–8 mil vardera 100- respektive 80-väg jag kör.

Så de 35 milens räckvidd ger mig ganska god marginal att klara mina ca 30 mil med 10 % marginal.

På vintern brukar jag försöka planera in ett matstopp i Linköping ner och Norrköping hem. Nyköping hade varit bättre på hemvägen, men det finns för få laddstolpar där, så väljer Norrköping.

Av väglagsskäl är jag laglydigare på vintern, och då har det alla gånger utom en aldrig varit något problem att komma 20 mil på fullt batteri. Minns inte omständigheterna den gången, men då blev det laddstopp i Norrköping på nedvägen för att inte utmana ödet.
K Kanelbullen123 skrev:
Och en till fråga. Kan du få värme i kupén när det är -15 grader? för det är en utmaning i mustangen, och en omöjlighet om det är -25
Har aldrig upplevt några problem med värmen i kupén, och därför inte tänkt på det. Men har gjort några långresor när det varit som kallast i vinter, så det är inte för att det är otestat.
P PHPersson skrev:
Vad har du för ca förbrukning när det är -10 och du kör på motorvägen (110-120)?
Vet inte, men då det är ett 77 kWh-batteri och jag som sagt klarar 20 mil utan problem så gissar jag att det är under 35 iaf., men kanske över 30.

Kan tillägga att bilen står i varmgarage hemma, men ute på landet, och i det senare fallet ser jag till att ladda de sista tio procenten nära inför avfärd samt värmer kupén med laddsladden i. Så jag har aldrig riktigt kallstartat i extrem kyla. Gör man det drar nog bilen mer.

Om man tycker att den typen av planering är hanterbar eller ej får vara upp till var och en, men jag körde även motorvärmare före start i sträng kyla när jag hade avgasbil, så det är inte en ny vana för mig att försöka tajma det här.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nyköping hade varit bättre på hemvägen, men det finns för få laddstolpar där, så väljer Norrköping.
Ja, vad är grejen med Nyköping, finns ju knappt några laddare där. Hade passat oss också som ofta åker från Jönköpingstrakten att ladda där. Såg att Tesla ska öppna ny supercharger i Gränna (inte riktigt i Gränna, men Tesla kallar det Gränna) men låter Nyköping vara utan. Nästan så att man undrar om det är något problem med elnätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.