Hej

Vi har precis skaffat oss en sommarstuga. En liten söt sak inne i ett skogsområde med en intressant naturtomt. Vi tog över stugan i fredags och bodde äver där i helgen för första gången och börjar inse att vi har mer jobb framför oss med tomten än vad vi först trodde.

Till saken hör nämligen att det ligger några riktigt stora högar med vedklabbar och ris över hela tomten. Tror vi räknade till 5 vedhögar och 7 rishögar - och det är inga små högar vi pratar om. Tydligen är det här träd som föll i stormen -99 och som någon tidigare ägare har sågat upp, antagligen med en ursprunglig tanke att i varje fall göra ved av klabbarna. Nu 9 år senare ligger de gigantiska högarna kvar tämligen o-charmiga och oeldningsbara och vi vet inte vad vi ska göra med dem. Helt klart är i varje fall att vi flyttar inte på dem med handkraft, det är alldeles för många för det. är det någong som har nåt förslag på alternativ?

Det vi har funderat på är att
1. Hälla diesel över hela härligheten och tända på. osäkert om det går med 9 år gamla vedkubbar som legat i ett surhål.
2. Be en närliggande bonde om hjälp med att gräva några stora hål där vi puttar ner vedklabbarna och fyller över med jord. Tomten är redan väldigt kuperad så lite till eller från spelar inte så stor roll.
3. Vet ej... Funderar på om det finns några större flismaskiner som klarar halvruttna vedklabbar? Vanliga flismaskiner för konsumenter tar ju bara grenar upp till 4-5 cm i diameter och jag har också hört att de kan ha svårt med halvruttna saker. var hittar man i så fall nån att hyra eller vad för typ av firma ska man höra av sig till?

Är helt rådlös själv och blir underbart glad om nån kan hjälpa mig!

/Susanne

1) Borde inte iaf toppen av högarna vara eldningsbara med tanke på att de inte har någon markkontakt? det som blir kvar i botten kanske kan få vara kvar, kanske med ett litet jordtäcke. Blir nog finfin växtbädd av det. Diesel låter i mitt tycke inte så roligt, frågan är man man kan elda upp all diesel innan det rinner vidare ner i markerna...

2) Låter som en god idé. Beror väl lite på hur stora och grova klabbarna är. För riset borde det inte vara några problem.

3) Nog finns det flismaskiner som kan ta det där, det tvivlar jag inte på. Har själv använt en liten (i sammanhanget kanske) flis som var monterad på en släpkärra och flisade grovt sly upp till 15-20cm i diameter utan problem. Det var snarare jävligt läskigt så effektiv den var, fantasierna om vad som skulle hända om en gren fastnade i ett byxben eller i jackärmen rullade ständigt i huvudet. Har flisen väl fått tag på grenen så går det liksom inte direkt att hålla emot... Det hjälpte inte att det fanns en varningsskylt med väldigt målande illustrationer om vad som händer med en arm om den följer med in...:eek:

En annan idé kan ju vara att som ni föreslår täcka högarna med jord, men utan att gräva ner det. låt en traktor köra över några gånger och tippa sedan jord över härligheten. Nu vet jag inte var i landet detta är eller i vilken typ av mijö men jag skulle tänka mig att man skulle kunna göra härliga rhododendron planteringar i detta sedan. Bara en tanke...:)

Tack Kalleman, det känns faktiskt genast bättre, om inte annat för att jag har gått och funderat på det där med rhododendron en hel del medan vi har väntat på att få ta över den. Planterar man tillräckligt många borde inte rådjuren hinna tugga i sig alla blomknopparna.

Elda känns inte, varken med diesel eller försöka tillvarata det övre som ved. Föregående ägarna har dessutom lämnat 6 träd som är fällda i år som vi behöver klyva så snart som möjligt. Det kommer ta tillräckligt lång tid och där de ligger kan man i varje fall någorlunda ta sig fram med skottkärran. Men det gäller väl att ta det lite lugnt i början, har det legat i 9 år så kan det gott ligga ett halvår till om det ska vara så. Vi blev mest bara överrumplade över att det var så många högar och att det var stora vedklabbar i hälften av dem. Vi hade fått för oss att det bara var gigantiska högar av ris.

Helst hade jag velat flisa det och använda fliset både för flisgångar, surjordsrabatter och täckning runt buskar. Det är en riktigt häftig tomt på romeleåsen med en liten ravin i mitten av tomten. Sen består tyvärr 3/4 av tomten av björksly, gamla stubbar, hallonsnår och brännässlor. Men lite utmaning ska man väl ha. Bra att veta att det finns flismaskiner som klarar såpass grova saker, då ska det kanske inte vara omöjligt ändå. Vi behöver nog bara vara där lite mer innan man börjar få ltie koll på läget.

W
Klart det brinner. Har eldad upp liknande högar med ved, riktigt jäkla stora bitar har det varit oxo.
Det är bara att göra en brasa i vedhögen eller i kanten eller liknande så tar sig tillslut den rötna veden oxo. Det tar
lite tid men man behöver ju inte göra något bara ösa på med lite frisk ved. Det blir sjukt varmt efter ett tag så allt brinner
bort oavsett hur jäkla fuktigt det än är.

Jag lutar också starkt åt majbrasealternativet

Ge bort veden gratis mot hämtning! Annonsera på tex Blocket.
Det är mycket möjigt att det fungerar. Vi eldar mycket gammal ved och det är inget problem (som vissa påstår) med låg verkningsgrad tex.

Wester skrev:
Det tar
lite tid men man behöver ju inte göra något bara ösa på med lite frisk ved. Det blir sjukt varmt efter ett tag så allt brinner
bort oavsett hur jäkla fuktigt det än är.
"Lite tid" kan bli till en veckas glödande :). Nämner det bara så att man inte planerar att det går att fixa en stor rishög på 2 dagar ....
och tänd inte på en rishög med el eller teleledningar precis övanför .... eller en granskog som stor för nära. Även gröna granar brinner mycket bra ... har testat det själv när torrt gräs skulle brännas av i en backe :(
gaia

Aniska skrev:
Ge bort veden gratis mot hämtning! Annonsera på tex Blocket.
Det är mycket möjigt att det fungerar. Vi eldar mycket gammal ved och det är inget problem (som vissa påstår) med låg verkningsgrad tex.

Håller med. Skulle gladeligen ta veden om jag bodde i närheten. I en vanlig järnkamin går det att elda det mesta. Även murken ved, bara man låter den torka upp så den inte är helt svampig. Det är bara om man har en avancerad värmepanna som man behöver vara kräsen med veden. Dessutom, har veden legat längst in i en stapel så är det inte ens säker att den är murken.

Tack alla för era svar. Efter att ha läst dem och sen varit där två dagar till så känns det hela mer överkomligt.

Rishögarna kommer vi nog bara trycka till lite och täcka över. Efter att ha hoppat lite på dem och märkt att de var mer murkna än vad jag trodde så är det nog det lättaste. Och jag tror det kommer passa fint på vår tomt, den är redan såpass kuperad och vild så det kommer bara passa in.

Vedhögarna är vi fortfarande lite obeslutsamma över men har insett att det är ingen brådska. Det finns mycket som måste göras innan det är dags att ta hand om dem. Men vi gick på dem lite med yxan idag och en del är såpass murkna att man kan sparka sönder dem med bara foten medans andra är svårkluvna och antagligne inte bortom all räddning. Så där är frågan minst lika mycket om vi har plats och tid att ta hand om det som ved då vi har 6 färska träd på tomten att ta hand om först och ett nästintill fullt vedförråd...

Men planen är nog att börja med att köra fram vedklyven i varje fall och se hur vi fortsätter efter det. Det murknaste får väl bli en egen hög och det andra kanske vi kan använda om ved efterhand. Det ska i varje fall bli riktigt roligt att få hugga tag i vår ovårdade tomt, den kommer bli en riktigt spännande trädgård i slutändan tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.