29 556 läst · 569 svar
30k läst
569 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Klart även jag fattar att alla biltyper inte passar alla. En elbil passar tex inte om man behöver köpa en äldre billig bil, eller en bil med stort lastutrymme för tex hundbur och barnvagn. Eller om man pendlar långt varje dag och kanske dessutom inte har möjlighet att ladda i hemmet. Eller att man jobbar med skogsbruk eller kör budbil tex.
Men att säga att man inte kan ha elbil för att man hittar på att man jämt och ständigt ska köra 100 mil med tungt släp är ju påhittade argument. Eller också borde man inte ha personbil alls om man nu kör så långt med tung last ofta, då borde man ju ha en lastbil istället.
Men att säga att man inte kan ha elbil för att man hittar på att man jämt och ständigt ska köra 100 mil med tungt släp är ju påhittade argument. Eller också borde man inte ha personbil alls om man nu kör så långt med tung last ofta, då borde man ju ha en lastbil istället.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 483 inlägg
Ska man köra mycket långa resor med släp och elbil krävs det nog typ en Model Y med 150kWh batteri för att det ska gå hyffsat lika smidigt som en XC70S Stefan1972 skrev:Man kan ju naturligtvis tycka vad man vill om elbilar kontra äldre vanliga nu i vår tid för vi kan ju jämföra. Men man får ju komma ihåg att vi är en del av en utveckling som antagligen kommer att leda till nånting bra i framtiden. Ju fler elbilar man tillverkar ju mer går utvecklingen framåt mot bättre och bättre sådana och om 100år kanske det är nåt helt annat . Vi i vår tid får ju bara acceptera det som är tillgängligt för oss. Det är liksom omöjligt att skapa det bästa på en gång.Vi gör det som fungerar med dagens teknik. Vi kan inte göra annat. Men skulle vi inte ha de ebilar vi har idag så tror jag resultatet skulle bli att framtiden är billös helt om man leker med tanken att man inte utvecklar nåt. De fossila bränslena kan ju hamna i ett sånt läge att de blir brist eller extremt dyrt helt enkelt och då kollapsar ju mycket i vår värld..........Då kanske det istället är bra att man gör det man gör idag även om det kanske inte är försvarbart att göra batterier av material från suspekta gruvor......
Jag gjorde det i inlägget före det jag nu citerar. Men jag kan göra det igen.K kurlakarl skrev:
K kurlakarl skrev:
Ja en gammal lastbil hade jag gärna köpt men det behövs körkort som jag inte har ännu. Vadå hitta på, jag har körde 100 mil med släp 7ggr förra året. Och det blir nog inte färre ggr detta åt.K kurlakarl skrev:Klart även jag fattar att alla biltyper inte passar alla. En elbil passar tex inte om man behöver köpa en äldre billig bil, eller en bil med stort lastutrymme för tex hundbur och barnvagn. Eller om man pendlar långt varje dag och kanske dessutom inte har möjlighet att ladda i hemmet. Eller att man jobbar med skogsbruk eller kör budbil tex.
Men att säga att man inte kan ha elbil för att man hittar på att man jämt och ständigt ska köra 100 mil med tungt släp är ju påhittade argument. Eller också borde man inte ha personbil alls om man nu kör så långt med tung last ofta, då borde man ju ha en lastbil istället.
Det är inte riktigt rättvist att visa två bilar där den ena är inkopplad till ett eluttag.K kurlakarl skrev:
Koppla in motorvärmaren i dieselbilen. Eller ha inte elbilen inkopplad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 253 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 253 inlägg
Nu hjälper inte laddkabeln elbilen här, utan har bara använts för att fylla på batteriet, så det hade isåfall varit mer rättvist att jämföra med att dieselbilen var nytankad. Elbilen var ju kall, det visades.D Du och 19till skrev:
Lagar du maten över öppen eld? Kanske jagar du maten själv och sover i hydda?M Matte Bygg skrev:
Sorry, men elbilar är framtiden. Ledsen att behöva vara sen som berättar för dig såhär.
Och vissa är nöjda med att åka kommunalt.Johannes Carlsson skrev:
Alla är olika och har olika definition på nice or need to have.
Jag anser att jag har råd att åka något som rör på sig, innan Teslan hade jag 435hp Audi, varje gång jag sätter mig i 200hp Jeepen när det ska köras tungt släp eller på vägen ner till båten känner jag mig deprimerad.
Och vissa ser inte det viktiga i AC eller värme i bilen, den tar en ju ändå från punkt a till b.D Du och 19till skrev:Det verkar som att vissa tycker att det är väldigt viktigt att ha 500hk, jag ser inte behov av det, hastighetsgränserna är så låga ändä, och att leka med bilen på vägen får man inte ändå.
Det är kanske för att ni inte ska se långsamma ut när ni kör runt med era tunga elbilar som det behövs 500hk.
Det finns bränsledrivna bilar med fjärrstart och möjlighet att låsa med motorn igång, det är igen ny ide bara för att det finns i elbilar.
Jag har förstått att det finns service som ska göras även på elbilar, men det undviker du att nämna för att det ska se ut som att elbilar är bättre.
Eller bromsar, det är ju bara att planera sin körning.
Är det verkligen så svårt att förstå och accepteta att alla har olika värderingar?
Finns det bensin/dieselbilar som kan stå med värmaren igång 3-4h per dag och åka 4mil per dag?
Jag slår på värmaren på morgonen och beroende på vilka av oss tre som ska duscha och äta frukost kan det lätt bli 1-1,5h, sen på jobbet, slår på värmen 30-45 minuter innan lunch men jag eller frugan hamnar ofta i spontanmöten så det kan dra iväg en timme efter lunch innan vi kommer iväg, sen samma visa när vi ska hem, det är ganska ofta som det blir hemgång någon timme senare än planerat.
Så för oss passar en elbil rätt perfekt, Audin hade ofta stängt av värmen när vi väl skulle åka.
Men jag gillar inte att åka omkring i en bil som klarar att dra 3,5ton släpkärra och kan åka på skogsvägar, då har jag hellre två bilar, så alla är olika.Alfredo skrev:
D Du och 19till skrev:Ja en gammal lastbil hade jag gärna köpt men det behövs körkort som jag inte har ännu. Vadå hitta på, jag har körde 100 mil med släp 7ggr förra året. Och det blir nog inte färre ggr detta åt.
Det är inte riktigt rättvist att visa två bilar där den ena är inkopplad till ett eluttag.
Koppla in motorvärmaren i dieselbilen. Eller ha inte elbilen inkopplad.
Orkar inte länka fler än så, hoppas dessa faller dig i smaken! Angående sista videon så har inte nissan leaf någon funktion för att värma upp batteriet, så att den var inkopplad i ett eluttag fram till strax före avfärd hjälper den inte att tackla kylan. Och mer anekdotiskt är att jag åka till västerbotten i januari och mars på vintersemester flertalet gånger med min förra elbil (har ingen elbil idag) och det gick jättebra. Kallstarter i minus 20 är inte något att bry sig om, känns som världens säkraste sak att den startade varje gång. Dieseln jag har nu behöver jag däremot motorvärmare till vid sådana temperaturer tyvärr. Körde med fullastad bil, takbox, dubbdäck. Laddpaus 2ggr om 40min vardera på 85 mil körsträcka vilket timeade väl med lunch och en bensträckare då hunden fick en promenad.