D Du och 19till skrev:
Jag körde 100 mil igår med släp lastat till ca 1000kg totaltlvikt, drog med en tvåhjulsdriven golf diesel. Såg en modern suv i diket. Visst det är halt men då får man anpassa sig.
Resan tog ca 13timmar med stopp inräknat. Bilen drog 0.89l milen dvs 89liter gick åt och det blev då en dieselkostnad på 1560kr stannade 4 gånger, varje gång en bensträckare och släppte ut hunn, 3 av gångerna tankade jag. Stannade som längst 10 min. Dvs max 40 min stopptid men det blev nog närmare 30 min.
Takade redan vid halv tank iafall jag skulle bli stående eller inte hitta en tankstation.
Mat hade jag förberett innan och åt i bilen. Temperaturen var -10 på morgonen när jag började och -28 När jag var framme på kvällen.

Hur lång tid skulle det ta med en elbil som har drag och får dra minst 1000kg? Två? tre? Fyra dagar? Istället för vad jag kunde köra på en dag med en dieselbil.

Vad skulle det kosta i "el"? Och eftersom att resan skulle ta längre tid än vad man orkar köra på en dag så får man räkna med kostnader för hotell, mat för flera dagar och förlorad inkomst. Då är plötsligt 1560kr i bränsle billigt i jämförelse.

El är ingen energikälla bara ett sätt att flytta energi från en energikälla till där man vill andvända energin.

Jag köpte bilen för 40000kr och har inga andra fasta kostnader än skatt och försäkring. Reparationer och service gör jag helt själv.

Kan någon av er som är för elbilar hitta en bra elbil till mig som inte kostar mer än bilen jag har nu, har drag, funkar att köra 120 mil på en laddning när bilen har stått två veckor i -30 (jag kommer 120 mil med min golf på en tankning när jag inte kör med släp och bränslet i tanken går inte åt när den står. Har bra värme och ac. Där skatt och försäkring tillsammans kostar 5000kr om året. Det ska även gå att ladda bilen fullt på max 10 minuter. Det tar knappt en minut att tanka diesel. Det ska även finnas möjlighet att ta med ett restervbatteri/ reservdunk på motsvarande 10 liter som kan kopplas in på 1 minut så man kommer 25 mil extra. Som kan laddas på en minut och kosta max 200kr i inköp.
Denna lista n kan göras 70 sidor längre men om någon har en elbil till salu som uppfyller det jag har skrivit ovan så hör gärna av dig så kan jag börja fundera på det.
Klart du kan hitta en fullständigt extrem situation där en sorts bil lämpar sig bättre än en annan. Men faktum kvarstår att din dassiga gamla golf eldar upp diesel för runt 300 000kr under sin livstid. Man får rätt mycket elbil för de pengarna och kan sedan köra i stort sett gratis.

För att härma din tramsiga extremsituation så önskar jag att du visar mig en dieselbil som kostar max 200 000kr i inköp och har minst 500hk och fyrhjulsdrift, räckvidden på en tank behöver bara vara 40 mil, men den får inte ha några kostnader för drivmedel alls under hela sin livslängd utan jag ska kunna tanka gratis på en drivmedelskedja som ska ha stationer över hela europa, jag ska kunna lämna hunden i bilen trots att jag ställt den i solen, låst den och gått därifrån en stekhet sommardag med en funktion som håller bilen kyld. Jag ska också kunna köra bilen på tomgång i minst ett dygn så att jag kan sova över natten i den med god luftkvalitet, det får inte lukta diesel eller brumma så att nattsömnen blir störd, och den får heller inte bryta mot lagstiftning om tomgångskörning. Den ska heller inte ha några oljebyten för motorn då det är så skitigt och besvärligt. Kan du visa mig en sådan dieselbil? I så fall köper jag den av dig direkt!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Skandiamannen och 6 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Klart du kan hitta en fullständigt extrem situation där en sorts bil lämpar sig bättre än en annan.
Situationen behöver inte vara det minsta extrem för det. I princip varje tänkbar situation finns det bilar som är mer lämpade och de som är mindre lämpade. Är inte det rätt självklart?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Situationen behöver inte vara det minsta extrem för det. I princip varje tänkbar situation finns det bilar som är mer lämpade och de som är mindre lämpade. Är inte det rätt självklart?
Om du inte tycker att det är extremt att köra ett ton tung släpvagn 100 mil på en dag så behöver du inte diskutera med mig haha
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Klart du kan hitta en fullständigt extrem situation där en sorts bil lämpar sig bättre än en annan. Men faktum kvarstår att din dassiga gamla golf eldar upp diesel för runt 300 000kr under sin livstid. Man får rätt mycket elbil för de pengarna och kan sedan köra i stort sett gratis.

För att härma din tramsiga extremsituation så önskar jag att du visar mig en dieselbil som kostar max 200 000kr i inköp och har minst 500hk och fyrhjulsdrift, räckvidden på en tank behöver bara vara 40 mil, men den får inte ha några kostnader för drivmedel alls under hela sin livslängd utan jag ska kunna tanka gratis på en drivmedelskedja som ska ha stationer över hela europa, jag ska kunna lämna hunden i bilen trots att jag ställt den i solen, låst den och gått därifrån en stekhet sommardag med en funktion som håller bilen kyld. Jag ska också kunna köra bilen på tomgång i minst ett dygn så att jag kan sova över natten i den med god luftkvalitet, det får inte lukta diesel eller brumma så att nattsömnen blir störd, och den får heller inte bryta mot lagstiftning om tomgångskörning. Den ska heller inte ha några oljebyten för motorn då det är så skitigt och besvärligt. Kan du visa mig en sådan dieselbil? I så fall köper jag den av dig direkt!
Tycker du verkligen att den typen av körning som jag gör är tramsig? Beskriv gärna din mindre tramsiga körning då.

Jag förstår att du har gratis el och anser att elnätet inte redan är överbelastat.

Det verkar som att vissa tycker att det är väldigt viktigt att ha 500hk, jag ser inte behov av det, hastighetsgränserna är så låga ändä, och att leka med bilen på vägen får man inte ändå.
Det är kanske för att ni inte ska se långsamma ut när ni kör runt med era tunga elbilar som det behövs 500hk.

Jag har sovit en natt i avstängd bensinbil med lite öppna rutor i -17 iafall och det var inget problem.

Jag har hunn, och det funkar bra även om jag inte har en elbil. Varför ta med hunn hemmifrån om jag vet att jag ska åka och handla tillexempel.

Det finns bränsledrivna bilar med fjärrstart och möjlighet att låsa med motorn igång, det är igen ny ide bara för att det finns i elbilar.

Jag har förstått att det finns service som ska göras även på elbilar, men det undviker du att nämna för att det ska se ut som att elbilar är bättre.
 
K kurlakarl skrev:
Om du inte tycker att det är extremt att köra ett ton tung släpvagn 100 mil på en dag så behöver du inte diskutera med mig haha
Om du kommenterar det jag faktiskt skriver och inte det du tror att jag tycker blir det enklare att föra en diskussion med mig!
 
@
K kurlakarl skrev:
Om du inte tycker att det är extremt att köra ett ton tung släpvagn 100 mil på en dag så behöver du inte diskutera med mig haha
100 mil per dag är inget för vissa ICE (fossil) bilägare. De gör det säkert dagligen - 7 dagar per vecka! På ett år kör de 36 500 mil!

Med sitt tunga släp drar bilen närmare 1 liter/mil . . . På ett år blir det 693 000 kronor. Ja jäklar - det är mer än vad min elbil kostade!

Men vad gör det. Det är kul att köra bil....fast...inte 100 mil per dag. 😆
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Med sitt tunga släp drar bilen närmare 1 liter/mil
Min ICE bil drar över det denna årstid helt utan släp. Ska du nu räkna så gör det realistiskt! 😉😂
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
[media]
Behöver inte säga något men 😆


Behöver inte heller säga något mer om vi ska ägna oss åt anekdotisk selekterad bevisföring som du verkar önska! :)
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Lite lustigt med alla extremer och "behov" av kraft och AWD när så många nöjer sig med en 10 år gammal mellanklasskombi och ~110hk, gärna med drag.
Golf
Octavia
Leon
A4
Astra
Megane
logan
308
Tipo
Focus
V60
Civic
Corolla/Auris
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite lustigt med alla extremer och "behov" av kraft och AWD när så många nöjer sig med en 10 år gammal mellanklasskombi och ~110hk, gärna med drag.
Det beror ju på två saker .

1. Man saknar det inte innan man har provat.
2. Pengar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Tycker du verkligen att den typen av körning som jag gör är tramsig? Beskriv gärna din mindre tramsiga körning då.

Jag förstår att du har gratis el och anser att elnätet inte redan är överbelastat.

Det verkar som att vissa tycker att det är väldigt viktigt att ha 500hk, jag ser inte behov av det, hastighetsgränserna är så låga ändä, och att leka med bilen på vägen får man inte ändå.
Det är kanske för att ni inte ska se långsamma ut när ni kör runt med era tunga elbilar som det behövs 500hk.

Jag har sovit en natt i avstängd bensinbil med lite öppna rutor i -17 iafall och det var inget problem.

Jag har hunn, och det funkar bra även om jag inte har en elbil. Varför ta med hunn hemmifrån om jag vet att jag ska åka och handla tillexempel.

Det finns bränsledrivna bilar med fjärrstart och möjlighet att låsa med motorn igång, det är igen ny ide bara för att det finns i elbilar.

Jag har förstått att det finns service som ska göras även på elbilar, men det undviker du att nämna för att det ska se ut som att elbilar är bättre.
Du är ju omjölig. Jag säger inte att din 100 mila körning är tramsig, jag säger att din kravspec på en bil är löjlig för den äe uppenbart konstruerad för att inte passa en elbil, och likadant kan man göra en såm tramsig kravspec jag gjorde som en dieselbil inte kan uppfylla. Det är lite poänglöst. De flesta kör mindre än 40mil per dygn, och mindre än 20mil per dygn med tungt släp. Det är rätt poänglöst att måla upp olika ovanliga eller extrema situationer för att försöka bevisa något om att man kan komma utanför användningsområdet för olika fordon.

Jag har också en diesel och behövde köra asmycket grejer 85 mil. Hyrde då en lätt lastbil istället. Man måste ju inte använda samma fordon till allt.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
Man kan ju naturligtvis tycka vad man vill om elbilar kontra äldre vanliga nu i vår tid för vi kan ju jämföra. Men man får ju komma ihåg att vi är en del av en utveckling som antagligen kommer att leda till nånting bra i framtiden. Ju fler elbilar man tillverkar ju mer går utvecklingen framåt mot bättre och bättre sådana och om 100år kanske det är nåt helt annat . Vi i vår tid får ju bara acceptera det som är tillgängligt för oss. Det är liksom omöjligt att skapa det bästa på en gång.Vi gör det som fungerar med dagens teknik. Vi kan inte göra annat. Men skulle vi inte ha de ebilar vi har idag så tror jag resultatet skulle bli att framtiden är billös helt om man leker med tanken att man inte utvecklar nåt. De fossila bränslena kan ju hamna i ett sånt läge att de blir brist eller extremt dyrt helt enkelt och då kollapsar ju mycket i vår värld..........Då kanske det istället är bra att man gör det man gör idag även om det kanske inte är försvarbart att göra batterier av material från suspekta gruvor......
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
De flesta kör mindre än 40mil per dygn, och mindre än 20mil per dygn med tungt släp.
Detta tämligen dåliga argument återkommer ständigt. På vilket sätt är "vad de flesta gör" det minsta intressant för den som behöver agera på ett annat sätt än "vad de flesta gör"?

Ska man argumentera på detta sätt behöver inte fyrbarnsfamiljen en sexsitsig bil för "de flesta" familjer har inte mer än tre barn. Tror någon att fyrbarnsfamiljen håller med? Är fyrbarnsfamiljen löjlig som önskar en minst sexsitsig bil?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Detta tämligen dåliga argument återkommer ständigt. På vilket sätt är "vad de flesta gör" det minsta intressant för den som behöver agera på ett annat sätt än "vad de flesta gör"?

Ska man argumentera på detta sätt behöver inte fyrbarnsfamiljen en sexsitsig bil för "de flesta" familjer har inte mer än tre barn. Tror någon att fyrbarnsfamiljen håller med? Är fyrbarnsfamiljen löjlig som önskar en minst sexsitsig bil
Alfredo Alfredo skrev:
Detta tämligen dåliga argument återkommer ständigt. På vilket sätt är "vad de flesta gör" det minsta intressant för den som behöver agera på ett annat sätt än "vad de flesta gör"?

Ska man argumentera på detta sätt behöver inte fyrbarnsfamiljen en sexsitsig bil för "de flesta" familjer har inte mer än tre barn. Tror någon att fyrbarnsfamiljen håller med? Är fyrbarnsfamiljen löjlig som önskar en minst sexsitsig bil?
Fyrbarnsfamiljen är löjlig ifall man vill ha en sexsitsig bil för att även kunna skjutsa grannens unge 1 gång om året. Bättre att hyra en bil för det tillfället. Lika löjligt med alla stockholmare som kör fyrhjulsdriven xc90 för att de åker till åre en vecka om året.

Ofta är (de högljudda) ice bilisternas argument inte baserade på hur livet och vardagen ser ut i verkligheten som du insinuerar, utan snarare är argumenten baserade på en fiktiv situation eller drömmar. Som han här ovan som tydligen inte kan tänka sig en bil som inte har en 10 liters reservdunk för att komma 25mil extra vid behov. Trots att han stoltserar med att redan ha 120 mils räckvidd i tanken som det är. På riktigt?? Man kan ju inte påstå att det är något annat än ett sökande efter att hitta argument emot elbilar, som man principiellt bestämt sig för att vara emot.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.