Jag har en jordvärmepump och funderar på att skaffa en vedpanna och tank och docka mot jordvärmepumpen. Har pratat med några rörmockare som avrått mig från det, men är fortfarande intresserad av att göra det. Dels vill jag ha den som backup om värmepumpen skulle krångla, dels stödelda de kallaste dagarna, och dels för att slippa elda upp spillvirke och skräp ute så man lika väl kan ta tillvara på det i pannan. Skog har jag och hugger ved så det blir över. Är det nån här som gjort något liknande? Att det blir en stor investering som man kanske inte tjänar in på i pengar förstår jag, men om nån har gjort nåt liknande och har nån kalkyl på vad besparingen blir hade vart roligt att höra med.
Mvh

Det går utmärkt att ha vedpanna tillsammans med VP, men ska kopplas ihop på lite olika sätt, beroende på hur man vill ha driften. Mera info behövs hur ditt tänk är.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det går utmärkt att ha vedpanna tillsammans med VP, men ska kopplas ihop på lite olika sätt, beroende på hur man vill ha driften. Mera info behövs hur ditt tänk är.
Tanken är att värmepumpen ska gå som prio. Men att man kan elda i pannan när man känner för det, såsom helger, ledighet, morgon och kväll när det är kallt mm. Lite stödeld typ. Samt att man har en backup om pumpen går sönder eller vid elavbrott.

Jag har bekanta som har den sortens anläggningar och det är det bästa systemet som finns. Under sommarhalvåret kan man stänga av hela pannan och om jag minns rätt även ackumulatortanken med manuella kranar och köra helt på värmepump för att få varmvatten och litet värme. Det sparar mycket ved. Vintertid är det vedpannan som gäller.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag har det hemma. Jag kör med Nibe's lösning. Värmepumpen styr shunten med shunt motorn. När man elda så stängs av värmepumpen men den håller framlednings tempen till värmepumps kurvan genom shunt styrning) Det finns en grej som inte funkar så bra men det gåt att leva med.

• Gilla
Dannarp
  • Laddar…
D Dannarp skrev:

Jag har en jordvärmepump och funderar på att skaffa en vedpanna och tank och docka mot jordvärmepumpen. Har pratat med några rörmockare som avrått mig från det, men är fortfarande intresserad av att göra det. Dels vill jag ha den som backup om värmepumpen skulle krångla, dels stödelda de kallaste dagarna, och dels för att slippa elda upp spillvirke och skräp ute så man lika väl kan ta tillvara på det i pannan. Skog har jag och hugger ved så det blir över. Är det nån här som gjort något liknande? Att det blir en stor investering som man kanske inte tjänar in på i pengar förstår jag, men om nån har gjort nåt liknande och har nån kalkyl på vad besparingen blir hade vart roligt att höra med.
Mvh
Många rörmockare har aldrig satt in sådant så de blir lite nervösa och avråder men det är inte så komplicerat.

• Gilla
Dannarp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.