8 697 läst · 9 svar
9k läst
9 svar
Belysning, oljelampor, fotogenlampor?
Hej
Har byggt en bastustuga av modell Keitele från Harvia, då bastun ligger långt från huset har jag inte dragit någon el till stugan. Jag behöver därför tips på belysning som inte kräver fast el installation. Kanske någon typ av lyktor eller fotogenlampor eller dylikt. Alla tips mottages tacksamt. Skulle vara trevligt att kunna läsa när man bastar.
Mvh
Simon
Har byggt en bastustuga av modell Keitele från Harvia, då bastun ligger långt från huset har jag inte dragit någon el till stugan. Jag behöver därför tips på belysning som inte kräver fast el installation. Kanske någon typ av lyktor eller fotogenlampor eller dylikt. Alla tips mottages tacksamt. Skulle vara trevligt att kunna läsa när man bastar.
Mvh
Simon
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Varken gasollyktor eller lyktor med flytande bränsle har att göra inne i en bastu. Speciellt inte en vedeldad dylik, vilket jag förutsätter att det rör sig om här, då det inte är el framdraget. Gasolbehållare av den typ som används till mindre lyktor får inte utsättas för temperaturer över 50 grader, och lysfotogen har en flampunkt på 38 grader, lampolja 75 grader (dvs över denna temperatur avger det tillräckligt mycket ångor för att de ska kunna antändas av en gnista eller öppen låga). Att överhuvudtaget experimentera med brandfarliga vätskor och gaser i ett litet, slutet utrymme som håller en temperatur på kanske 80-100 grader celsius och med öppen eld synes mig som ett ovanligt effektivt sätt att klorera genpoolen.
Ett sätt att komma runt belysningsproblematiken är att hänga en stormlykta på en krok utanför fönstret. Ger tillräckligt med ledljus för att man ska kunna undvika att drulla över kaminen, men att läsa i bastun är nog inte att tänka på utan specialarrangemang. Kanske en reflektor?
(Dessutom vet alla att belysning i bastun ordnas av den rödglödgade kaminen )
Ett sätt att komma runt belysningsproblematiken är att hänga en stormlykta på en krok utanför fönstret. Ger tillräckligt med ledljus för att man ska kunna undvika att drulla över kaminen, men att läsa i bastun är nog inte att tänka på utan specialarrangemang. Kanske en reflektor?
(Dessutom vet alla att belysning i bastun ordnas av den rödglödgade kaminen )
Att det inte är smart att ha lätt antändliga vätskor i ett varmt utrymme det förstår jag det var därför jag vill ha Internets samlade vishet och förslag ;-) Det behöver ju inte vara något som brinner tar också emot förslag på batteri drivna lampor om det skulle fungera. Annars är ju alternativ att hänga lampan utanför, som ni redan föreslaget.
Där sade axell något väldigt smart! Jag kom precis på att min morbror har fixat elbelysning i sin stuga med hjälp av en permanentmonterad solcell. Solcellen laddar ett batteri och batteriet ger el till bland annat takbelysningen. Jag googlade lite på finska på solceller och bastu och hamnade bland annat på en sida (jätteful layout) där en bastuägare hade använt LED:ar och solcell för att belysa torrdasset och bastun:
http://www.spelektroniikka.fi/ledspeksit.htm
Det enklaste är nog att surfa på sidor (svenska) som säljer solceller för stugägare och sedan kolla vilka LED:ar som funkar i en bastu som går på 12 V.
EDIT: Vilket syftningsfel jag fick in, det är såklart LED:arna som skall gå på 12V och inte bastun...
/ama
http://www.spelektroniikka.fi/ledspeksit.htm
Det enklaste är nog att surfa på sidor (svenska) som säljer solceller för stugägare och sedan kolla vilka LED:ar som funkar i en bastu som går på 12 V.
EDIT: Vilket syftningsfel jag fick in, det är såklart LED:arna som skall gå på 12V och inte bastun...
/ama
Ett annat tips om än inte så miljövänligt är att inköpa ett bensindrivet elaggregat för att kunna få lite belysning i bastustugan. Det finns små aggregat för runda slängar en tusenlapp och uppåt. Sedan får man stå ut med att det för en del oväsen förstås.
Med vänlig hälsning/Tigersågen
Med vänlig hälsning/Tigersågen
Ett varningens finger måste höjas när det gäller stearinljus i basturum. Ljusen blir mjuka av värmen i bastun och kan lätt vika sig , med (i värsta fall) en rejäl brasa som följd. Vanliga värmeljus utgör också en risk, då den smälta ljusmassan kan bli överhettad och "explodera". Jag rekomenderar i stället 12V-altermativet, som jag av egen erfarenhet vet fungerar utmärkt.