2 890 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Luft-luft split med VVB och bidrag för energieffektivisering
Sida 1 av 2
Hej alla kloka tänkare
Nu har jag jagat igenom forumet efter information om split-system för luft/luft-värmepumpar med inomhusdelar och VVB.
Jag har i dagsläget en pump från 2014 som troligtvis inte klarar en säsong till och den leverar inte vad jag önskar eftersom huset i princip är en lång korridor med rum längsmed bägge sidorna. DEssutom låter den som en lastbil har parkerat i vardagsrummet och porslinet skakar...
Förutsättningarna finns för att jag ska kunna söka bidrag enligt nya förodningen om energieffektivisering av småhus
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/
Detta kräver dock att jag löser varmvattenproduktionen med något annat än direktverkande el.
Min tanke är en luft/luftpump med split-funktion på två inomhusenheter och en VVB kopplad på samma utomhusenhet. Jag har dock bara hittat en leverantör av denna lösning.
https://shop.sverigepumpen.se/varmvattenberedare/sverigepumpen-bereda-270-multi-2/
Är det någon som har tankar, synpunkter åsikter kring denna lösning?
Nu har jag jagat igenom forumet efter information om split-system för luft/luft-värmepumpar med inomhusdelar och VVB.
Jag har i dagsläget en pump från 2014 som troligtvis inte klarar en säsong till och den leverar inte vad jag önskar eftersom huset i princip är en lång korridor med rum längsmed bägge sidorna. DEssutom låter den som en lastbil har parkerat i vardagsrummet och porslinet skakar...
Förutsättningarna finns för att jag ska kunna söka bidrag enligt nya förodningen om energieffektivisering av småhus
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/
Detta kräver dock att jag löser varmvattenproduktionen med något annat än direktverkande el.
Min tanke är en luft/luftpump med split-funktion på två inomhusenheter och en VVB kopplad på samma utomhusenhet. Jag har dock bara hittat en leverantör av denna lösning.
https://shop.sverigepumpen.se/varmvattenberedare/sverigepumpen-bereda-270-multi-2/
Är det någon som har tankar, synpunkter åsikter kring denna lösning?
Men Florrys länk till sverigepumpen verkar vara en utedel och en innedel som är varmvattenberedare. Alltså ingen varmluftfläkt. Konstigt, de verkar inte ha någon teknik beskrivning eller tekniska data för utedelen eller innedelen.
Redigerat:
mm jo, hoppas bara det fungerar för det är nog inte småpengar. Tyvärr är återkopplingen på begärd offert obefintlig så jag kan inte säga mer om pris änJ Josth skrev:
A Argastesnickaren skrev:
Blev nog lite galet där, den här länken fungerar bättre och där finns produktdatablad med specifikationerA Arnodt skrev:
https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda-multi/
Intressant att se närmare specifikationer. Jag tycker nog att värmeeffekten på utedelen/värmepumpen är för låg med tanke på att det är dubbla innerdelar plus en stor varmvattenberedare. Borde varit en kraftigare modell. El-patronen i den stora beredaren är också klen, borde vara 3 kW hade jag ansett lagom.
Värmepumpens värmekapacitet är ju inte usel men en bit ifrån de bästa på marknaden.
Värmeeffekt på 3,5 kW vid -15 grader räcker inte till normalvillan, de bästa ligger på över 5 kW.
Intressant med pris ändå.
Tänk på att din befintliga luftvärmepump måste vara äldre än 10 år enligt reglerna för stöd.
Värmeeffekt på 3,5 kW vid -15 grader räcker inte till normalvillan, de bästa ligger på över 5 kW.
Intressant med pris ändå.
Tänk på att din befintliga luftvärmepump måste vara äldre än 10 år enligt reglerna för stöd.
Medlem
· stockholm
· 2 195 inlägg
Känns alldeles för klen för att klara både uppvärmning och tappvarmvatten.
står att det tar 3 timmar att värma Vattentanken men inte vid vilken utetemperatur och är det baserat på plusgrader ute så lär det
ta tid när det är kallt ute och då produceras inte så mycket misstänker jag !
kanske finns extra doppvärmare att stoppa i tanken men om det blir vettigt köp vet jag ej.
står att det tar 3 timmar att värma Vattentanken men inte vid vilken utetemperatur och är det baserat på plusgrader ute så lär det
ta tid när det är kallt ute och då produceras inte så mycket misstänker jag !
kanske finns extra doppvärmare att stoppa i tanken men om det blir vettigt köp vet jag ej.
Mitsubishi har ju en multi-split som ger 7 kW vid -15 °C så det går ju att ta fram kraftigare modeller. Bland dyrare företags-/kontorsmodeller finns det säkert också en hel del att välja på som skulle ha kommit till sin rätt.
Medlem
· stockholm
· 2 195 inlägg
Mitsubishi Electric har inte i dagsläget någon variant med luft/luft innerdelar och uppvärmning av tappvarmvatten.
Även den som ger 7kW vid tex -15 ute skulle få det jobbigt om den kunde värma även tappvarmvatten utan en rejäl elpatron.
Även den som ger 7kW vid tex -15 ute skulle få det jobbigt om den kunde värma även tappvarmvatten utan en rejäl elpatron.
Florry,
inressant ändå med detta med en utedel som driver både en innedel som ger varmluft och en innedel varmvattenberedare. Det är alltså gas och kondensat i rörledningarna mellan utedel och innedelarna. Här var det på tok för klen elpatron i varmvattenberedaren, anges bara vara 1,6 kW.
inressant ändå med detta med en utedel som driver både en innedel som ger varmluft och en innedel varmvattenberedare. Det är alltså gas och kondensat i rörledningarna mellan utedel och innedelarna. Här var det på tok för klen elpatron i varmvattenberedaren, anges bara vara 1,6 kW.
Medlem
· stockholm
· 2 195 inlägg
Intressant variant om det är vettiga effekter och att priset blir vettigt .
Vill minnas att det var ett ganska högt pris till vad man får
Vill minnas att det var ett ganska högt pris till vad man får
Hej,
Jag kapar lite i tråden lite, hoppas det är ok. Jag har en Sverigepumpen bereda 270. Fick dock inte med någon användarmanual. Någon som vet vilka inställningar man ska göra om man bara vill att pumpen ska värma vatten på natten?
Jag kapar lite i tråden lite, hoppas det är ok. Jag har en Sverigepumpen bereda 270. Fick dock inte med någon användarmanual. Någon som vet vilka inställningar man ska göra om man bara vill att pumpen ska värma vatten på natten?
Komtakta dom här och serienummer klart, kan behövas kundtjanst@sverigepumpen.seRasmus504 skrev: