Hej!
Jag har ett problem med min frys (Electrolux euf29403x)
Sambon uppmärksammade häromdagen att glass och samt kyckling hade smält och blivit dålig i den nedre delen utav frysskåpet.
Dock hade allt älgkött som var på den övre delen av frysskåpet klarat sig.
Vi tömde allt och har kollat bakom frysen för att se om vi hittar något uppenbart fel utan framgång.
Tycker även att det låter som att frysskåpet jobbar som det ska, inga missljud.
Vi har nu haft det inkopplat några dagar och när jag tar min ir-termometer så visar den -18 på övre plan och -11 på det nedersta.
Ska det verkligen skilja så mycket? Vågar man lägga in grejer i det igen?
Frysen är inställd på -20.
Jag har ett problem med min frys (Electrolux euf29403x)
Sambon uppmärksammade häromdagen att glass och samt kyckling hade smält och blivit dålig i den nedre delen utav frysskåpet.
Dock hade allt älgkött som var på den övre delen av frysskåpet klarat sig.
Vi tömde allt och har kollat bakom frysen för att se om vi hittar något uppenbart fel utan framgång.
Tycker även att det låter som att frysskåpet jobbar som det ska, inga missljud.
Vi har nu haft det inkopplat några dagar och när jag tar min ir-termometer så visar den -18 på övre plan och -11 på det nedersta.
Ska det verkligen skilja så mycket? Vågar man lägga in grejer i det igen?
Frysen är inställd på -20.
Så där brukar det bli i vår frys, dock annan Electrolux med när fläkten längst upp börjar frysa fast i isen som bildas. En avfrostning löser det problemet. Kan bli ganska varmt längst ner innan det larmar. Osmart att tempgivaren sitter längst upp, gissar jag.
Det ska vara en frostfri, men måste kanske frosta av ändå? Är det bara låta det stå öppet några dagar?J Jocke Best skrev:
Jag hade tekniker ute första gången, men det var värdelöst. Han bytte fläkten, kommer inte ihåg om den brunnit då. Enligt teknikern så kommer ibland avfrostningen i otakt, men det kanske var en luring.Joakim Norberg skrev:
Enklast (på min modell) är att lossa överdelen i skåpet med ett par skruvar och dra ut hela sektionen med fläkt och värmeväxlare eller vad den heter (gallret i aluminium), så tinar det snabbt. Det är som en skål runt fläkten och den blir som en isklump där fläktbladen tar i. Tyvärr märks det inte förrän det är för sent.
om du fått is i i "skålen" så har en avfrostning misslyckats för länge sedan. ingen mening med att byta fläkt för det.J Jocke Best skrev:Jag hade tekniker ute första gången, men det var värdelöst. Han bytte fläkten, kommer inte ihåg om den brunnit då. Enligt teknikern så kommer ibland avfrostningen i otakt, men det kanske var en luring.
Enklast (på min modell) är att lossa överdelen i skåpet med ett par skruvar och dra ut hela sektionen med fläkt och värmeväxlare eller vad den heter (gallret i aluminium), så tinar det snabbt. Det är som en skål runt fläkten och den blir som en isklump där fläktbladen tar i. Tyvärr märks det inte förrän det är för sent.
annars så trögar fläktens glidlager och den stannar eller rättare sagt orkar inte starta
Hur lång tid kan det ta att frosta av den?J Jocke Best skrev:Jag hade tekniker ute första gången, men det var värdelöst. Han bytte fläkten, kommer inte ihåg om den brunnit då. Enligt teknikern så kommer ibland avfrostningen i otakt, men det kanske var en luring.
Men ska man göra som ovanstående beskrivit att man har den öppen några dagar så det får frosta av?electroluxaren skrev:
du kan absolut prova med att stänga av den med säkring eller sladd och ha dörren öppen i 48h för att se om du får ut en massa smält is annars är det fläkten som går trögtJoakim Norberg skrev:
Okej, tack.electroluxaren skrev:
Hur gör man om fläkten är det som går trögt?
Ber man någon byta ut den eller gör man det själv?
Liknande trådar
-
Hur gräva ur sand från delvis utgrävt källarutrymme?
Grund & Markarbeten -
Värme-/kylväxla källare/övre plan med ”golvvärme/golvkyla”
Värme allmänt -
hur skall jag få tag på reservdelar till min tappsläde
Möbelsnickeri -
Glas parti uterum går knappt att öppna en del tar i övre brädan
Fönster & Dörrar -
Övre del av ack tank blir varm, mitten o nedre kall
Ved, Pellets, Flis