tommib tommib skrev:
Beklagar...
Men du kanske gör det professionellt?
Nej då, men med ett bra verktyg och bra kontakter så går det som en dans.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nu behöver jag kontakta om sladden till ladan IGEN efter att byggarna dragit i den.
 
Jo intressant tråd!

Lyssnade på min fiberleverantör som rekommenderade att placera mediaomvandlaren i källaren om möjligt.
De hade haft ett antal fall med ägare som skulle tapetsera om och avbrutna fiber.

Hursomhelst så blev det så här och köpte billigaste badrumsskåpet hos Ikea och satte då inte dit baksidan.

Här ser man då nya gatewayen UXG-Lite ihop med en USG-switch och sedan drog jag upp fyra nätverkskablar.
(blev inte kompis med att kontaktera)
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/uxg-lite
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/usw-lite-8-poe

Sen för att nörden ska få sitt så kör jag även Observium på en RPi.
https://www.observium.org/

Som AP på nedervåningen har jag sparat min Asus AC68U som körs i AP-läge (merlins firmware), på övervåningen en UAP-AC-Lite.

Nästan tråkigt för aldrig några klagomål och det bara tuffar på.
 
  • Skåp med nätverksutrustning, router, modem, kablar, ovårdad, i vindsrum med synliga takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en nätverkshanteringsskärm som visar trafikidentifiering, aktiva klienter och internetaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Observium, ett nätverksövervakningssystem, som visar grafer för trafik, processor och minnesanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
moonsire och 4 till
  • Laddar…
F
Ville sätta fibern i garaget då jag hade ett perfekt ställe med eluttag och allt men det fick jag inte göra för Telia. Så fick bli i rummet bredvid som ändå är mitt kontor. Funderat på att bygga någon liten låda runt.Kabeln som går längs listen var tidigare till elradiator. Ska se med elektriker om att sätta ett 2 eller 4 vägs uttag där istället. Och fan vad jag önskar att Edgerouter X och dess nätdel var vit istället. 😂

Elnätverksadapter och router anslutna till eluttag, nätverkskablar kopplade, väggmonterade enheter, teknisk infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte dubbelt uttag på väggen som sen går i flexslang till garaget och upp på vind. Körde dubbelt ifall man vill köra IP TV eller nåt i framtiden. Var svårt att få i 2 kablar i 20mm slang men det gick:

Kabelkanal längs en vägg, dolda områden bakom hyllor, mörkt utrymme, känsla av rörighet och försummelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vinden satte jag patchpanel. Behöver inte fler just nu men vill man ha fler får man smacka dit en switch:
Elektrisk utrustning på betonggolv, kablar genom korrugerade plaströr, löv, säkringsklammer i plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen går det ner via gamla antennrör till TVn där en switch och Ubiquity AP sitter tillsammans vid TVn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
F
tommib tommib skrev:
Plintar någon fortfarande manuellt med kroneverktyg?

Jag kör Schneiders toolless uttag (LexCom/Actassi). De är suveräna. Dyra men suveräna. Går betydligt snabbare att montera än att pressa modularkontakter. Även Kjelles toolless uttag är bra.
Klart man kör manuellt. Antalet uttag jag plintat under min livstid kan jag räkna på 2 händer...
 
D DoubleZed skrev:
Jag gillar spagetti med lite fiber
Vart är fibern menar du?
 
tommib
Sitter väl en patchfiber uppe till höger i Edgeroutern, i nedre SFP-uttaget.

Undrar om det inte är någon i den silvriga burken till vänster också, den med flera SFP-uttag.
 
tommib tommib skrev:
Sitter väl en patchfiber uppe till höger i Edgeroutern, i nedre SFP-uttaget.

Undrar om det inte är någon i den silvriga burken till vänster också, den med flera SFP-uttag.
Jag ser bara dacar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
En bit på väg
Ska skriva ut fäste till Verisure enheten och fästen till Poe injektorerna.
Sen tänkte jag prova få alla kablar bakom skivan

Hylla med nätverksutrustning, kabelröra på golvet, beige matta, vägguttag och strömfördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
paralun och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Plintar någon fortfarande manuellt med kroneverktyg?

Jag kör Schneiders toolless uttag (LexCom/Actassi). De är suveräna. Dyra men suveräna. Går betydligt snabbare att montera än att pressa modularkontakter. Även Kjelles toolless uttag är bra.
Jag provade några billiga verktygsfria.

Men generellt, jag krimpade nätverkskabel på slutet av 90-talet och kan på något sätt inte komma ihåg att det var svårt eller pilligt. Men med åldern ändras synen och kanske också finmotoriken? För nu tycker jag det är rätt pilligt med alla små kablar. De verktygsfria har jag för mig man ska reda ut alla kablar och sen fälla ihop.

Krimpar man kan man stoppa in allt, kolla i bra ljus och med förstoringsglas och sen utan att rubba nåt krimpa. Går nåt inte bra klipper man bara kabeln och börjar om. Jag vill inte kasta ett verktygsfritt uttag pga kostnadsskäl.
 
MultiMan
nino nino skrev:
Skulle haft en list med clips för cat kabel, alltså en lång för massor med kabel

Typ sån här
[bild]

Kanske finns om man vet vad det heter
K Kane skrev:
En liknande skulle jag behöva för TV-kablar. Du har inte hittat någon än?
IKEA säljer kabelhållare billigt, men om det passar exakt till koax eller nätverk vet jag inte:

https://www.ikea.com/se/sv/p/kalkstuff-kabelhallare-set-om-3-moerkgra-30555705/
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Datacenter-rack med switchar, patchpaneler, UPS, och nätverkslagringsenhet. Kablar är delvis organiserade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle egentligen behöva lite snyggare cable management, men får duga för nu.

Tycker dock att USW Pro 24 PoE switchen hade varit bättre ifall portarna var på en rad längs med hela bredden istället för på ena sidan. Gissar att det är enklare för dem att återanvända komponenter mellan 24 och 48 portars med denna design.
Skulle dock underlätta kabeldragningen då alla fullbredds patchpaneler skulle matcha bättre då.
 
  • Gilla
KalleT och 4 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
[bild]
Skulle egentligen behöva lite snyggare cable management, men får duga för nu.

Tycker dock att USW Pro 24 PoE switchen hade varit bättre ifall portarna var på en rad längs med hela bredden istället för på ena sidan. Gissar att det är enklare för dem att återanvända komponenter mellan 24 och 48 portars med denna design.
Skulle dock underlätta kabeldragningen då alla fullbredds patchpaneler skulle matcha bättre då.
Kör du singlemode i multimode uttag?
Är det SFP+ DACar mellan switchar (vita)?
 
Walle85
X xLnT skrev:
Kör du singlemode i multimode uttag?
Är det SFP+ DACar mellan switchar (vita)?
Det är SFP+ mellan switchar och UDM Pro, mer specifikt dessa, https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/unifi-sfp-dac-patch-cable

Den singlemode du ser försvinner in i patchpanelens multimode är bara en adapter för att kunna skicka vidare till fiberboxen i garaget. Är min fiber patchpanel, fanns inga singlemode adaptrar som passade. Den som sitter i UDM Pro är en specialbeställd för inkommande fiber direkt till UDM Pro för att slippa mediaomvandlaren.
Hand med nätverkskablar, serverrum, fiber- och Ethernetkontakter, teknisk utrustning, rörig kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverksutrustning med Ethernet-kablar anslutna till switch-portar, numrerade, reset-knapp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även dragit en fiber multimode till min lilla 150W PoE switch på vinden. Den ska kopplas in i den lediga SFP modulen man kan se om man tittar lite mer noggrant på den nedre switchen. Sen ska även en fiber dras till garaget.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Det är SFP+ mellan switchar och UDM Pro, mer specifikt dessa, [länk]

Den singlemode du ser försvinner in i patchpanelens multimode är bara en adapter för att kunna skicka vidare till fiberboxen i garaget. Är min fiber patchpanel, fanns inga singlemode adaptrar som passade. Den som sitter i UDM Pro är en specialbeställd för inkommande fiber direkt till UDM Pro för att slippa mediaomvandlaren.
[bild][bild]
Har även dragit en fiber multimode till min lilla 150W PoE switch på vinden. Den ska kopplas in i den lediga SFP modulen man kan se om man tittar lite mer noggrant på den nedre switchen. Sen ska även en fiber dras till garaget.
Ok, så du har bara ett mm skarvstycke och sm fiber i båda sidor, det är ju ok.
Edit: ser ju ut att vara ett blått skarvstycke som du anslutit fibern i, så det är ju rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.