7 461 läst · 18 svar
7k läst
18 svar
Hur nära grannens boningshus får jag bygga min friggebod, om jag har medgivande?
Sida 1 av 2
Så, jag vet att det normalt är 4,5 meter från tomtgräns som gäller om man inte har medgivande från grannen.
Men nu har jag ett medgivande enligt följande;
"Avstånd vägg till vägg ska vara minst 1 meter".
I praktiken kommer då taket, inklusive hängränna, att vara närmre grannhuset än 1 meter.
Nu är min fråga; måste man enligt lag hålla ett visst avstånd även om jag har grannens medgivande, och i så fall vilket?
Tack för er input!
Men nu har jag ett medgivande enligt följande;
"Avstånd vägg till vägg ska vara minst 1 meter".
I praktiken kommer då taket, inklusive hängränna, att vara närmre grannhuset än 1 meter.
Nu är min fråga; måste man enligt lag hålla ett visst avstånd även om jag har grannens medgivande, och i så fall vilket?
Tack för er input!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 425 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 425 inlägg
Nejoskar8889 skrev:
Det är ju mer för din egen skull så att du och framtida ägare kan underhålla väggen, taket och hängrännan utan att gå på grannens tomt. Sen är det en brandskyddsfråga så man kan behöva bättre brandskydd om det är nära.
Se BBR/Boverket: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
Vad jag förstår krävs inget särskilt av friggebodar, dvs de kan placeras närmare/vid tomtgräns. Tänk dock på att de ska vara i "omedelbar närhet till huvudbyggnad", vad det nu betyder.
Vad jag förstår krävs inget särskilt av friggebodar, dvs de kan placeras närmare/vid tomtgräns. Tänk dock på att de ska vara i "omedelbar närhet till huvudbyggnad", vad det nu betyder.
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Ja det finns rätt stora "avhandlingar" om det.oskar8889 skrev:
Men ofta räcker det med att du har dubbelgips i den vägg som är mot grannhuset, och inga fönster eller andra öppningar. Det finns visserligen godkända fönster men de är dyra.
För en friggebod tror jag egentligen inte att det finns formella krav på brandskydd. Men det är väl vettigt att försöka uppfylla brandsäkerheten ändå.
När det gäller grannemedgivandet, så bör du nog se till att du har det lite tydligare än du skriver här ovan. Du bör ha en ritning av huset, åtminstonde en skiss där fasadlängd framgår och takhöjden. Med grannens medgivande skriftligt Och en situationsplan där man ser var byggnaden skall stå. Både avstånd till tomtgränsen, och placeringen utefter gränsen. annars finns en risk att någon (grannen, senare ägare, framtida arvingar...) kan hävda att det var inte sååå man trodde det skulle se ut.
Redigerat:
Vi talar i mitt fall om en mindre villatomt. "Omedelbar närhet" tolkas så vitt jag förstår det som att du har det på den del av tomten som kan anses utgöra trädgård. Avstånd varierar, men under 30 meter är generellt ok!
Nej, det kommer vara ca 80 cm emellan.A ArneTW skrev:
jag bor i Skåne så snöras är knappt en faktor, takten är också endast 10 kvm.
Har inte tänkt på regnskvätt, men samtidigt så känns det orimligt att grannen i efterhand ska kunna ställa några krav. De har ju godkänt placeringen.
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
I princip kan du bygga den på tomtgränsen om grannen går med på det. Dock kan det bli problem i framtiden om du vill måla väggen som står i tomtgränsen. EN lösning är att ordna ett avtalsservitut i sambande med bygget som ger rätt att underhålla från granntomten.
Bästa svaret
Låter ju lite då som att grannen kräver tillgång till 1 meter av din mark för att kunna underhålla sin egen fasad än att grannen vill ha din friggebod en meter in för lite generella avstånd men det är väl en annan frågeställning....
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
En friggebod, det vill säga en komplementbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter som placeras i anslutning till ett småhus, behöver inte uppfylla reglerna som finns i BBR 5:61. Däremot gäller fortfarande övriga regler i BBR. En friggebod kräver varken bygglov eller anmälan. Däremot krävs tillstånd av grannen om friggeboden ska placeras närmre tomtgräns än 4,5 meter
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/
En friggebod, det vill säga en komplementbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter som placeras i anslutning till ett småhus, behöver inte uppfylla reglerna som finns i BBR 5:61. Däremot gäller fortfarande övriga regler i BBR. En friggebod kräver varken bygglov eller anmälan. Däremot krävs tillstånd av grannen om friggeboden ska placeras närmre tomtgräns än 4,5 meter
Gott. Där har vi det definitiva svaret antar jag. Då ska jag bara dubbelkolla kartorna så grannen inte äger en bit mark runtom huset, men det verkar inte som det.M myrstack skrev:Låter ju lite då som att grannen kräver tillgång till 1 meter av din mark för att kunna underhålla sin egen fasad än att grannen vill ha din friggebod en meter in för lite generella avstånd men det är väl en annan frågeställning....
[länk]
Spaden i jorden, tack för hjälpen!