C
X xLnT skrev:
Om man har bly ja, har man lithium så är det full ladd från start till mål.
Nä, det stämmer inte. Alla batterier har samma begränsning - ju högre laddningsgrad desto långsammare accepterar batteriet laddning. Alla batterier har en laddningskurva där maximal laddningsström är den begränsande faktorn upp till ca. 80% av full kapacitet (bulkfasen), och därutöver är det maximal laddningsspänning som begränsar (absorptionsfasen).

En typisk laddningskurva för ett Li-ion-batteri:
Graf över batteriladdning uppdelad i fyra stadier: konstant ström, mättnad, färdig, och underhållsladdning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D DE73 skrev:
Hur tömmer man vattnet?
Det är det du bör ha koll på. Att tömma det helt kan ju vara svårt. Men bara att stänga inkommande vatten och tappa ur det som rinner ur självt i både tappvatten och värmesystem gör stor nytta och är väldigt lätt. Ändå gissar jag att få skulle göra det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, det stämmer inte. Alla batterier har samma begränsning - ju högre laddningsgrad desto långsammare accepterar batteriet laddning. Alla batterier har en laddningskurva där maximal laddningsström är den begränsande faktorn upp till ca. 80% av full kapacitet (bulkfasen), och därutöver är det maximal laddningsspänning som begränsar (absorptionsfasen).

En typisk laddningskurva för ett Li-ion-batteri:
[bild]
Graf som visar batterispänning och laddningsström i förhållande till laddningsstatus i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det finns en anledning till att alla som skryter om snabb laddning mäter till 80%.
Den grafen var inte så snabb laddning, då då kan man köra förbi 80% en bit.
 
Jag laddar mitt batteri konstant med samma ström till 98% 3,45vpc. Sen håller den den spänningen konstant.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jäkligt intressant att läsa erfarenheterna från Bosnien. Stämmer rätt bra med vad jag brukar komma fram till när det diskuteras. När det gått ett tag är det beväpning som gäller, och var och en för sig.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är det du bör ha koll på. Att tömma det helt kan ju vara svårt. Men bara att stänga inkommande vatten och tappa ur det som rinner ur självt i både tappvatten och värmesystem gör stor nytta och är väldigt lätt. Ändå gissar jag att få skulle göra det.
Så långt har jag koll och skulle ha gjord. Det kanske är tillräckligt för att det inte ska frysa.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Det finns en anledning till att alla som skryter om snabb laddning mäter till 80%.
Den grafen var inte så snabb laddning, då då kan man köra förbi 80% en bit.
Det som är lurigt med den grafen är också att den har "State of Charge" som X-axel, och inte tid.
Gör man en bildsökning på grafen visar den tydligen ett exempel på laddning av ett LiFePo4-batteri med solpaneler i en satellitapplikation, så ett utmärkt exempel på hur batterier fungerar mycket bättre med solpaneler som levererar mindre strömmar under en jämförelsevis lång tid.
 
C
X xLnT skrev:
Jag laddar mitt batteri konstant med samma ström till 98% 3,45vpc. Sen håller den den spänningen konstant.
Bortsett från 98% låter det rimligt. Antar att du menar att när laddningsspänningen når 3,45 V per cell så är SoC 98%? Hur kommer du till den slutsatsen? Vad är det för batteri?
 
C cpalm skrev:
Bortsett från 98% låter det rimligt. Antar att du menar att när laddningsspänningen når 3,45 V per cell så är SoC 98%? Hur kommer du till den slutsatsen? Vad är det för batteri?
Jag menar att SoC är 98% när den når 3,45vpc ja. Så min laddspänning är 55,2V och fram till dit laddar jag med konstant ström.
Sen håller den den spänningen tills jag vill ladda ur.
Det är flertalet parallella batterier med 16s och BMSer. Och det är BMSen som säger SoC.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Läs inlägget i #91 verkligheten ifrån krig har vi svårt att förstå i vår naivitet…
Stort tack för tipset om den länken. Inte läst allt än men kommer definitivt göra det och leta upp boken!

Fruktansvärd läsning men oerhört intressant ändå.

Är det denna typ av scenario du ser framför dig så förstår jag dina inlägg bättre.

Jag tror att ryssen är en betydligt större risk än inbördeskrig. Jag drar därför också slutsatser (de flesta är inte mina egna utan jag är en flitig läsare av cornucopia) om hur jag tror att en invasion skulle se ut utifrån hur det gått i Ukraina.
Att en stad skulle vara omringad och belägrad i ett år ser jag som ytterst osannolikt. Människoliv har inget värde för ryssen så de kommer bomba tills allt är ruiner. Men fronten kommer inte vara överallt, det kommer sannolikt finnas en del av Sverige med någon form av normal vardag men där kryssningsmisiler och drönare kommer vara dagliga hot.

Skulle vilja tipsa om den här artikeln där det beskrivs om en proppen som hade sin datja de skulle fly till men det sket sig pga att ryssen invaderade Kiev....

Min slutsats är att du och jag preppar för olika typer av worst case, sannolikt beroende på var och hur vi bor.
 
R
K Klass0n skrev:
Stort tack för tipset om den länken. Inte läst allt än men kommer definitivt göra det och leta upp boken!

Fruktansvärd läsning men oerhört intressant ändå.

Är det denna typ av scenario du ser framför dig så förstår jag dina inlägg bättre.

Jag tror att ryssen är en betydligt större risk än inbördeskrig. Jag drar därför också slutsatser (de flesta är inte mina egna utan jag är en flitig läsare av cornucopia) om hur jag tror att en invasion skulle se ut utifrån hur det gått i Ukraina.
Att en stad skulle vara omringad och belägrad i ett år ser jag som ytterst osannolikt. Människoliv har inget värde för ryssen så de kommer bomba tills allt är ruiner. Men fronten kommer inte vara överallt, det kommer sannolikt finnas en del av Sverige med någon form av normal vardag men där kryssningsmisiler och drönare kommer vara dagliga hot.

Skulle vilja tipsa om den här artikeln där det beskrivs om en proppen som hade sin datja de skulle fly till men det sket sig pga att ryssen invaderade Kiev....

Min slutsats är att du och jag preppar för olika typer av worst case, sannolikt beroende på var och hur vi bor.
Jag tror inte att allt blir som det var där nere, förhoppningsvis inget krig alls…
men vi i Sverige har egentligen ingen större erfarenhet av krigssituationer, när jag har suttit o druckit öl med Bosnier så är det otroligt mycke grymheter som man har fått höra om deras levene. Samt under vilka grymt minimala förutsättningar dom var tvungna och leva när det gäller mat och livets nödvändigheter…
Hoppas verkligen inte att vi hamnar där…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det som är lurigt med den grafen är också att den har "State of Charge" som X-axel, och inte tid.
Gör man en bildsökning på grafen visar den tydligen ett exempel på laddning av ett LiFePo4-batteri med solpaneler i en satellitapplikation, så ett utmärkt exempel på hur batterier fungerar mycket bättre med solpaneler som levererar mindre strömmar under en jämförelsevis lång tid.
Mindre ström spelar väl ingen roll i frågan? Batteritypen (LiFePO4) laddar konstant ström tills uppnådd spänningsgräns.
Här har jag toppladdat en cell precis. Fungerar precis på samma sätt om jag hade laddat med 300A.

Programvara för batteritest visar spänningskurva och urladdningsdata. Grafen illustrerar batterikapacitet över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag har valt solceller med ö-drift tillsammans med batteri. Dieselverk för längre avbrott med 1kbm blankdiesel.
Egen brunn och avlopp.
Medvetet val att försöka vara så oberoende som möjligt.
Håller diesel att lagra över tid? Vilket verk har du?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Håller diesel att lagra över tid? Vilket verk har du?
Ja, Mk1 har bra lagringstid. Jag har ett Atlas Copco QES20 (20KVA).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.