Hej!
Planterade thujabuskar (rotklump) i oktober månad förra året.
När jag läser på nätet rekommenderas det att man ska täcka över plantorna i början på januari för att ”undkomma den starka vårsolen”. Jag bor i Mellansverige och för närvarande är det minusgrader med upp emot en halvmeter snö.
Jag har läst i tråden och uppfattar att det inte är solens strålar i sig som är det som sätter igång på plantorna utan snarare temperaturen?
Tror ni det är lugnt att vänta tills snön smält innan plantorna täcks?
Städsegröna och vintergröna växter kan drabbas av tjältorka på vårvintern, speciellt de första åren när de är nyplanterade.
När marken ff är frusen och solen börjar visa sig i ett fruset landskap och värmer upp barren på dina tujabuskar vaknar de till liv och värmen gör att de vill suga upp vatten ur marken. Men inget vatten kommer ur frusen mark och barren dör av s.k. tjältorka.
ZZeke123 skrev:
Jag har läst i tråden och uppfattar att det inte är solens strålar i sig som är det som sätter igång på plantorna utan snarare temperaturen?
Solens strålar år det som påverkar temperaturen, februari är väl den månad när solen kan värma på rejält och då bör plantorna täckas och skyddet tas inte bort förrän marken har tinat.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.