Men det ska ju vara den som är helt i metall, morsan fick den ca 1965 tror jag, och den är som ny fortfarande! Bra kvalitet på grejerna från den tiden helt klart.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi har också den orangea varianten. Här har den smeknamnet månlandaren.
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Dan1891 Dan1891 skrev:
Mouli Jansson!

Morsan har en som vi alltid kör till Janssons frestelse och potatisgratänger.
Så jäkla smidig!

[bild]
Vi har en. Används flitigt! Självklart helt i metall 👍
 
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men det ska ju vara den som är helt i metall, morsan fick den ca 1965 tror jag, och den är som ny fortfarande! Bra kvalitet på grejerna från den tiden helt klart.
Då har jag ett uppdrag - att söka på loppis och i andrahandsbutiker efter en Mouli Jansson från 1965. Att det är en bra årgång det vet jag (fyller 59 om några veckor).
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Kramla
En hand i handske håller en gammal Phoenix tändsticksask från Svenska Tobaksmonopolet. Vintage, samlarobjekt, slitet, historiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand i handske håller träbit med blå text, kanske gammal prisetikett, inomhusmiljö, oskärpa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Kramla
En person håller en burk med texten "INSTANT Premiär KAFFE" och "100% KAFFE", klädd i blå handskar, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Kramla Kramla skrev:
[bild]
[bild]
Fina bilder! Har flertal liknande askar, med påklistrad etikett om innehåll, från vad jag vet är min pappa men kanske även min farfar.
Som den släktforskare jag är så måste jag nog, när temperaturen i källaren är mer gästvänlig, gå och inventera dessa askar. En gång fann jag en, för mig ömtålig, behållare med kvicksilver - satt och vände på den ett antal gånger för att det är fascinerande att se men sen lämnade jag in den på återvinningscentralen.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Jag saknar en hederlig tv signal, funderar faktiskt på om det går att bygga in en digbox i chassit. Grymt bra radio, VHF/UHF not so much...)
Gammalmodig Luxor-radio med inbyggd blå skärmlampa och antenne på träbord. Vintage, retro, elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manganbangan och 6 till
  • Laddar…
Jisses, precis en sådan grävde jag fram häromveckan hos päronen och testade med ett gammalt Sega Mega Drive via antenn-kontakten. Den funkade fint!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
En del skyltar har inte varit giltiga sen jag var en liten pojke men enstaka exemplar finns fortfarande kvar i trafiken. Den här återfinns i en liten by i norra T-län.
Vinterväg med snö, trafikskyltar, träd, och fotspår. No entry och byvägsskyltar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hastighetsbegränsning upphör.
"Fri fart" i folkmun.

I teorin betydde det att man fick köra hur fort man ville men i praktiken innebar det att det inte gick att köra så väldigt fort då vägarna och fordonen inte tillät några jättehöga hastigheter särskilt ofta.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har saknat dig. Har du strejkat?
Behövde lite semester från sossekärringar och proletärer :)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
samordnarnoutlook.com och 12 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Behövde lite semester från sossekärringar och proletärer :)
Men nu är du tillbaka hemma hos familjen igen? Ja, och så är du tillbaka här på byggahus, icke att förglömma 😀
 
  • Haha
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Keiller Keiller skrev:
En del skyltar har inte varit giltiga sen jag var en liten pojke men enstaka exemplar finns fortfarande kvar i trafiken. Den här återfinns i en liten by i norra T-län.
[bild]

Hastighetsbegränsning upphör.
"Fri fart" i folkmun.

I teorin betydde det att man fick köra hur fort man ville men i praktiken innebar det att det inte gick att köra så väldigt fort då vägarna och fordonen inte tillät några jättehöga hastigheter särskilt ofta.
Sedär.
Det där var en sak jag inte alls visste (inte ens glömt bort).
Det blev en perfekt dag med denna avslutning, jag samlar nämligen på onödigt vetande.

https://www.transportarbetaren.se/hastighetsgranser-en-kort-historia/

Och här en bild på en sådan skylt som är lite fräschare.
https://frifart.blogspot.com/2006/06/trevlig-gammal-skylt.html
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Behövde lite semester från sossekärringar och proletärer :)
Du är välkommen tillbaka. Forumet blir lite gråare och blekare utan dig.
Det skulle i och för sig bli samma om de som går igång på det du skriver stack på semester, men de är så många att det knappast är någon risk. :D
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
En annan vägskylt från förr som jag har i min skorsten... Han som bodde här på 60-talet var skrotsamlare.

Närbild på en rostig, metallisk struktur med rör, kondensation, rost och industriella komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallklämma, rostande delar, spindelväv, industriell känsla, åldrad, mekanisk konstruktion, skarpa detaljer, förstärkningshörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå och gul skylt, gående person symbol, förmodligen trafikskylt för övergångsställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.