Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Fors kommer jag nog aldrig köpa :) men vem står bakom Byd ? Har aldrig hört talas om märket tidigare .
Tror att det är samma ägare som Volvo
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Model 3 som Yn baseras på har inte haft mer fel än snittet tror jag.
Möjligt, i så fall har jag haft tur med andra bilmärken. På de fyra fabriksnya bilar jag haft har en sak behövt lagas de tre första åren på en av dem. På totalt kanske 30.000 mil.

Lyssnar en del på Bilar med sladd där alla tre programledare kör Tesla, och att något strular för någon av dem känns som något som i alla fall sker på halvårsbasis. Nu är det kanske 5–6 bilar på familjebasis och alla är väl inte att betrakta som nya, men intrycket även från dessa Teslafantaster är att byggkvalitet är något man får ha visst överseende med som Teslaägare.

Anekdotisk kunskap alltihop, jag vet, men då motorpressen har en generell bias mot alla elbilar är det inte helt lätt att hitta så mycket bättre källor än maggropen.
 
Redigerat:
P PHPersson skrev:
Tror det är precis så men många verkar som sagt hata eller älska Tesla till den grad att man inte ens kan erkänns Teslas brister. Kan berätta en idiotsak med Tesla:
En person som precis köpt en Y fick problem med huvudatorn så skärmen och allt dog. Bokade tid via appen och körde till Tesla. Väl på plats skulle bilen ”checkas in” med en QR kod. Problemet var att gpsen sa att bilen inte var där (eftersom datorn var död) så det gick inte att checka in bilen…

Edit: Tesla har ingen personal på plats att prata med och ingen att ringa så det fanns ingen lösning.
Är det nu du tänker att jag ska erkänna att det inte går att lämna in en Tesla på verkstaden eller vad? Jag har bara lämnat nyckelkortet i front desken de gånger jag varit där och det var levande människor som tog emot det och inga GPS:er eller QR-koder inblandade.

Jag har aldrig förstått det här beteendet att berätta en dålig grej man "hört" även om den låter lite konstigt. Det är så stor risk att något är missuppfattat eller förvrängt, även om personen i fråga säkert hade en dålig upplevelse.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Möjligt, i så fall har jag haft tur med andra bilmärken. På de fyra fabriksnya bilar jag haft har en sak behövt lagas de tre första åren på en av dem. På totalt kanske 30.000 mil.

Lyssnar en del på elbilspodden där alla tre programledare kör Tesla, och att något strular för någon av dem känns som något som i alla fall sker på halvårsbasis. Nu är det kanske 5–6 bilar på familjebasis och alla är väl inte att betrakta som nya, men intrycket även från dessa Teslafantaster är att byggkvalitet är något man får ha visst överseende med som Teslaägare.

Anekdotisk kunskap alltihop, jag vet, men då motorpressen har en generell bias mot alla elbilar är det inte helt lätt att hitta så mycket bättre källor än maggropen.
Nej tyvärr är det så och av någon anledning är det få Teslaägare som säger något negativt.
 
W witten skrev:
Är det nu du tänker att jag ska erkänna att det inte går att lämna in en Tesla på verkstaden eller vad? Jag har bara lämnat nyckelkortet i front desken de gånger jag varit där och det var levande människor som tog emot det och inga GPS:er eller QR-koder inblandade.

Jag har aldrig förstått det här beteendet att berätta en dålig grej man "hört" även om den låter lite konstigt. Det är så stor risk att något är missuppfattat eller förvrängt, även om personen i fråga säkert hade en dålig upplevelse.
Nu är det egenupplevt eftersom jag var där, Tesla Göteborg (Hisingsbacka)
 
P PHPersson skrev:
Nu är det egenupplevt eftersom jag var där, Tesla Göteborg (Hisingsbacka)
Men det måste väl ändå varit någon i verkstaden som kunde hjälpa er? Eller fick ni bärga hem bilen igen?
 
W witten skrev:
Men det måste väl ändå varit någon i verkstaden som kunde hjälpa er? Eller fick ni bärga hem bilen igen?
Det var inte min bil men jag satt i väntrummet.
Det går inte att komma i kontakt med dem så efter ett tag så kom ”vi” på att han kunde få till försäljningshallen där de kunde få kontakt med verkstaden till slut. Men ändå lite parodi på när automatiseringen går för långt.
 
P PHPersson skrev:
Nej tyvärr är det så och av någon anledning är det få Teslaägare som säger något negativt.
Upplever det snarare tvärtom, många som lite raljerar över alla konstigheter men sen går man ändå och köper en ny Tesla. Likheterna med Apple är slående.

Att tänka helt out of the box och rita en bil från grunden utan att ha ett arv att bära på, det har nånstans skapat på många punkter banbrytande bilar, däremot blev väl kanske inte allt så lyckat. Det har väl tagit alla fall 10 år att lära sig bygga bilar med minst sagt svajig kvalitet från början.

Som tidigare nämnt var det för min del den spec man kunde leverera för ett attraktivt pris som kanske vägde tyngst. Man vänjer sig vid att helt sakna knappar och att inte ha någon skärm bakom ratten har jag verkligen lärt mig gilla.

Att rycka blinkersspaken är one step to far känner jag nu men kan inte garantera att jag skulle störa mig på det efter 2 månader…
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det var inte min bil men jag satt i väntrummet.
Det går inte att komma i kontakt med dem så efter ett tag så kom ”vi” på att han kunde få till försäljningshallen där de kunde få kontakt med verkstaden till slut. Men ändå lite parodi på när automatiseringen går för långt.
Det strulade lite vid inlämningen med andra ord men det löste sig efter att ni frågat om hjälp.

Men jag håller med om att automatiseringar som inte funkar är blodtryckshöjande. Jag går i vanliga kassan i affären även om det är kö och självskanningen är ledig.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det strulade lite vid inlämningen med andra ord men det löste sig efter att ni frågat om hjälp.

Men jag håller med om att automatiseringar som inte funkar är blodtryckshöjande. Jag går i vanliga kassan i affären även om det är kö och självskanningen är ledig.
Japp det löste sig så ingen deal braker men störande.

Edit: men han som ägde Yn hade inte haft den länge och var allt annat en nöjd just då :)
 
Redigerat:
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du gillar att ta till extremer du när du argumenterar. De flesta jag känner som kör Tesla är helt vanliga Svenssons, men med hyfsade löner. De åker varken privatjet eller har två Teslor och ett gigantiskt hus. De tycker dock ofta det känns bra att köra elbil för att det inte släpper ut växthusgaser.
Det kan ju bli svårt när man uppfinner en kategori som heter ”vanliga Svenssons med hyfsade löner”. Oklart vilka det är. Här är en lista med de vanligaste yrkena i Sverige. Jag gissar att det inte är i dessa kategorier du hittar Tesla-ägarna(men kan förstås ha fel). Själv är man grundskollärare med ett antal år i bältet. Kommer aldrig att ha möjlighet att äga en elbil(än mindre en Tesla). Möjligen kan man leasa en elbil men det känns ju lite onödigt spännande. Jag har inte varit till Thailand heller…… Statistik över olika yrken, antal anställda och könsfördelning i Sverige, med hemsida scb.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123
L lob skrev:
Det kan ju bli svårt när man uppfinner en kategori som heter ”vanliga Svenssons med hyfsade löner”. Oklart vilka det är. Här är en lista med de vanligaste yrkena i Sverige. Jag gissar att det inte är i dessa kategorier du hittar Tesla-ägarna(men kan förstås ha fel). Själv är man grundskollärare med ett antal år i bältet. Kommer aldrig att ha möjlighet att äga en elbil(än mindre en Tesla). Möjligen kan man leasa en elbil men det känns ju lite onödigt spännande. Jag har inte varit till Thailand heller……[bild]
Kan ödmjukt erkänna att jag kan vara lite Stockholmscentrerad här. Här i den kungliga huvudstaden är den vanligaste yrkestiteln systemutvecklare och av oklar anledning tjänar man mer pengar på att jobba med maskiner än människor… Var inte min mening att förminska någon, samtidigt som Tesla model Y är Sveriges mest sålda bil vad jag förstår, så lite ”Svensson” måste den ju ändå vara? 🤔

Jag har förövrigt inte heller varit i Thailand.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
L Liljeros skrev:
Upplever det snarare tvärtom, många som lite raljerar över alla konstigheter men sen går man ändå och köper en ny Tesla. Likheterna med Apple är slående.

Att tänka helt out of the box och rita en bil från grunden utan att ha ett arv att bära på, det har nånstans skapat på många punkter banbrytande bilar, däremot blev väl kanske inte allt så lyckat. Det har väl tagit alla fall 10 år att lära sig bygga bilar med minst sagt svajig kvalitet från början.

Som tidigare nämnt var det för min del den spec man kunde leverera för ett attraktivt pris som kanske vägde tyngst. Man vänjer sig vid att helt sakna knappar och att inte ha någon skärm bakom ratten har jag verkligen lärt mig gilla.

Att rycka blinkersspaken är one step to far känner jag nu men kan inte garantera att jag skulle störa mig på det efter 2 månader…
I den uppdaterade versionen av model 3 såg jag att ”växelspaken” är en slider på pekskärmen, det kände jag spontant att jag tyckte var att ta det lite långt, men har dock inte provkört den versionen själv.
 
L lob skrev:
Det kan ju bli svårt när man uppfinner en kategori som heter ”vanliga Svenssons med hyfsade löner”. Oklart vilka det är. Här är en lista med de vanligaste yrkena i Sverige. Jag gissar att det inte är i dessa kategorier du hittar Tesla-ägarna(men kan förstås ha fel). Själv är man grundskollärare med ett antal år i bältet. Kommer aldrig att ha möjlighet att äga en elbil(än mindre en Tesla). Möjligen kan man leasa en elbil men det känns ju lite onödigt spännande. Jag har inte varit till Thailand heller……[bild]
Minna grannar som har en tesla M3 är gymnasielärare och mjukvaruutvecklare . Två vanliga Svenssons. Andra grannar som är pensionär (en var barnmorska) har en Citron EC4 och vi kör också MB EQB ( mjukvaruutvecklare och förskolelärare). Har en granne som tittar på lease MG och de jobbar inom polisväsendet.

Så jag tycker det stämmer ganska bra med din lista.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Vi hade en Kia e-niro 2019 som vi sålde förra året för 270k. Saknar att ha elbil och kostnaden totalt per mil var knappt högre än för vår urgamla hyundai eftersol bränslekostnaden var i princip noll. Vi sa då att när en shysst begagnad tesla går att få för ungefär vad vi sålde niron för så slår vi till.

Ser nu att tesla model s från 2014-2016 med gratis snabbladdning som gått 13-25k mil går att få i norge för under 200 000kr!? I sverige närmare 300 000kr, antar att importen kostar en slant? Men utbudet är myycket bättre i elbilslandet norge så är mer sugen på att köpa därifrån. Vore perfekt bil att åka på längre resor med tänker jag då kostnaden sticker rätt fort annars för andra elbilar eftersom milkostnaden blir skyhög med de priser på snabbladdning som är numera.

Någon input på att äga en äldre tesla? Är det mycket smågrejer som strular? Hur har de hållt ihop generellt efter 10 år på vägarna? Är reparationer jättedyrt och begränsat med verkstäder man kan vända sig till? Skulle ju gärna gå till en vanlig verkstad vid behov och inte en teslaverkstad. Sen brukar jag fixa bromsbyten och annat enklare arbete själv på mina bilar, funkar det att göra även på en tesla?
Man saknar ju garantier och batterihaveri förekommer ju och skulle ju vara jättedyrt, hur kan man tänka med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.