63 400 läst · 1 107 svar
63k läst
1,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Ah förstår! Min starka rekommendation är att provköra ordentligt och jämföra. ID bilarna har som sagt inte bästa drivlinan om du frågar mig, sjukt tråkiga bilar.K Kanelbullen123 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Nu har jag bara kört modell 3 från Tesla, inte Y, men jag är tämligen oimponerad av hajpen. Inte särskilt bekväm, rätt bullrig även vid låga hastigheter, ett fokus på pekskärmen som inte övertygade.P PHPersson skrev:
Den dåliga byggkvaliteten och de återkommande behoven av verkstadsbesök håller mig också borta från Tesla. Jag är väl medveten om att Tesla byggs bättre idag än för några år sedan. Om det är för att de byggs av kineser eller tyskar istället för amerikaner eller om hela bolaget blivit bättre vet jag inte, men i mina ögon har de en del att bevisa över tid innan jag väljer en.
Därför har jag en ID4 istället. Den har också sina fel och brister, men den har varit en gånger på verkstad sen jag köpte den för två år sedan (för ett garantibyte av 12 voltsbatteri; jag hade inte upplevt några problem). Det är viktigare för mig än hur snabb pekskärm den har, exempelvis.
Idag är prissättningen på Tesla så attraktiv att jag nog skulle få anstränga mig för att välja bort den, men jag tycker att det är långt ifrån ett självklart val.
Jo 200hk är i minsta laget på en bil runt 2000kg, den upplevs inte jättepigg. Kia/hyundai har liknande med runt 200hk på 2wd modellen. Jag skulle ändå överväga AWD för att få lite mer skjuts..P PHPersson skrev:
Tror inte det var en tillfällighet att man på Hedin lät mig provköra EV6 GT istället för 2wd, dom ger helt enkelt ett lite slött intryck.
Jag hör av du säger men jag tror du är den typiska ID4 ägaren, en som har negativa fördomar av Tesla och inte ens provkört en Y. Man tror att VW är bra och så köper man. Jag är precis tvärs om på många sätt men jag väljer mycket hellre en skärm som är responsiv och fungerar bra och enkelt men lite mer vägljud.Nötegårdsgubben skrev:Nu har jag bara kört modell 3 från Tesla, inte Y, men jag är tämligen oimponerad av hajpen. Inte särskilt bekväm, rätt bullrig även vid låga hastigheter, ett fokus på pekskärmen som inte övertygade.
Den dåliga byggkvaliteten och de återkommande behoven av verkstadsbesök håller mig också borta från Tesla. Jag är väl medveten om att Tesla byggs bättre idag än för några år sedan. Om det är för att de byggs av kineser eller tyskar istället för amerikaner eller om hela bolaget blivit bättre vet jag inte, men i mina ögon har de en del att bevisa över tid innan jag väljer en.
Därför har jag en ID4 istället. Den har också sina fel och brister, men den har varit en gånger på verkstad sen jag köpte den för två år sedan (för ett garantibyte av 12 voltsbatteri; jag hade inte upplevt några problem). Det är viktigare för mig än hur snabb pekskärm den har, exempelvis.
Idag är prissättningen på Tesla så attraktiv att jag nog skulle få anstränga mig för att välja bort den, men jag tycker att det är långt ifrån ett självklart val.
Jag tycker Enyaq och ID4 är så slöa att de känns trafikfarliga. Det är de såklart inte men de känns verkligen sjukt slöa och tråkiga.L Liljeros skrev:Jo 200hk är i minsta laget på en bil runt 2000kg, den upplevs inte jättepigg. Kia/hyundai har liknande med runt 200hk på 2wd modellen. Jag skulle ändå överväga AWD för att få lite mer skjuts..
Tror inte det var en tillfällighet att man på Hedin lät mig provköra EV6 GT istället för 2wd, dom ger helt enkelt ett lite slött intryck.
Nötegårdsgubben skrev:Nu har jag bara kört modell 3 från Tesla, inte Y, men jag är tämligen oimponerad av hajpen. Inte särskilt bekväm, rätt bullrig även vid låga hastigheter, ett fokus på pekskärmen som inte övertygade.
Den dåliga byggkvaliteten och de återkommande behoven av verkstadsbesök håller mig också borta från Tesla. Jag är väl medveten om att Tesla byggs bättre idag än för några år sedan. Om det är för att de byggs av kineser eller tyskar istället för amerikaner eller om hela bolaget blivit bättre vet jag inte, men i mina ögon har de en del att bevisa över tid innan jag väljer en.
Därför har jag en ID4 istället. Den har också sina fel och brister, men den har varit en gånger på verkstad sen jag köpte den för två år sedan (för ett garantibyte av 12 voltsbatteri; jag hade inte upplevt några problem). Det är viktigare för mig än hur snabb pekskärm den har, exempelvis.
Idag är prissättningen på Tesla så attraktiv att jag nog skulle få anstränga mig för att välja bort den, men jag tycker att det är långt ifrån ett självklart val.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan också tillägga att VW verkstäder är de sämsta jag varit med om, på min tex så har de efter 3 försök inte lyckats få lampspolaren rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte heller stötfångaren får de ordning på.
Min VWs bältesvarnare piper nästan hela tiden trots att jag har bältet på, sjukt störande men de hittar inte fel. De har smörjt kontakterna säger de men ingen skillnad. Det är dessutom en säkerhetsrisk för airbagen kommer inte lösa ut om bilen tror att jag kör utan bälte.
Så varken bilens kvalitet eller Toveks ger jag mycket för.
Då man är så nytt som bolag har man nog bara helt enkelt blivit bättre på att bygga bilar… Upplever verkligen inte att det skulle vara något fel på byggkvaliteten på dagens modeller. Nej det är ingen BMW men skulle inte säga att det är något fel på den.Nötegårdsgubben skrev:Nu har jag bara kört modell 3 från Tesla, inte Y, men jag är tämligen oimponerad av hajpen. Inte särskilt bekväm, rätt bullrig även vid låga hastigheter, ett fokus på pekskärmen som inte övertygade.
Den dåliga byggkvaliteten och de återkommande behoven av verkstadsbesök håller mig också borta från Tesla. Jag är väl medveten om att Tesla byggs bättre idag än för några år sedan. Om det är för att de byggs av kineser eller tyskar istället för amerikaner eller om hela bolaget blivit bättre vet jag inte, men i mina ögon har de en del att bevisa över tid innan jag väljer en.
Därför har jag en ID4 istället. Den har också sina fel och brister, men den har varit en gånger på verkstad sen jag köpte den för två år sedan (för ett garantibyte av 12 voltsbatteri; jag hade inte upplevt några problem). Det är viktigare för mig än hur snabb pekskärm den har, exempelvis.
Idag är prissättningen på Tesla så attraktiv att jag nog skulle få anstränga mig för att välja bort den, men jag tycker att det är långt ifrån ett självklart val.
Upplevde den som väldigt stötig i början men vet inte om jag vant mig eller vad det är men är verkligen inget jag stör mig på idag.
När jag valde så var det den korta leveranstiden samt det då i jämförelse med övriga märken otroligt attraktiva priset. Man fick mycket bil för pengarna. Det var inget med Tesla som var så dåligt att det var en dealbreaker.
Nu har jag med tiden vant mig och gillar bilen otroligt mycket, men det finns ju ett par riktigt störiga moment som kvarstår…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Mycket möjligt att jag är en typisk ID4-förare, men att Tesla dragits med kvalitetsproblem ser jag knappast som en fördom.P PHPersson skrev:
Jag tror för övrigt inte ens att modell Y fanns i Sverige när jag beställde bil på våren -21. Hade den gjort det hade jag med största sannolikhet provkört den.
Absolut det ska jag göra.P PHPersson skrev:
Har hittills inte behövt mer kräm, med varken peugeoten eller mach e, och peugeoten hade bara strax över 100kw på Eco läget om jag kommer ihåg rätt.
Är ute efter en familjebil. 0-100 är ganska ointressant faktiskt, så länge det inte är trafikfarligt.
Det är lite intressant vilka läger det verkar bli med elbilar.
Tesla vs inte tesla
Är nästan lika som fossilbil vs elbil
alla bilar verkar ha sina styrkor och svagheter. Och det är väl få som inte tycker att teslas laddnät, mjukvara och drivlina är väldigt effektiva och bra?
På samma sätt som sätt som om andra delar såsom utrymme, spakar/reglage, komfort och ljudnivå kan andra bilar vara bättre på.
I slutändan handlar det väl om preferenser och vad vi alla värderar högst.
Tex med id7 är jag fullt medveten om att laddningen är betydligt sämre. Men det är en funktion som jag använder begränsat, några gånger per år vid längre resor. Därmed värderar jag mer sittutrymmet och komforten som jag märker varje dag.
För mig att ladda i 15minuter extra efter 30mil gör mig faktiskt inte så mycket.
Skulle jag istället prioritera Europaresor, ofta resor längre än 50mil etc så hade teslas fördelar varit betydligt större
Tesla vs inte tesla
Är nästan lika som fossilbil vs elbil
alla bilar verkar ha sina styrkor och svagheter. Och det är väl få som inte tycker att teslas laddnät, mjukvara och drivlina är väldigt effektiva och bra?
På samma sätt som sätt som om andra delar såsom utrymme, spakar/reglage, komfort och ljudnivå kan andra bilar vara bättre på.
I slutändan handlar det väl om preferenser och vad vi alla värderar högst.
Tex med id7 är jag fullt medveten om att laddningen är betydligt sämre. Men det är en funktion som jag använder begränsat, några gånger per år vid längre resor. Därmed värderar jag mer sittutrymmet och komforten som jag märker varje dag.
För mig att ladda i 15minuter extra efter 30mil gör mig faktiskt inte så mycket.
Skulle jag istället prioritera Europaresor, ofta resor längre än 50mil etc så hade teslas fördelar varit betydligt större
Maj eller juni 2021 provkörde jag en Y så du har nog rätt men Model 3 som Yn baseras på har inte haft mer fel än snittet tror jag. Det är framförallt Model S av tidigare årsmodell mer som haft mycket fel. Men på den tiden var Tesla service också helt outstanding, kom hem med lånebil och fixade bilen och kom tillbaka med en nytvättad bil.Nötegårdsgubben skrev:
Ja man tycker olika, för mig är det viktigt att det är enkelt att köra om långtradare etc. men har blivit bortskämd.K Kanelbullen123 skrev:
Tror det är precis så men många verkar som sagt hata eller älska Tesla till den grad att man inte ens kan erkänns Teslas brister. Kan berätta en idiotsak med Tesla:K Kanelbullen123 skrev:Det är lite intressant vilka läger det verkar bli med elbilar.
Tesla vs inte tesla
Är nästan lika som fossilbil vs elbil
alla bilar verkar ha sina styrkor och svagheter. Och det är väl få som inte tycker att teslas laddnät, mjukvara och drivlina är väldigt effektiva och bra?
På samma sätt som sätt som om andra delar såsom utrymme, spakar/reglage, komfort och ljudnivå kan andra bilar vara bättre på.
I slutändan handlar det väl om preferenser och vad vi alla värderar högst.
Tex med id7 är jag fullt medveten om att laddningen är betydligt sämre. Men det är en funktion som jag använder begränsat, några gånger per år vid längre resor. Därmed värderar jag mer sittutrymmet och komforten som jag märker varje dag.
För mig att ladda i 15minuter extra efter 30mil gör mig faktiskt inte så mycket.
Skulle jag istället prioritera Europaresor, ofta resor längre än 50mil etc så hade teslas fördelar varit betydligt större
En person som precis köpt en Y fick problem med huvudatorn så skärmen och allt dog. Bokade tid via appen och körde till Tesla. Väl på plats skulle bilen ”checkas in” med en QR kod. Problemet var att gpsen sa att bilen inte var där (eftersom datorn var död) så det gick inte att checka in bilen…
Edit: Tesla har ingen personal på plats att prata med och ingen att ringa så det fanns ingen lösning.
Redigerat:
Hehe, när jag väl åker långt är det mycket 2+1 väg, men jag har jämfört tiderna mellan att hetsa om bilar så fort jag kan, eller ligga och såsa bakom i 90-100 och tidsskillnaden är ganska liten. Många storhelger är det också avstängt, så att det bara finns en fil.P PHPersson skrev:
Jag försöker att inte stressa i trafiken, än mindre med familjen i.
Hade det varit 10 år sedan, hade jag nog resonerat annorlunda..
Jag tycker det är superkul att läsa om hur alla prioriterar, och vad alla värderar.
Efter 3år med mach e som släpper i varje rondell om vintern är väghållning något jag verkligen prioriterar. Det var också vad som pekade mig mer mode enyaq eftersom den går att få med fyrhjulsdrift.
Ryktet säger att det kommer i vår till id7 också
Haha, ja men jag önskar att jag var lika klok som dig. Men du har så rätt man tjänar inget på det, mer en gimmick. Men vad gäller fyrhjulsdrift håller jag helt med, skulle aldrig köpa en bil idag utan det.K Kanelbullen123 skrev:Hehe, när jag väl åker långt är det mycket 2+1 väg, men jag har jämfört tiderna mellan att hetsa om bilar så fort jag kan, eller ligga och såsa bakom i 90-100 och tidsskillnaden är ganska liten. Många storhelger är det också avstängt, så att det bara finns en fil.
Jag försöker att inte stressa i trafiken, än mindre med familjen i.
Hade det varit 10 år sedan, hade jag nog resonerat annorlunda..
Jag tycker det är superkul att läsa om hur alla prioriterar, och vad alla värderar.
Efter 3år med mach e som släpper i varje rondell om vintern är väghållning något jag verkligen prioriterar. Det var också vad som pekade mig mer mode enyaq eftersom den går att få med fyrhjulsdrift.
Ryktet säger att det kommer i vår till id7 också