K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Som beskrivet framgår det att den aktuella grannens fastighetsgräns går ut till gatan - var grannen sen väljer att bygga upp en mur/ staket gärdsgård etc på sin tomt ( läs fastighet) är egalt, d v s grannen kan välja att neka någon att parkera på hens fastighet och så även erbjuda någon att parkera på densamma, gratis eller mot en avgift. Så tyvärr har systerdottern ingen rättslig fördel här. Bästa val är att prata med grannen och hoppas de kan komma överens om framtida upplägg i god grannsämja! Lycka till
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
D daVinci skrev:
Tvärtom. Skattemyndigheten kopplar förmånsvärdet av en parkering till markpris.

Men är det en skyltad parkering så är det ju det som gäller. Men det var det ju inte här. Eller trodde du att tråden handlade om en parkeringsplats.
Det är TS släkting som använder grannens mark som parkeringsplats. Det är Mao ingen parkeringsplats. Hyr jag ut en del av vår mark som uppställningsplats så blir det inte till någon typ av ”självkostnadspris”, det tror jag ingen vettig människa gör om man inte har en nära relation med den som hyr. Grannen har skriftligen ett halvår tidigare informerat vad som gäller. TS släkting hade god på sig att prata med grannen, besvara grannens brev, ordna en annan plats för parkering, avstå att parkera sin bil där. Man glömmer inte ett sånt brev. TS släkting har valt att inte besvarat grannens brev med det har man accepterat grannens krav om ersättning. Betalar inte TS släkting så parkerar olovligen TS släkting på grannens mark vilket gör att grannen kan kontakta Kronofogden för bortforsling av fordonet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Torsbyroland skrev:
Grannens yta är en del av tomten. Hela den avstyckade ytan är en tomt. Tomt och fastighet är i det här fallet samma yta.
Du vet det för att?
 
@
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Oavsett, rätt oförskämt att parkera där. ....
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Som TS beskriver så är det ju lite oklart om det är fastighetsgräns eller tomtplatsavgränsning som ritats ut. Innan det är utrett så finns inget definitivt svar. Det behöver inte ens vara en gräns utan grannen kan ha valt att göra så för att det blev snyggare i hans ögon, och då parkerar systerdottern de facto på tomten.

TS får gärna skicka adressen i pm till mig så ska jag kolla i Lantmäteriets GIS

Edit, såg nu att det fanns en liten pil till fastighetsgräns. Och då parkerar hon på grannens fastighet…
Men är det på fastigeten eller tomten ?
 
sysmali
Systerdotter bör inte parkera sin bil där någon mer gång. Betala summan för året ut och knyt näven i fickan.

Rent juridiskt - vad skulle markägaren kunna göra om det är systerdotterns vänner som parkerar där? De har ju inte fått något "avtal" i förväg?
 
sysmali sysmali skrev:
Systerdotter bör inte parkera sin bil där någon mer gång. Betala summan för året ut och knyt näven i fickan.

Rent juridiskt - vad skulle markägaren kunna göra om det är systerdotterns vänner som parkerar där? De har ju inte fått något "avtal" i förväg?
Rent juridiskt är det upplysning om vad som gäller med uppmaning att flytta fordonet och sen Kronofogden som får ombesörja bortforsling om det står kvar. Bonus med en polisanmälan om egenmäktigt förfarande (som inte kommer leda någonstans på grund av otydligheterna om det inte sker upprepade gånger eller att fordonet lämnas kvar).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var denna korrekt skyltad då?
Att parkera på en avgiftsbelagd parkering är ett exempel på avtal som ingås med hjälp av konkludent handlande.

Eftersom TS systerdotter på förhand har fått ett anbud kan man hävda att hon genom att ställa bilen där, har accepterat anbudet, även det genom konkludent handlande.

För att ett avtal ska tecknas, måste alltså inte en formell underskrift eller likande äga rum.
 
  • Gilla
Qualan och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Rent juridiskt - vad skulle markägaren kunna göra om det är systerdotterns vänner som parkerar där?
Om det är vännen som har parkerat utan systerdotterns vetskap faller möjligheten att kräva in pengar, eftersom vännen då inte har fått anbudet och kan inte anses ha ingått något avtal.
 
Mikael_L
globaljuggler globaljuggler skrev:
Att parkera på en avgiftsbelagd parkering är ett exempel på avtal som ingås med hjälp av konkludent handlande.

Eftersom TS systerdotter på förhand har fått ett anbud kan man hävda att hon genom att ställa bilen där, har accepterat anbudet, även det genom konkludent handlande.

För att ett avtal ska tecknas, måste alltså inte en formell underskrift eller likande äga rum.
Som är skyltad, var den i detta fallet det?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som är skyltad, var den i detta fallet det?
Om du läser mitt inlägg igen kommer du inse att det saknar betydelse.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om det är vännen som har parkerat utan systerdotterns vetskap faller möjligheten att kräva in pengar, eftersom vännen då inte har fått anbudet och kan inte anses ha ingått något avtal.
Läs TS inlägg.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Bara att betala och slippa bråk, 1500 för ett år är billigt för att ha en nöjd granne.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Läs TS inlägg.
Och läs mitt inlägg där jag svarade på en hypotetisk frågeställning.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som är skyltad, var den i detta fallet det?
Skyltning påverkar möjligheten att debitera kontrollavgift. Skyltning påverkar inte om avtal ska anses ingått eller ej!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.