Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Skyltning påverkar möjligheten att debitera kontrollavgift. Skyltning påverkar inte om avtal ska anses ingått eller ej!
Att parkering anses vara konkludent handlade och att avtal därmed uppstått kräver att det tydligt framgår att man parkerar på en parkering och vad för parkerings och avgifts-villkor som gäller där.

Det finns inte en snöbolls chans i helvetet att det kommer anses att man ingått ett avtal om man ställer bilen vid sidan av en helt oskyltad väg.

• Gilla
mojjen och 3 till
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Kolla med kommuens tomtkartor var tomtgränsen går. Har ingen betydelse var "markeringen" går. Står bilen innanför grannens tomtgräns, är det onekligen hens rådrum och du har ingen rätt att stå där utan grannens godkännande.

Står du INTE på grannens tomt (enligt tomtkartor) har denne ingen rätt att kräva någonting om din bils uppställning, utom om den hindrar denne rån att komma ut eller in på sin uppfart. I så fall ska du protestera mot fakturan och gärna bifoga en kopia på tomtkartan som visar att det inte hens tomt/rådrum. End of story.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Att parkering anses vara konkludent handlade och att avtal därmed uppstått kräver att det tydligt framgår att man parkerar på en parkering och vad för parkerings och avgifts-villkor som gäller där.
Det har varit extremt tydligt i detta fallet. TS systerdotter har till och med fått ett skriftligt anbud om vad som gäller. Mer tydligt än vad som är normalt i samband med parkeringsavtal.

• Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns inte en snöbolls chans i helvetet att det kommer anses att man ingått ett avtal om man ställer bilen vid sidan av en helt oskyltad väg.
Om du läser TS inlägg kommer du se att systerdottern i förväg har fått ett anbud, som mycket väl hon kan anses ha ingått genom att parkera på stället ifråga.

• Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
Hon får skriva på fakturan att hon bestrider den och inte har för avsikt att betala. Sedan skicka eller lämna över den till grannen, viktigt att hon kan visa att grannen verkligen fått tillbaka fakturan.
Då kan inte grannen skicka till inkasso eller kronofogden utan måste stämma i tingsrätten och där kommer antagligen det prövas om grannen har rätt att kräva henne på pengar.

Mikael_L
"Ja, jag fick ett erbjudande att använda denna sida av vägen som ständig parkeingsplats, alla dagar om året. Jag nappade inte på det!"

Mikael_L Mikael_L skrev:
"Jag nappade inte på det!"
Fast det var ju precis det som TS systerdotter gjorde...?

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bor du utanför detaljplanerat område?
Oops jupp stämmer

Mikael_L
K kvisth skrev:
Hon får skriva på fakturan att hon bestrider den och inte har för avsikt att betala.
Hon behöver inte göra ett dyft, och jag tycker inte att han ska göra det.
Det är få som orkar dra sånt här vidare.
Men dotterns bör naturligtvis genast sluta att stå där. Annars är hon en sån som triggar och eldar konflikter.

Om grannens syfte är att slippa ha en bil där, så blir allt frid och fröjd.
Om grannen mest var ute efter att tjäna pengar (vilket jag egentligen inte tror), så har jag mycket svårt att tro att denne skulle starta en juridisk process. Då skulle han väl mer smidigt och med mer övertalning försöka få igång en uthyrning, så han kan tjäna pengar flera år framöver.

Sen kan ju grannen också vara totalt cocko, och då gäller det jag skriver.

Men om grannen verkligen skulle orka gå vidare och skicka till kronofogden, så ska dottern självklart svara och bestrida kravet, lämpligtvis med "Inget avtal har ingåtts!"

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Då och då vänder en bil på gatan här utanför genom att köra in en liten bit på min uppfart.

Jag har satt in i post och inrikes tidningar att den som gör så accepterar att jag tar en avgift på 500 kr varje gång de nyttjar min mark.

Så nu sitter jag och bevakar min uppfart med kameran i högsta hugg och tjänar pengar som bara den.
Jäkligt bra affärsidé.

Jag har också skickat ett anbud till Sector larm att varje gång en av deras säljare kommer in på tomten så accepterar de anbudet och jag debiterar då 10.000kr, det kommer också ge ett fint bidrag i kassan.

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
lämpligtvis med "Inget avtal har ingåtts!"
Varför anser du att avtal ingås när man ställer sig på en vanlig publik korrekt skyltad parkeringsplats men inte när man fått ett personligt skriftligt anbud där villkoren för parkering redovisas?

Jag tycker att "avtalstydligheten" är minst lika klar i det senare fallet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Varför anser du att avtal ingås när man ställer sig på en vanlig publik korrekt skyltad parkeringsplats men inte när man fått ett personligt skriftligt anbud där villkoren för parkering redovisas?

Jag tycker att "avtalstydligheten" är minst lika klar i det senare fallet.
Jag kan bara be dig prova att köra det genom rättssystemet, så får du väl se.
Jag är 100% säker på att jag har rätt. :)

Jag tror inte jag vill ha många av er som grannar alls. Är inte en grannsämja värd 1500 kr i engångkostnad när man gjort bort sig?
Så de som anser att hon ska betala och sluta parkera på annans mark får gärna vara mina grannar :)

• Gilla
Jo1234 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men nu var det ju gästparkering någon gång i bland.
Och då är det väl bra att fråga inför varje gång!? Ett otyg att folk inte pratar med varandra, det mesta brukar gå att lösa. Har samma förhållande, men en granne som alltid kollar med mig att det är ok. Din systerdotter har säkert bara gått på vad förre ägaren sa - att han parkerat där ibland, men jag tycker också att grannen med p-platsen kunde tagit det muntligt först!

K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Man ska vara varsam med sina grannar, det gäller båda parterna. Även om man inte är dödspolare och umgås nära, ska man vara vänlig och hänsynsfull samt visa respekt.
Av beskrivningen kan jag inte dra några bestämda slutsatser om vem som har rätten på sin sida, men detta borde inte ha behövt handla om formaliteter ifall parterna talat med varandra.

Till exempel så här.

Systerdottern:
"Är det ok om jag ställer bilen där någon gång?"
"Ska jag fråga vid varje tillfälle, så att jag inte är ivägen?"

Grannen:
"Nej, jag vill inte att du eller dina gäster använder platsen"
"Ja, det går bra vid enstaka tillfällen om du frågar först, jag har själv behov av utrymmet ibland".

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.