A Allt går skrev:
Intressant att det är juridikdelen av forumet och tråden innehåller diskussion om AI men ingen har nämnt brottet ’egenmäktigt förfarande’ BrB 8:8.
Vi vet inte bakgrunden men del låter osannolikt att brevet är grannens första kommunikation, eller är hen lite folkskygg men det är inte olagligt. Systerdottern verkar i alla fall inte ha så bra koll och uppsåt eller ej så har hon använt grannens tomt efter att skriftligen fått information.
Vad som håller i rätten, vilka regler som gäller för skyltning osv kan diskuteras i oändlighet och u domstol men givet summan skulle jag personligen be om ursäkt, betal och sen använda parkeringen. Det är till syvende och sist hon som har använt någon annans mark utan lov och på ett sätt som inte faller under allemansrätten.
Ge gubbjäveln 1500kr i enkronor och parkera tills det sk avtalet tar slut.
Ställ sedan en skrotbil ju fulare och risigare desto bättre för resten av året på din nu hyrda och betalda p-plats och ordna din egen parkering på din egen mark innan ditt sk avtal löper ut.
Lärpengen är att man frågar om lov och inte tar för givet saker genom livet.
 
  • Gilla
John PL
  • Laddar…
Ju noggrannare jag läser tråden ju mer blir jag på grannens sida. Det är ju rätt tydligt att grannen påpekat samma sak flera gånger och lessnat. Hade ni fört en diskussion med grannen i tidigt skede hade inte detta hänt, men nu sitter ni där och grannen är less. Det är inte grannens fel att ni inte har parkering. Skit i det juridiska, betala och se glad ut och sluta bete er. Bygg en egen parkeringsplats.
 
  • Gilla
Swedejohn och 11 till
  • Laddar…
1500:- a year is very little money for parking.

We can debate whether the neighbor or the niece is the bigger @ss for not having discussed the situation with each other, beforehand. I don’t appreciate people parking on my property, and if it were one of my neighbors doing it several times a month then I would expect a courtesy call to make sure it is okay. Same with sending the “faktura”. They both should have taken up contact.

I suggest that the smartest thing for your niece to do would be to pay the 1500:- BEFORE the neighbor puts up a sign and charges her 1500:- a Month or per day. He could register this parking operation with the myndigheter.
 
D
B BiggeTheKing skrev:
Ge gubbjäveln 1500kr i enkronor och parkera tills det sk avtalet tar slut.
Ställ sedan en skrotbil ju fulare och risigare desto bättre för resten av året på din nu hyrda och betalda p-plats och ordna din egen parkering på din egen mark innan ditt sk avtal löper ut.
Lärpengen är att man frågar om lov och inte tar för givet saker genom livet.
Måste inte vara en personbil, kan ju vara en gammal risig husbil målad med grafitti.

Avtalet specificerar inte vad som får parkeras där eller vad som platsen ska användas till.
 
Redigerat:
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag kan såklart ha fel men jag tror inte för en sekund att grannen tror han kan få betalt. Han vill nog bara att ingen skall parkera på hans tomt och sedan, angående fakturan så: "går det så går det"
Jag hade kunnat göra exakt så om någon ställt sin bil på min tomt.
I grunden har ju systerdottern faktiskt fel...
Håller med. Det är många och detaljerade krav kring hur skyltningen och parkeringen ska utformas för att man ska få rätt att kräva en avgift. Kolla upp detta först.
 
T
D Bubblebubb skrev:
Måste inte vara en bil, kan ju vara en gammal risig husvagn målad med grafitti.

Avtalet specificerar inte vad som får parkeras där eller vad som platsen ska användas till.
Så personen vars mark man olovligen använder är alltså han som ska straffas. Är det ditt förslag?

Jag håller med de övriga i tråden som skrivit att klart grannen ruttnat efter att folk har använt hans tomt till parkering. Sen kanske hans tillvägagångssätt inte är by the book. Bättre att prata om det. Men systerdottern verkar inte heller ha kommunicerat sina tankar om användandet av platsen.

Nej istället för att straffa en oskyldig genom att parkera skit på hans tomt så gå över, knacka på, be om ursäkt och ha en rak kommunikation istället om en lösning. Tex att inte använda platsen mer i framtiden.
 
  • Gilla
Swedejohn och 8 till
  • Laddar…
Hur många bilar får plats där?
Köp upp alla platserna och hyr ut i andra hand.
 
Det låter ju som hon parkerar på grannens fastighet ibland därför att förra ägaren sagt att det är okej. Hade jag varit grannen har jag också blivit sur om de nya grannarna inte pratat med mig innan de börjat parkera på min fastighet.
Har han dessutom sitt släp där ibland vill han väl inte att platsen plötsligt är upptagen av nån främmande bil.
Frågan är hur han tänkt sig om systerdottern betalar, då borde hon ju ha fri tillgång till platsen, även om jag tycker att hon får sköta snöröjning och liknande av den själv.
(Fan va skönt att inte ha några grannar!)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Trevlig granne som vill hyra en del av tomten till P-plats.

När jag felparkerade häromdagen på kommunens P-plats fick jag
ett samtal i mobilen där en person säger att jag står på hens P-plats
och gör väl att flytta min rishög till bil så att hen kan parkera på sin plats
som hen betalar för.

Mycket skickligt gjort och problemet var ur världen.

Rekommenderar samtal.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M markkukn skrev:
När jag felparkerade häromdagen på kommunens P-plats fick jag
ett samtal i mobilen där en person säger att jag står på hens P-plats
och gör väl att flytta min rishög till bil så att hen kan parkera på sin plats
som hen betalar för.
Vet du inte om det var en han eller hon som ringde till dog??
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
J
Bortser man från alla dumma svar i denna tråden så ska hon självklart betala för att stå på någon annans mark. Allt annat vore ju ganska märkligt? Man får tjäna över 30000kr varje år utan att ta upp det till beskattning vilket var prat om med.
 
  • Gilla
A.Skåne och 2 till
  • Laddar…
A
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Jag har inga kommentar annat än att bilden verkligen förklarar situationen. Bra gjort.
 
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Om det är utanför tomten, men inne på fastigheten, är det utanför stadsplanelagd mark ?
Vad säger isåfall allemansrätten ?
 
H
H HEM2121 skrev:
Tror att du också skulle bli irriterad om någon parkerade sin bil på din tomt, du kanske inte ens är tillfrågad om det är ok att ställa bilen där.
B BiggeTheKing skrev:
Ge gubbjäveln 1500kr i enkronor och parkera tills det sk avtalet tar slut.
Ställ sedan en skrotbil ju fulare och risigare desto bättre för resten av året på din nu hyrda och betalda p-plats och ordna din egen parkering på din egen mark innan ditt sk avtal löper ut.
Lärpengen är att man frågar om lov och inte tar för givet saker genom livet.
Ska grannen straffas för obehöriga utnyttjar hans tomt menar du?
 
  • Gilla
Swedejohn och 3 till
  • Laddar…
Som TS beskriver så är det ju lite oklart om det är fastighetsgräns eller tomtplatsavgränsning som ritats ut. Innan det är utrett så finns inget definitivt svar. Det behöver inte ens vara en gräns utan grannen kan ha valt att göra så för att det blev snyggare i hans ögon, och då parkerar systerdottern de facto på tomten.

TS får gärna skicka adressen i pm till mig så ska jag kolla i Lantmäteriets GIS

Edit, såg nu att det fanns en liten pil till fastighetsgräns. Och då parkerar hon på grannens fastighet…
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.