M Myckling skrev:
Du skulle köpt med en hem.😊

[länk]
Lite var det därför vi valde hyra en Tesla, att testa om det var nåt att ha. Jag tyckte om bilen. Men också att jag ville boka via nåt av de stora bolagen i sverige då det då ingår 0kr i självrisk och inte blir en massa extra tillägg. Och Hertz hade ett bra upplägg map tullar.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Synd bara att den är lite jobbig att ladda här.
Går de på 110 volt?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
richardtenggren
P Pin skrev:
Går de på 110 volt?
De har ett annat uttag i US, NACS och inte Typ2 som här. Gissar att själva invertern tar relativt stort spann, tesla verkar rekommendera 240 V även i US.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag var övertygad om att elbil varken skulle fungera privat eller i jobbet. Sen sa en störig typ att jag inte skulle haka upp mig på 1st lite jobbigare resa när 99st blir riktigt sköna. Han hade helt rätt. 👍
Men då gissar jag att du kör bil dagligen? Om man kan ladda hemma och dagligen kör relativt korta resor är elbil jättebra. Men 25% av mina mil är sommarens campingsemester med fullastad kombi (och takbox) och långa dagsetapper. Till det kommer väl nåt dussin helgresor om året där vi åker relativt långt.
 
Jag bara undrar, ni som lovordar One Pedal, har ni haft bilar med automatlåda förut? Jag har liksom aldrig på nåt vis upplevt att det är jobbigt eller svårt att flytta foten mellan gasen och bromsen.

Det blir så konstigt när folk som alltid kört manuell låda och utan farthållare blir lyriska över att elbilen har adaptiv farthållare. Vad är skillnaden mot en bensinbil med automat och adaptiv farthållare?
 
  • Älska
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D
N Nerre skrev:
Jag bara undrar, ni som lovordar One Pedal, har ni haft bilar med automatlåda förut? Jag har liksom aldrig på nåt vis upplevt att det är jobbigt eller svårt att flytta foten mellan gasen och bromsen.

Det blir så konstigt när folk som alltid kört manuell låda och utan farthållare blir lyriska över att elbilen har adaptiv farthållare. Vad är skillnaden mot en bensinbil med automat och adaptiv farthållare?
Du beskrev själv skillnaden?
 
D djac skrev:
Du beskrev själv skillnaden?
Nej, det första stycket handlar om One Pedal driving, det andra stycket handlar om adaptiv farthållare. Jag kan tänka två olika tankar samtidigt! :)
 
D
N Nerre skrev:
Nej, det första stycket handlar om One Pedal driving, det andra stycket handlar om adaptiv farthållare. Jag kan tänka två olika tankar samtidigt! :)
One pedal betyder just att man bara använder en pedal mot två på en automatare, det är i princip hela skillnaden.

Jag kan bara jämföra Mercedes adaptiva farthållare med Teslas autopilot och tycker den senare funkar bättre men det finns säkert någon som tycker annorlunda.
 
N Nerre skrev:
Jag bara undrar, ni som lovordar One Pedal, har ni haft bilar med automatlåda förut? Jag har liksom aldrig på nåt vis upplevt att det är jobbigt eller svårt att flytta foten mellan gasen och bromsen.
Det är i mitt tycke lite märkligt hur så många eftersträvar att bilen skall uppföra sig som en bil med gammaldags automatlåda. Redan med DSG-lådor skulle den ju kunna göras så att den stannar när man släpper gasen. Men det slutar inte där. Även många elbilar skall imitera en gammaldags automatlåda och krypa framåt när man släpper gasen. Det må vara en mindre detalj som man absolut klarar sig utan. Men att ha en konsekvent och ganska hård motorbroms ända till stillastående är bekvämt i stan och i vissa lägen där man krypkör.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
De har ett annat uttag i US, NACS och inte Typ2 som här. Gissar att själva invertern tar relativt stort spann, tesla verkar rekommendera 240 V även i US.
Aha
Och jag som kollade på en Lucia i USA nyligen. Trodde det var samma överallt. Ska man inte kunna köra jorden runt. Värdelöst med elbil 😉

Edit: Lucid, inte lucia
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag bara undrar, ni som lovordar One Pedal, har ni haft bilar med automatlåda förut? Jag har liksom aldrig på nåt vis upplevt att det är jobbigt eller svårt att flytta foten mellan gasen och bromsen.

Det blir så konstigt när folk som alltid kört manuell låda och utan farthållare blir lyriska över att elbilen har adaptiv farthållare. Vad är skillnaden mot en bensinbil med automat och adaptiv farthållare?
Jag har haft automat.

One pedal och bensin/diesel automat går inte jämföra alls. Det är faktiskt mycket bättre.

Och adaptiv farthållare oavsett bil är nästan ett tvång om man har nyare bil. De utan är ju stenålder. Med tanke på hur muppigt tempo det är på alla vägar så slipper man stänga av farthållaren hela jäkla tiden.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men då gissar jag att du kör bil dagligen? Om man kan ladda hemma och dagligen kör relativt korta resor är elbil jättebra. Men 25% av mina mil är sommarens campingsemester med fullastad kombi (och takbox) och långa dagsetapper. Till det kommer väl nåt dussin helgresor om året där vi åker relativt långt.
Ja jag kör i jobbet dagligen en 15-30 mil och mina helgresor är ofta närmsta storstad 12 mil bort. Hela snacket om el eller inte är ju ganska orelevant då allas behov är så olika. Som de riktigt frälsta predikar om att alla borde köra elbil är ju bara tramsigt.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ja jag kör i jobbet dagligen en 15-30 mil och mina helgresor är ofta närmsta storstad 12 mil bort. Hela snacket om el eller inte är ju ganska orelevant då allas behov är så olika. Som de riktigt frälsta predikar om att alla borde köra elbil är ju bara tramsigt.
Rent funktionsmässigt så kan jag köra både manuella och automater, el, diesel, bensin, gas eller etanol. En 30 år gammal bil eller en sprillans ny, Är det en hyfsat trevlig modell går det att köra långkörning. Bland de trevligaste bilarna jag har haft att långköra i var saab 9000. Den kom 1985. Det är 40 år sen.

Anledningen att köra el är för mig inte att körbarheten är så mycket bättre. Det är förstås ingen nackdel, men heller ingen fördel som ensamt gör att jag skulle känna att el var det enda rätta. För mig är det faktumet att just nu är det det val som - vad de flesta säger - är bäst för "klimatet". Om man sen inte tror på CO2/växthuseffekten och / eller därför hävdar att elbilarna är sämre som livscykel då tillverkningen är så krävande, att små barn gräver fram jordartsmetaller med händerna i trånga gruvor, att Elon Musk är en idiot eller nåt annat... Det är förvisso intressanta synpunkter och säkerligen något man måste ta hänsyn till. Men fortfarande så verkar de flesta anse att elbilar är -just nu- det enda rimliga sättet att hantera miljöfrågan.

Någon hänvisar till klimatdata som mätts upp av nån senil professor för 90 år sen som sen förvanskats av Elsa Widding sittande i nån Arne Weise-inspirerad fotölj predikandes i SwebbTV. Men tyvärr verkar dessa famla totalt i blindo. Väldigt få aktiva forskare håller ju med. Det är mest högerextrema, avpolleterade eller halvsenila företagsledare eller forskare som kör denna showen. Frågan är om de är övertygade eller om det är för egen vinning. Jag tror tyvärr att de lurar sig själva. I skaran finns dock pragmatiska människor som inte tror vi kan ställa om planeten och helt enkelt bara skiter i det, gör man det utan att förneka vetenskapen så är det fine med mig. Orkestern på titanic fortsatte spela tills skeppet lutade så mycket att flygeln rullade överbord. Om man är ärlig att man tänker partaja to the bitter end, fine. Jag tror vi kan rädda planeten fortfarande. Men har man redan kastat in handduken förstår jag att man skiter i vad som ska ske...

Visst kan man som elbilsälskare ta fram nån nidbild av nån banjospelande hillbilly som kör en V8 pickis med amerikanska flaggor på flaket. Eller tvärt om, att elbilshatarna "faggifierar" elbilar, det är feminina pojkar som kör leksaksbilar, riktiga män kör V8. Verkligheten, de jag känner som är fordonsintresserade på riktigt gillar ofta både bilar med turbo och många cylindrar - men lika mycket elbilar med teknik i framkant.

Just nu kan alla inte över en natt börja köra elbil, både av ekonomiska, tekniska och infrastrukturella anledningar. Det gör inte att vi på läng sikt inte ska försöka förändra och förbättra samhället...
 
  • Gilla
karny889 och 9 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Rent funktionsmässigt så kan jag köra både manuella och automater, el, diesel, bensin, gas eller etanol. En 30 år gammal bil eller en sprillans ny, Är det en hyfsat trevlig modell går det att köra långkörning. Bland de trevligaste bilarna jag har haft att långköra i var saab 9000. Den kom 1985. Det är 40 år sen.

Anledningen att köra el är för mig inte att körbarheten är så mycket bättre. Det är förstås ingen nackdel, men heller ingen fördel som ensamt gör att jag skulle känna att el var det enda rätta. För mig är det faktumet att just nu är det det val som - vad de flesta säger - är bäst för "klimatet". Om man sen inte tror på CO2/växthuseffekten och / eller därför hävdar att elbilarna är sämre som livscykel då tillverkningen är så krävande, att små barn gräver fram jordartsmetaller med händerna i trånga gruvor, att Elon Musk är en idiot eller nåt annat... Det är förvisso intressanta synpunkter och säkerligen något man måste ta hänsyn till. Men fortfarande så verkar de flesta anse att elbilar är -just nu- det enda rimliga sättet att hantera miljöfrågan.

Någon hänvisar till klimatdata som mätts upp av nån senil professor för 90 år sen som sen förvanskats av Elsa Widding sittande i nån Arne Weise-inspirerad fotölj predikandes i SwebbTV. Men tyvärr verkar dessa famla totalt i blindo. Väldigt få aktiva forskare håller ju med. Det är mest högerextrema, avpolleterade eller halvsenila företagsledare eller forskare som kör denna showen. Frågan är om de är övertygade eller om det är för egen vinning. Jag tror tyvärr att de lurar sig själva. I skaran finns dock pragmatiska människor som inte tror vi kan ställa om planeten och helt enkelt bara skiter i det, gör man det utan att förneka vetenskapen så är det fine med mig. Orkestern på titanic fortsatte spela tills skeppet lutade så mycket att flygeln rullade överbord. Om man är ärlig att man tänker partaja to the bitter end, fine. Jag tror vi kan rädda planeten fortfarande. Men har man redan kastat in handduken förstår jag att man skiter i vad som ska ske...

Visst kan man som elbilsälskare ta fram nån nidbild av nån banjospelande hillbilly som kör en V8 pickis med amerikanska flaggor på flaket. Eller tvärt om, att elbilshatarna "faggifierar" elbilar, det är feminina pojkar som kör leksaksbilar, riktiga män kör V8. Verkligheten, de jag känner som är fordonsintresserade på riktigt gillar ofta både bilar med turbo och många cylindrar - men lika mycket elbilar med teknik i framkant.

Just nu kan alla inte över en natt börja köra elbil, både av ekonomiska, tekniska och infrastrukturella anledningar. Det gör inte att vi på läng sikt inte ska försöka förändra och förbättra samhället...
Håller helt med, bra skrivit!✊
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
One pedal betyder just att man bara använder en pedal mot två på en automatare, det är i princip hela skillnaden.
Ja, men det var inte det jag frågade om. Jag frågade om vad som är skillnaden mellan:
a) En bränslebil med automatlåda och adaptiv farthållare
b) En elbil med adaptiv farthållare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.