Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
3,6kW känns lite onödigt slött, duger väl för nattladdning på ett Hotell men på shopping är man ju där 1-3h typ. 22kW däremot ger ju ganska med laddning om man gå i flera affärer.
Nu är det en nästan 8år gammal laddhybrid så det är vad det är.
Stör mig dock att när jag betalar 5.5kr/kWh så får jag ändå inget i batteriet..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har provat att ladda på Eons betalstolpar vid en handelsplats, jag var den enda som nyttjade ca 5 dubbelstolpar och två snabbladdare. Kopplade in laddhybriden som max kan ladda 16A 1fas.
Får i 1kWh på en timme...

Är det ens lönt att ha stolparna uppe då?!
ICA Maxi i Häggvik (Sollentuna) verkar ha ca 1-2kW i sina "22kW" stolpar. Även om jag ska handla en timme sätter jag inte i sladden. Jag har gett upp. Det är för övrigt en skitbutik. Jag vet inte varför jag handlar där. Dålig vana. Eller att den ligger bäst till. Försöker ta andra butiker när jag åker andra vägar.

ICA Maxi i Uppsala har 22kW. När jag har varit till föräldrarna i Uppsala brukar jag stanna där och handla. På en snabb storhandling har jag fyllt batteriet till kanske 95% (de sista procenten går ju långsammare) så den funkar verkligen. Då har jag ju ofta haft kanske 60% när jag kom dit. Det är en enkel app att starta laddning, eller ett RFID kort. Tar max 30 sek att sätta i sladden. Desstuom är ICA i Uppsala avsevärt billigare än motsvarande butik i Sollentuna/Häggvik.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ganska intressant hur konkurrens är bäst för att hålla prisnivåer nere istället för bidragssystem, visserligen Kina men med den prissättningen kanske flera utan bidrag skulle välja elbil och framför allt privatköp, men nu gissar jag.😉
Och även sätta press på andra bilmärken.

"För Model 3 sänker man priset med 5,9 procent till motsvarande 351 000 svenska kronor medan Model Y-priset kapas med 2,8 procent till 369 000 kronor."
https://www.nyteknik.se/elbilar/tesla-pressar-utmanare-sanker-priserna-i-kina/4227060
 
Alfredo Alfredo skrev:
Denna sida redovisar exempelvis svängradien för en Tesla Model Y Long Range Dual Motor till 12,1 meter men det är väl svängdiametern som avses, vilket då skulle ge en svängradie på 6,05 meter. Eller???

[bild]
Undrar hur det kom sig att radie blev den normalt använda termen för något som är diameter?
Har diskuterats förr på kända forum https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-vaendradie-en-diameter.4222/ 😉
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
One pedal använder jag inne i bebyggelser och där fungerar det utmärkt med regenereringen på högsta nivån men min bil går inte ända ner till noll om jag inte håller inne vänster paddel. Jag vande mig rätt snabbt vid detta och kan nog inte tänka mig vara utan den i framtiden. Ett plus för elbil och de hybrider som har det.

Ute på vägarna använder jag den adaptiva farthållaren men det finns lägen där den kan få fnatt som vid T-korsning i högerkurva där min bil bromsar in för en bil i vänsterfilen trots att jag ligger i höger. Snöar det dröjer det inte länge tills radarn snöat igen så farthållaren stänger av. Detta är ju förstås oberoende av framdrivning men elbilen är bättre på att hålla farten i kraftiga nerförsbackar som Hallandsås norra sida. Förvisso rullar jag ner där med bromsljusen tända hela backen men det får andra stå ut med.

Jag använder AC-laddare vid närmaste köpcenter som för min del är Väla norr om Helsingborg. Vill man snabbladda så har Tesla en öppen supercharger där och InCharge har en enda 50 kW. Annars har eways satt upp totalt 156 11 kW uttag runt platsen och där blippar man enklast ett laddkort man får gratis från eways. Och de ger verkligen 11 kW. Får i 10 kWh om jag struttar runt i gallerian eller IKEA en timme. IKEA själva har bara ett par 3,7 kW numera efter att ha tagit bort alla shuko och 3-fas CEE.

Närmaste matbutiker ligger i Hyllinge där ICA nyss fått upp snabbladdare från Eviny, både 400 och 800 V. Även InCharge har satt upp snabbladdare men så dumt placerat att man får traska över väg och gräsmattor för att komma till butikerna. Snabbladdaren vid ICA nyttjar jag när jag har dåligt med el hemma. Det blir i längden billigare än kostnaden för att säkra upp då det bara händer vid köldknäppar.
 
K Kane skrev:
Undrar hur det kom sig att radie blev den normalt använda termen för något som är diameter?
Ja det var en bra konkretisering av mitt kanske obegripliga svammel i några av de senaste inläggen!
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Ganska intressant hur konkurrens är bäst för att hålla prisnivåer nere istället för bidragssystem, visserligen Kina men med den prissättningen kanske flera utan bidrag skulle välja elbil och framför allt privatköp, men nu gissar jag.😉
Och även sätta press på andra bilmärken.

"För Model 3 sänker man priset med 5,9 procent till motsvarande 351 000 svenska kronor medan Model Y-priset kapas med 2,8 procent till 369 000 kronor."
[länk]
Här tror jag att en del övervärderar Sveriges elbilsbonussystems betydelse för den globala elbilsprissättningen, att Tesla satte igång en global prispresskampanj beror sannolikt inte på avskaffandet av vår bonus.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Här tror jag att en del övervärderar Sveriges elbilsbonussystems betydelse för den globala elbilsprissättningen, att Tesla satte igång en global prispresskampanj beror sannolikt inte på avskaffandet av vår bonus.
Var inte syftet med inlägget, ville mera visa på att det skulle kunna vara en annan prisbild om det blir tuffare konkurrens. Men Sverige är ju en så liten/försumbar marknad.
Och att elbilsbonus enbart är prisdrivande uppåt och hamnar i säljbolag/tillverkares plånböcker.

Samt lite förvånad över felaktig tolkning av mitt inlägg, istället för att reagera på prisskillnaden som är det intressanta.😉
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Var inte syftet med inlägget, ville mera visa på att det skulle kunna vara en annan prisbild om det blir tuffare konkurrens. Men Sverige är ju en så liten/försumbar marknad.
Och att elbilsbonus enbart är prisdrivande uppåt och hamnar i säljbolag/tillverkares plånböcker.

Samt lite förvånad över felaktig tolkning av mitt inlägg, istället för att reagera på prisskillnaden som är det intressanta.😉
Det är mer kvar, absolut, problemet är att ingen kan pressa Tesla gällande tillverkningskostnader, de tjänar fortfarande pengar på varje bil medan konkurrenterna förlorar, det behövs fler innovativa tillverkare.

Just med Tesla var den ju inte prisdrivande eftersom de sätter priserna globalt, som Apple ungefär, det gjorde det ju ett tag mycket olyckligt eftersom man missade bonusen med en hårsmån om man köpte Tesla, utan att Tesla brydde sig om det, tror det var 2.000kr över gränsen.

Men generellt är jag med dig, alla såna subventioner, ROT/RUT, etc, tenderar att åtminstone till viss del bli marginalförstärkning och företagsstöd.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Furhjulsstyrning kapar ungefär en meter på vänddiametern.
 
R Robert-san01 skrev:
Finns den som går från elbilar till bensin...

[länk]
Lite märkligt eftersom hyrbilsföretagen brukar sälja bilarna (iaf ICE) innan första service. Första tiden är det garanti om det uppstår fel. Om kunden har sönder någonting får kunden, eller dennes försäkring, betala. Återstår uteblivna intäkter vid driftstopp, men det stod det ingenting om i artikeln.

Andrahandsvärde kan vara ett problem, men det har ju varit skyhögt fram till nu för elbilarna.

Min egen upplevelse var att det var enkelt både för mig och Hertz när jag hyrde en Tesla.
 
P Pin skrev:
Lite märkligt eftersom hyrbilsföretagen brukar sälja bilarna (iaf ICE) innan första service. Första tiden är det garanti om det uppstår fel. Om kunden har sönder någonting får kunden, eller dennes försäkring, betala. Återstår uteblivna intäkter vid driftstopp, men det stod det ingenting om i artikeln.

Andrahandsvärde kan vara ett problem, men det har ju varit skyhögt fram till nu för elbilarna.

Min egen upplevelse var att det var enkelt både för mig och Hertz när jag hyrde en Tesla.
Hyrde just en Tesla av Hertz i somras på semester i USA. På "vår" bil hade nån kört sönder främre stötfångare så det fladdrade en stor plastbit under. Såg det inte när vi hämtade den. Första dan drog nån en nyckel längs hela sidan, andra dan drog nån in en varuvagn rätt i dörren så det blev en rejäl buckla. Kändes som däck och fälgar också fått leva rätt hårt. Men den övriga upplevelsen var väldigt enkel. Man visade sin bokning i en reception och vart insläppt i ett garage, hämtade "valfri" bil på parkeringen, körde ut och fick i vakten visa bokningen igen. När man kom åter bara dumpade man bilen i garaget (iofs som det brukar vara) och ev skador sket dom i. Det ingick i försäkringen med noll i självrisk. Förstår det blir dyrt...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hyrde just en Tesla av Hertz i somras på semester i USA. På "vår" bil hade nån kört sönder främre stötfångare så det fladdrade en stor plastbit under. Såg det inte när vi hämtade den. Första dan drog nån en nyckel längs hela sidan, andra dan drog nån in en varuvagn rätt i dörren så det blev en rejäl buckla. Kändes som däck och fälgar också fått leva rätt hårt. Men den övriga upplevelsen var väldigt enkel. Man visade sin bokning i en reception och vart insläppt i ett garage, hämtade "valfri" bil på parkeringen, körde ut och fick i vakten visa bokningen igen. När man kom åter bara dumpade man bilen i garaget (iofs som det brukar vara) och ev skador sket dom i. Det ingick i försäkringen med noll i självrisk. Förstår det blir dyrt...
Du skulle köpt med en hem.😊

https://carup.se/hertz-rear-bort-sina-teslor-till-rena-vrakpriset/
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Du skulle köpt med en hem.😊

[länk]
Synd bara att den är lite jobbig att ladda här.
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.