13th Marine 13th Marine skrev:
Får riva upp vardagsrumsgolvet så man får lite takhöjd med
Det låter ju väldigt fint med pool i vardagsrummet. Kan ju bli hur lyxigt som helst. 😍
 
S
Jiji Jiji skrev:
Då får ni inomhuspool. Det var ju, i alla fall när jag var ung, otroligt tjusigt.
Ja, vad hände? Nu är det ju totaltdött med inomhuspool.
 
S sinuslinus skrev:
Ja, vad hände? Nu är det ju totaltdött med inomhuspool.
Ingen aning. En annan sak som helt försvunnit är inomhus damm. Det som var så fint.
 
  • Haha
Mathildatiger
  • Laddar…
Sitter och planerat för årets utökning av trädgårdslandet. Är det någon som har tips på vad man kan ha för kant mellan gräsmatta och odlingsyta? Gärna billigt och miljövänligt. 🙂
Just nu (på befintliga landet) har jag grävd kant, men tycker det fungerar sådär. Det gror en hel del ogräs i diket och jag skulle vilja ha något som håller jorden på plats bättre.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Sitter och planerat för årets utökning av trädgårdslandet. Är det någon som har tips på vad man kan ha för kant mellan gräsmatta och odlingsyta? Gärna billigt och miljövänligt. 🙂
Just nu (på befintliga landet) har jag grävd kant, men tycker det fungerar sådär. Det gror en hel del ogräs i diket och jag skulle vilja ha något som håller jorden på plats bättre.
Jag använder trädstammar av lämplig diameter som kant. Det är mest för att hålla jorden inne. De ger bra mikroklimat och fin mull när de brutits ner och insekter gynnas av mulmen som bildas. Men du är nog ute efter ngt prydligare gissar jag.

Så kanske gräva ur ordentligt och lägga en sten/plattsatt kant? Om den är i samma nivå som gräsmattan blir det enkelt att klippa. Det blir olika typ av intryck beroende på vilken sten/platta du väljer. Marktegel i två eller tre rader är lyxigt (och dyrt) betongsten finns i massor med olika former, gatsten (storgatsten ger ett lugnare intryck än smågatsten) skiffer i oregelbunden form med en rak sida in mot trädgårdslandet och oregelbunden form mot gräset leder tankarna till arts and crafts.
 
Är det någon här som odlar persika? Min svärmor har önskat sig ett persikoträd 'Frost' och jag har lovat att hjälpa henne med det.

Jag har bara erfarenhet av persikor i odling i Skåne i zon 1. Där svärmor bor är det sandig jord, zon 2 och på östkusten med betydligt senare vår än vad vi har.

Ni som odlar persikor i högre zoner hur funkar det? Får ni frukt? Behöver ni hjälpa till med pollinering?
 
Jiji Jiji skrev:
Jag använder trädstammar av lämplig diameter som kant. Det är mest för att hålla jorden inne. De ger bra mikroklimat och fin mull när de brutits ner och insekter gynnas av mulmen som bildas. Men du är nog ute efter ngt prydligare gissar jag.

Så kanske gräva ur ordentligt och lägga en sten/plattsatt kant? Om den är i samma nivå som gräsmattan blir det enkelt att klippa. Det blir olika typ av intryck beroende på vilken sten/platta du väljer. Marktegel i två eller tre rader är lyxigt (och dyrt) betongsten finns i massor med olika former, gatsten (storgatsten ger ett lugnare intryck än smågatsten) skiffer i oregelbunden form med en rak sida in mot trädgårdslandet och oregelbunden form mot gräset leder tankarna till arts and crafts.
Trädstammar låter inte så dumt, frågan är bara var man får tag på dem? 🤔 Kanska någon form av plankor fungerar lika bra. Då får man lite höjd också så jorden stannar kvar om man vill ha lite upphöjt land.

Nackdelen med sten är att det blir skarvar. Skarvar=ogräs eller gräs som växer in 😬
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Trädstammar låter inte så dumt, frågan är bara var man får tag på dem? 🤔 Kanska någon form av plankor fungerar lika bra. Då får man lite höjd också så jorden stannar kvar om man vill ha lite upphöjt land.

Nackdelen med sten är att det blir skarvar. Skarvar=ogräs eller gräs som växer in 😬
Vi har kikat på rabattkant i corten, svärmor kör gammal trall.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Trädstammar låter inte så dumt, frågan är bara var man får tag på dem? 🤔 Kanska någon form av plankor fungerar lika bra. Då får man lite höjd också så jorden stannar kvar om man vill ha lite upphöjt land.

Nackdelen med sten är att det blir skarvar. Skarvar=ogräs eller gräs som växer in 😬
Jag hittar trädstammar lite här och var. När det har stormat tex eller när grannar har tagit ner träd.

Ang sten/plattsättning: Om du gräver ut ordentligt och lägger ett rejält lager packat material, borde räcka med stenmjöl ca 10 -15 cm och därefter löst för att sätta stenen blir det inte ogräs lika lätt. Om du behöver dränera odlingen gräv ut djupare och bottna med grövre fraktioner innan stenmjöl. Det går utmärkt att packa en så liten yta med det som kallade en jungfru. Det går att göra själv eller köpa färdig.

Ogräs är ju omöjligt att helt komma ifrån i en trädgård om man inte använder gift men jag tycker att det fungerar bra att vattna fogarna med kokande vatten om det blir störande ogräs.

En upphöjd kant är ett annat alternativ men då får man köra trimmern längs kanten. Det känns kanske lättare?
 
Jiji Jiji skrev:
Är det någon här som odlar persika? Min svärmor har önskat sig ett persikoträd 'Frost' och jag har lovat att hjälpa henne med det.

Jag har bara erfarenhet av persikor i odling i Skåne i zon 1. Där svärmor bor är det sandig jord, zon 2 och på östkusten med betydligt senare vår än vad vi har.

Ni som odlar persikor i högre zoner hur funkar det? Får ni frukt? Behöver ni hjälpa till med pollinering?
En granne har spaljerat persika mot en södervägg, Motala zon 2. Har stått länge, och de får frukt. Vet inte om de hjälper till med polinering.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Är det någon här som odlar persika? Min svärmor har önskat sig ett persikoträd 'Frost' och jag har lovat att hjälpa henne med det.

Jag har bara erfarenhet av persikor i odling i Skåne i zon 1. Där svärmor bor är det sandig jord, zon 2 och på östkusten med betydligt senare vår än vad vi har.

Ni som odlar persikor i högre zoner hur funkar det? Får ni frukt? Behöver ni hjälpa till med pollinering?
En granne har ett persikoträd, fristående och inte ens med skydd av en vägg. Huset byggt 1999 och trädet är högt, kanske jämngammalt med huset. För några år sedan ställde grannen ut korgar "var så god, ta persikor" - så mycket frukt gav det. Kanske var 2019 eller så. Grannen är ensamboende och sjuklig, så att han skulle hjälpa till med pollinering tar jag för helt osannolikt.
Odlingszon 3.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Är det någon här som odlar persika? Min svärmor har önskat sig ett persikoträd 'Frost' och jag har lovat att hjälpa henne med det.

Jag har bara erfarenhet av persikor i odling i Skåne i zon 1. Där svärmor bor är det sandig jord, zon 2 och på östkusten med betydligt senare vår än vad vi har.

Ni som odlar persikor i högre zoner hur funkar det? Får ni frukt? Behöver ni hjälpa till med pollinering?
Kanske inte till så mycket hjälp, men jag har ett frost som jag köpte på rea 2022. Det står och växer i en 40l jordsäck än så länge. Ska väl plantera det endera året… Det överlevde i alla fall förra vintern trotts att det står i en mer utsatt säck. Zon mellan 2 och 3. Frukt får jag återkomma om några år.
Känner att ovan inte gav så mycket, så läser nu i boken Skogsträdgården. (För övrigt en mycket bra bok och rekommenderas starkt.) Pollinering: Självfertil
Men säger inget om man kan behöva hjälpa den på traven.
Tydligen får de ofta för mycket frukt för sina tunna grenar. Gör att man behöver gallra frukt på våren. Men tänker att om man har den spaljerad, som @hapazard nämnde, så kanske det går att staga upp tillräckligt för att grenar inte ska gå av?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Nu bor vi zon 1.

Vi har ett frost som jag spaljerat upp.
De år som man inte får en frostknäpp mitt i blomningen så kan man få en rejäl skörd och kan mycket väl tänka mig att grenar skulle knäckas om vi inte hade på spalje.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag hittar trädstammar lite här och var. När det har stormat tex eller när grannar har tagit ner träd.

Ang sten/plattsättning: Om du gräver ut ordentligt och lägger ett rejält lager packat material, borde räcka med stenmjöl ca 10 -15 cm och därefter löst för att sätta stenen blir det inte ogräs lika lätt. Om du behöver dränera odlingen gräv ut djupare och bottna med grövre fraktioner innan stenmjöl. Det går utmärkt att packa en så liten yta med det som kallade en jungfru. Det går att göra själv eller köpa färdig.

Ogräs är ju omöjligt att helt komma ifrån i en trädgård om man inte använder gift men jag tycker att det fungerar bra att vattna fogarna med kokande vatten om det blir störande ogräs.

En upphöjd kant är ett annat alternativ men då får man köra trimmern längs kanten. Det känns kanske lättare?
Jag tror upphöjd kant kommer fungera bättre, då håller sig jorden på plats också.
Nä ogräs kommer man aldrig ifrån, men man kan iaf försöka minimera det. Täckodling är mitt bästa trick i själva odlingarna. Borde ju fungera bra med upphöjd kant.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag tror upphöjd kant kommer fungera bättre, då håller sig jorden på plats också.
Nä ogräs kommer man aldrig ifrån, men man kan iaf försöka minimera det. Täckodling är mitt bästa trick i själva odlingarna. Borde ju fungera bra med upphöjd kant.
Då kan du ju göra en kant av vad som helst egentligen. Det kan ju vara enkelt av stammar och grenar som jag gör, eller kanske mer prydligt av ex panelvirke. Eller riktigt tjusigt med murad kant.

Oavsett går det ju att köra trimmern mot kanten och få klippt om du har gräsmatta runt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.