1 467 184 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Besserwisher
· The Great North
· 950 inlägg
Finns ju bra många tysta ICE ändå. Jag spelar alltid jäkligt hög musik med men visst är elen tystare. Nu killgissar jag med lite erfarenhet bakom. Eftersom mina bilar är bakhjulsdrivna så kan de svänga mer med framhjulen?🤔Alfredo skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 586 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 586 inlägg
Riktiga bilar krafsar väl på alla fyra, det är väl sen gammalt 🤓Manganbangan skrev:
Besserwisher
· The Great North
· 950 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 586 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 586 inlägg
Så sant, jag läste om folk som gnällde på svängradien och började tycka att vår Model Y hade stor svängradie när vi ska backa in på gården.Johannes Carlsson skrev:
Men som du säger så verkar skillnaden liten till V60 och Kodiaq som vi körde tidigare har till och med något större radie…
Lättpåverkad man är ibland tydligen, ändå brukar jag vara bra på att dubbelkolla fakta 😂
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Vilken kommersiell aktör vill ha en affär som kan serva 5-6 kunder per dygn när samma yta kan serva 5-6 per timme?kisumisu skrev:Men snabbladdare går det bra att installera. Sätt istället fler destinationsladdare som ju kräver betydligt mindre kräm än snabbladdare. Man får fler laddpunkter och blir även billigare.
Sen är nästa problem att det håller på bli samma kartell som med bensinmackarna = skyhöga kwh priser på dessa laddstolpar. Ingen affär, BRF, Hyresbolag vill själv sköta anläggningen utan det skall vara just nåt stort bolag som tar pris därefter.
Nä precis är ju här det blivit fel när det blivit så många "kommersiella aktörer". Affärer och andra ställen har inte fattat att det här kan vara en morot att locka till sig kunder.R Robert-san01 skrev:
Nu senast var det Ikea som skrotade sin laddning. Blev att man tidigare stannade där och åt när man fick gratisladda.
Nu är det kommersiell aktör där som tar 4kr kWh.
Men avtal med aktörer kanske ger mer än kunder som vill ladda och handla.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Det var du som skrev att det går bra att sätta upp snabbladdare med inte långsamladdare. Oavsett om det är samma yta eller inte så är det marknaden och ekonomin som styr. Det är ingen välgörenhet som någon av dem idkar utan de måste ha ett affärscase.L Liljeros skrev:
Fast ärligt talat, det där med långsamladdare utanför butiker tycker jag inte funkar, kanske de med hybrid tycker det ger något men med elbil gör det varken till eller från. För det första får man ta med sladd och det är bökigt, sen om man ska handla på en livsmedelsaffär tar det väl max 30 minuter, det är inte värt besväret att koppla in, fixa med app osv, för det lilla man får i, det är vad jag tycker iaf.kisumisu skrev:Men snabbladdare går det bra att installera. Sätt istället fler destinationsladdare som ju kräver betydligt mindre kräm än snabbladdare. Man får fler laddpunkter och blir även billigare.
Sen är nästa problem att det håller på bli samma kartell som med bensinmackarna = skyhöga kwh priser på dessa laddstolpar. Ingen affär, BRF, Hyresbolag vill själv sköta anläggningen utan det skall vara just nåt stort bolag som tar pris därefter.
Tycker att självstyrande och adaptiv farthållare oberoende av drivkälla är den stora skillnaden, kör ca 70% med "självkörande" och 95% med farthållaren, har nu haft det i ca 7 år. Men säkert beroende var och hur man kör, samt vintertid fungerar det inte om väglinjer inte syns.L Liljeros skrev:För mig är One pedal driving något av en dealbreaker, när man väl vant sig vill man inte vara utan det, och ett argument tillräckligt för att jag skulle välja El även om jag kunde välja fritt mellan ICE eller el utan inblandning av skatter och övriga kostnader.
Tycker det skapar ett lugn och en dynamik i körningen jag inte upplevt tidigare där man fokuserar och anpassar sig till trafiken. Jag har kört mycket olika bilar och trodde verkligen inte att det skulle vara sån skillnad.
Lånar en Tesla nu med högsta nivån av självkörning (som är tillåten i Sverige), jag kan inte säga att det tillför mycket, mest bökigt faktiskt. Man kanske kan bli lite mer van med tiden men det är rätt virrigt.A AndersS skrev:
I vår bil trycker man bara på en rattknapp för att koppla in den och då kopplas även adaptiva farthållaren in.D djac skrev:
Sedan rullar det på, Avstånd till framförvararande bil justeras också med rattknapp. I kö stannar och startar bilen automatiskt.
Så gaspedalen används inte så ofta.😉
Är väl så med all teknik och funktioner att man måste lära sig och bli van. Skulle idag aldrig välja en bil som saknar de funktionerna vid byte.
Men det har väl inget med el- kontra ICE-motor att göra? Och du skriver även "oberoende av drivkälla" men jag undrade varför "en elbil ger skönare resor". Att adaptiv farthållare är väldigt trevligt är vi helt överens om. Självstyrning som i "lane assist" och liknande är dock det första jag stänger av...A AndersS skrev:
Ja men det är basen i Tesla, sen kan man då uppgradera dessa förmågor till att inkludera exempelvis filbyten, svänga av på motorväg, parkering, summon osv och det är det jag nu testat några dagar och inte ser något värde av för min del.A AndersS skrev:I vår bil trycker man bara på en rattknapp för att koppla in den och då kopplas även adaptiva farthållaren in.
Sedan rullar det på, Avstånd till framförvararande bil justeras också med rattknapp. I kö stannar och startar bilen automatiskt.
Så gaspedalen används inte så ofta.😉
Är väl så med all teknik och funktioner att man måste lära sig och bli van. Skulle idag aldrig välja en bil som saknar de funktionerna vid byte.
Gällande det basala, dvs autopilot och adaptiv farthållare så känns det irriterande med bilar utan.