3 176 läst · 28 svar
3k läst
28 svar
Hur blir jag av med vakum?
Bra tips med tråden! Det ska jag tänka på till nästa gång.B Bjober skrev:
Men det läcker inte in någon luft alls (då hade det väl inte vakum vsrit kvar). Om jag vänder den upp och ner rinner inte en enda droppe av vattnet från vattenbadet ut... Det är snustorrt.
Värm bara upp den så kommer det att lösa sig.
Jag lyckades! 😀D Daniel 109 skrev:
Vattenbadsprincipen fungerade, dvs jag satte grytan/bunken i ytterligare en stoooor gryta med vatten (så inte även denna skulle fastna). När vattnet i den stora grytan började koka lossnade bytta från den mindre grytan.
Försökte igår att värma grytan med bunken direkt på plattan, men då lossnade den inte (kan dock vara så att jag inte riktigt vågade värma tillräckligt länge då jag var lite orolig för raketeffekt...) Men det var innan jag fick alla era tips.
Tusen tack för ert engagemang i detta!
Skoj!A _ametist_ skrev:Jag lyckades! 😀
Vattenbadsprincipen fungerade, dvs jag satte grytan/bunken i ytterligare en stoooor gryta med vatten (så inte även denna skulle fastna). När vattnet i den stora grytan började koka lossnade bytta från den mindre grytan.
Försökte igår att värma grytan med bunken direkt på plattan, men då lossnade den inte (kan dock vara så att jag inte riktigt vågade värma tillräckligt länge då jag var lite orolig för raketeffekt...) Men det var innan jag fick alla era tips.
Tusen tack för ert engagemang i detta!
Bra med återkoppling också!
”Vi” använder flytande kväve på jobbet för att kyla skaft som ska ned i hållare. Hållare värms upp innan montering. Det sitter som berget efteråt när de fått samma temperatur.
Ja, det var nog liknande som hände här. Såsen höll på att spricka då temperaturen var för hög, så då ställde jag grytan med byttan i i kallt vatten. Grytan ”krympte ” då av vattnet medan byttan fortfarande var varm av såsen….p-pennan skrev:
Skulle det inte vara klart bättre att blocka ur byttan?
Det är ett stavfel.Det ska stå ”plocka ur byttan” att kyla ner hela vattenbadet i det läget är fel strategi.
Då är det ju dumt att lägga tid på att kyla hela vattenbadet. Att lyfta bort den från badet är extremt mycket snabbare.